Hur får jag hästen lugn i hoppning?

Scandi

Trådstartare
Mitt medryttarsto är ett litet energiknippe. Och hon suger tag i hindrena och hoppar dem mer än gjärna på fart istället för styrka.

Har ni några tips för att få en stressad häst att lugna ner sig? Hur ska jag göra? Jag brukar rida lite dressyr emellan för det är hon duktig på och å lugnar hon ner sig, men så fort vi vänder upp på ett hinder i galopp framför allt, så börjar hon kicka, köra upp huvudet och så vidare om hon inte får ligga i sin omhoppningsfart. Hon hoppar alltid dock.

Vi hoppar bara någon gång i månaden och samma med markarbete. Även markarbete tycker hon är lite jobbigt att hålla koll på bommarna och hon blir lätt sur. Hoppar henne under 70 cm, när hon löshoppas gör hon med lätthet 120 cm iallafall. Hon är 148 cm själv.

Sv: Hur får jag hästen lugn i hoppning?

Hoppa oftare , börja använda bommar i det dagliga dressyrarbetet, se till att grundläggande saker så som att länga, korta, stanna, fungerar - snarare än själva hoppningen, tills dess att hästen börjar fokusera.

skulle jag säga.

jag red en sån ponny på ett ridläger en gång. Hon var jättefin i dressyren men när det kom fram hinder så glömde hon allt!

Jag fick tipset att lägga en volt så fort hon började öka. det krävde tålamod och mååånga volter blev det men efter ett tag fungerade det faktiskt! Så det kan vara värt att testa!

Sedan även som Elizette säger: mycket bommar dagligen och mycket dressyr! Försök att inte göra en så stor grej av bommar utan ha med det hela tiden men låt aldrig hästen rusa och till slut borde den lära sig att det inte är konstigare att gå över en bom än att gå på marken. Då kan man höja upp successivt och till slut så hoppar man!

Lycka till!

Tack för svaret! Jag får helt enkelt ta och släpa fram bommarna varenda gång då... lite styrketräning för mig också. Hur mycket brukar en häst av den storleken ha emellan bommarna? Annars rider jag markarbete/hoppning när bommarna ligger framme efter ridlektionerna på ridskolan så jag vet inte. Vill inte att det ska bli fel för henne när hon redan tycker illa om dem.

Volter brukar jag också göra men hon är så himla lättvänd att hon kan få för sig att bara göra en snurr ibland :o och när vi får till en rund och fin volt så gasar hon ändå så fort vi riktar in oss på hindret igen. Jag gör väl fel, men det spelar ingen roll hur många volter jag än gör! Det blir aldrig lugnt de sista metrarna i galoppen efter att jag har hoppat en gång och hon har fattat att nu ska jag få skutta.

Men jag ska iallafall prova på det igen nästa gång och vara lite mer konsekvent att hon inte får hoppa innan hon har en lugn galopp! Lugnar hon inte ner sig får hon inte hoppa. Värt ett försök, det förlorar vi ju inget på! Tack för svaret!

OM du verkligen VILL få en förändring måste du vara väldigt tålmodig och konsekvent. Hoppa bara låga hinder och börja med att ha så låga att du kan hoppa ur skritt. Så fort hästen varvar upp så lägg en volt, den ska gå lugnt fram till hindret.
När det går bra i skritt gör du samma i trav. Lägg en volt innan hindret och träna även på att göra halt en bit före hindret och sen trav igen och hopp.

Går det inte så börja om från skritt. Den ska aldrig aldrig få hoppa om den inte väntar på dej och går lugnt mot hindret.

Du måste troligen under lång tid börja med att sktitthoppa mycket lågt varje pass du hoppar för att påminna hästen och dej själv om vad som gäller!

Till slut kommer den att förstå vad du vill och vänta på dej och hoppa lugnare och bättre!

Volter brukar jag också göra men hon är så himla lättvänd att hon kan få för sig att bara göra en snurr ibland och när vi får till en rund och fin volt så gasar hon ändå så fort vi riktar in oss på hindret igen. Jag gör väl fel, men det spelar ingen roll hur många volter jag än gör!

Ja du har nog gjort felet att tro att volten i sej hjälper, det gör den inte. Det är helheten som är viktig, att du är väldigt konsekvent och börjar ur skritt, och även i skritt lägger en volt, om den visar minsta tendens att inte gå lugnt mot hindret. Travhoppning när du behärskar det här i skritt. Galopp kommer först när du behärskar det till hundra procent i trav. Tålamod alltså, är det du behöver. Om du låter hästen tjafsa runt och hoppa ur fart, så kommer den att fortsätta göra det. Du måste lära den att den ska vänta på dej - innan den tillåts hoppa!

Det är enda sättet och jag lovar att det fungerar på alla hästar. Bara du har tillräckligt tålamod själv,:idea:

Ja, du har ju verkligen helt rätt. Jag får roa mig med hoppning på andra hästar än den här sålänge låter det som. Tills vi behärskar detta! Har aldrig ens skuttat i skritt innan! Får hon ta lite fart precis innan hindret?

Nej, det ska vara så lågt att hon kan gå över först, som cavaletti! Sen kan du höja lite bara, hästar kan hoppa bra ur skritt, det stärker bakdelen också!

Nej hon får aldrig öka mot hindret utan då lägger du en volt, (ja längre fram och om du ber henne, ska hon förstås öka, men det är långt kvar dit:D)

Du kan ta det i trav så fort hon verkar förstå "principen" men om hon vill öka så gå tillbaka till skritt och börja gärna varje hopp-pass med att skritthoppa de första gångerna så hon kommer in i det. Det behöver inte ta så lång tid, om du bara är tillräckligt konsekvent och stenhård i vad som gäller:idea:

På våra som har varit lite heta har det räckt med att ett pass köra detta hårt och sen har det varit tillräckligt att börja passen så, så har hästen fattat. Men det beror helt på hur hästen lyssnar, när du kan gå vidare, och DET i sin tur beror på hur konsekvent och envis du är! Så det behöver inte vara ett evighetsjobb, men jag ville bara betona att du måste RÄKNA med att det kan ta tid och ha tålamod och inte gå för fort fram, så att du inte blir besviken om det inte går fort nog:laugh:

Okej! Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara. Tror det här kommer göra underverk för oss båda tillslut!
Imorgonbitti ska jag rida henne igen så då ska vi göra dessa övningar!

En sak man inte får glömma är att inte dra i munnen på dem för då springer de mer. Jag har fått jobba mycket med att rida på halvlösa tyglar mot hindren för att hästen inte ska rusa ifrån förhållningen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
482
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV