Hur får jag hästen att sluta sparka?!

B

BusigPonny

Hej!
Jag känner en häst som sparkar. Och det är typ så här: Jag går in i hennes spilta och ska vända henne redan då börjar hon sparka med framhoven och så håller hon på hela tiden. Och en annan gång när jag skulle hålla henne när en annan skulle spänna sadelgjorden sparka hon mig på benet med framhoven. En annan gång stegra hon nästan och det var en som sa att: ryt inte åt henne för då blir det bara värre men hon slutar ju inte sparka! Detta är synd för hon är så mysig att rida. Snälla hjälp!! :confused:

Sv: Hur får jag hästen att sluta sparka?!

Jag håller med den som sa åt dig att inte ryta åt henne, hon är bara lite het på gröten och då är det lätt att stirra upp henne ännu mera genom att tex. skrika eller ryta åt henne. Tala lugnt i vanlig samtalston till henne och framför allt, var lugn och harmonisk själv.

Jag har en häst som är likadan och när jag ställer mig i dörrhålet så hon inte kommer ut och får se vad jag tittar på så krafsar hon mig lite försiktigt med framfoten på ryggen.

"Flytta på´re gubbe, jag ska ut!" :D

Allt hästen gör är en feedback på vad du gör. Det är tydligt att hästen ogillar något och försköer var lite domenant.
Det är svårt att ge tips men du kan använda dig av "body blocks", att försöka se i ögonvrån, inte tita hästen i ögonen, när hästen är på väg att sparka för att sedan sätta nåt ivägen, en fot eller om du inte vill bli skadad, en pinne eller något som hästen "slår i" det är ju inte mening att hästen ska göra sig ill, såg får de inte bil. tanken är att hon ska tänka att det är hennes fel att hon går in i dig eller råkar sparka pinnen istället för att hästen ska känna att den blir "sparkad tillbaka".

vet inte om du förstår, det var inte nån bra förklaring men men...

min ponny gjorde lika dant, hela tiden, slog bara till lite lätt (inte våldsamt, emn som en liten hint att det där är fel.) och när hon gjorde rätt, alltså stod lungt och fint utan att sparka med frambenet berömde jag henne. tog mig inte ens en vecka och har inga problem med det. VAR KONSEKVENT, mkt beröm är det viktigaset när hästen gör rätt!;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
836
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar