Sv: Hur får jag hästen att sänka huvudet?
Säger som andra, ta hjälp av tränare. Men vill tillägga
Har sett och kommer att träna för Manuel Fernandes. Alla hästar som tränas oavset ras, ålder, utbildningskala, börjar alltid med att bli lång och låg (äldre hästar ngt sparsamt) och slappna av i ryggen. Han visar en teknik, som är ungefär så här (om jag nu kan beskriva)
Gå på en stor volt alt följ fyrkanten och gör stora volter/ngt mindre stora volter mellan, helt lösa tyglar, se till att hästen har bra framåtbjudning (ridhus el inhägnat vore nog toppen), lyft innerhanden högt (fortf lång tygel), högre än vad vi svenska är vana att rida med, se till att bara precis leda hästen i denna position alltså inte ta stöd el liknande. "trycket" det lilla där blir på mungipan går uppåt vilket gör att hästen automatisk vill gå neråt (jag kan inte förklara bättre, men det kan han) när hästen väljer att söka sig neråt, följer du varsamt hästen med ner och berömmer. när hästen förstår att det är bekvämt att vara där nere räcker det att du lyfter upp din hand, hästen kommer söka sig neråt. då kan du lätt använd din yttertygel till att styra ytterbogen. Du har här nu nått en fri häst i framkärran och en häst som har en aktiv rygg och ansvarar för sig själv. Sen kan man börja jobba.
Kan bara säga att kan ni träna för denna man, gör det! Han har mycket bra tänk, lugn och har en sån trygghet.
Noga med framåtbjudningen allstå aktiv bakkärra, viktigt viktig.
Han hade bra tips på att aktivera inner bak och gymnastisera o sånt.. Men de va idagsläget för "svårt" för mig att förklara
Missförstå detta nu inte alla här, självklart är det arbetet bakifrån som är viktigt, viktigt att anv tränare, men vissa hästar oavsett det, har lärt sig att gå som stjärnkikare och denna övning kan hjälpa till, även om man vill leda hästen uppmärksamhet från något då man bara höjer handen o hästen söker sig ner i stället.. osv osv