Hur får jag hästen att sänka huvudet?

Moggie

Trådstartare
Har tagit en nordis på foder och han är jättesnäll. Men han går med huvudet högt och ryggen är svankig, korta, snabba steg.

Målet är att få honom att sänka huvudet så att han jobbar mer med ryggen och länger på stegen. Även om man har långa tyglar går han med sitt huvud uppåt.

Några tips på övningar vi kan göra? Gärna western/NH.

Sv: Hur får jag hästen att sänka huvudet?

Strunt i huvudet, huvudet följer vad rygg och rumpa gör. Det är rumpan och ryggen du måste fokusera på.

1. Kolla att hästen inte har ont i ryggen
2. Kolla att sadeln inte orsakar hästen besvär

Sedan är det stärkande, långsamma övningar för bakbenen som gäller(gärna utan ryttare i början). När bakbenen bär, lyfts ryggen och huvudet sänks.

Ta hjälp av en tränare, du behöver garanterat hjälp live för att få ordning på det där.

jag brukar göra lite övningar på banan ( eller en öppen yta ) göra ca 10m volter vid varje bokstav, halt, se till att hästen är böjd i kroppen på samma sätt som volten ser ut ( så han inte skuter ut och går stelt o rak i kroppen. ) serpentiner, skritt / trav / halt / skritt, får fram hästen lite men sen att sakta av o göra små halvhalter kan få dem att trampa under sig med, sänkelvikning och öppna / sluta m.m.
tänk bara på att det kan ta lång tid innan hästen får upp muskler så överträna inte i början, kan ju räcka med att man väljer en sak att öva på och börja tex med en tur i skogen och när hästen fått värma upp lite kan du ju göra en övning i ca 5 min tex första veckan och sen ökar du gradvis, om hästen bryter ut från tex voltarbete kan det bero på att det är lite för jobbigt om musklerna ej finns där :)

ps; rid med glädje ; ds

Gick han likadant i sin gamla miljö?

Skritta på långa tyglar i terrängen, sväng runt träd, klättra. Rid över bommar.

Har du testat att lite försiktigt spänna in honom på longerlina? Då har han liksom bara sig själv att balansera upp och att jobba med. Kan vara bra om han är omusklad och lite otränad. Hade en ponny när jag var ung som hela sitt liv gått med huvud uppåt, eller ja en jätte kort martingal för att hålla det nere (idiotiskt!). Det är svårt att träna bort! Men jag tränade mycket volter, byt varv, övergångar...ställ igenom ordentligt då och då, vad tycker han om det? Öka och minska steg längden på böjt spår samtidigt som du formar honom, minska takten och gå in på en mindre volt, ställ igenom och öka ut volten och öka takten. Tempoväxlingarna gör ofta hästen mer lösgjord, det i kombination med att fokusera på att ha hästen lång och låg brukar fungera för mig på hästar med spänd överlinje och sänkt rygg. han kommer säkert tycka att det är super jobbigt, då han verkar tycka det är mest bekvämt att göra tvärs om. Sen så är det faktiskt mest tålamod och hårt jobb, ta gärna hjälp av en ridinstruktör...då får du nog bäst hjälp!

Han börjar inte automatiskt arbeta över ryggen för att du plockar ned huvudet. Börjar du i den änden blir han bara spänd och går emot.

Rid mycket ute, på lång tygel så att han får lugna ned sig lite och kan sträcka fram näsan.

Du ska kunna länga och korta skritten - kan du det nu? Be honom att ta låånga steg. Beröm. Småtravar han så kommentera inte, bara sakta ned mjukt och fint - beröm för att han saktade ned. Be om långa skrittsteg igen, men med mindre hjälp denna gång.

Detsamma med trav, korta och långa steg. Beröm. Rid med kontakt, inget glappande, inget pillande med handen.

Stora böjda voltspår (20 meters så han får en chans att böja bålen och inte bara dras runt), stora serpentiner över ridbanan. Korta och läng stegen även på böjt spår. Beröm.

Här någonstans får han gärna börja frusta och vilja pausa - det är ett jättefint tecken. :D

Han kommer att länga överlinjen när spänningarna börjar lossna i kroppen.

Känner lite att Lager har rätt.

Undrar...
Hur är hästen när ni galopperar? Håller den huvudet högt då med? Alltså inte i ridhuset eller paddocken där ni inte har utrymme eller möjlighet för något tempo. Utan ute på skogsvägen eller det stora fältet där ni kan sträcka ut och rida i riktig, fyrtaktig galopp? Hästen behöver kanske få sträcka ut och hitta sin balans. Det betyder inte maxfart men en fin arbetscanter på runt 1000, 1500 meter med en fart på 17 till 19 sekunder per 200 meter...

Hmmm galoppen ska vara tretaktig, riktig snabb galopp kallas fyrsprång om man ska vara noga, det är inte detsamma som en frisk fortfarande tretaktig galopp. Fyrtakt ska den inte stärkas i, ofta har nordisar i sej själva en oönskad fyrtakt i galoppen.

Om du försöker tvinga ned huvudet så kommer hästen bara bli ännu mer spänd i ryggen.
Huvudet sänks NÄR hästen arbetar med ryggen och skjuter tyngdpunkten mer bakåt.

Om jag vore du så skulle jag ta hjälp utav en instruktör. Det finns inga "mirakel övningar" utan man måste helt enkelt lära sig känna när man gör rätt osv. det handlar mycket om ryttarkänsla. :)

Det vill jag inte påstå att de har, snarare tvärtom en tydlig tretakt. Du kanske tänker på kallblodstravare som travtävlat?
Båda mina bruksisar med flera har haft ren taktfast tretakt, oavsett tempo. Sedan är det ju som alltid individuellt.

TS
Som sagt: träna för tränare, arbeta från marken, stärk bakdelen, skit i huvudpositionen, den kommer!

Full galopp är en rörelse i fyrtakt och är den snabbaste av de fyra gångarterna. I full galopp skall hela hästen sträcka sig, sänka huvud och hals och se ut som den sänker kroppen mot marken...

Håller med Egonson...

Därför var jag nyfiken på hur hästen går i en riktig galopp, inte tretakt. Men jag menade inte att man skall träna så (såvida det inte handlar om en ren galopphäst)...

Många har blivit förvånade över hur jag lyckats få en häst att sänka huvudet bara genom att låta den sträcka ut i en riktig galopp...
Känner inte heller att en inspänning är någon bra lösning...

Säger som andra, ta hjälp av tränare. Men vill tillägga

Har sett och kommer att träna för Manuel Fernandes. Alla hästar som tränas oavset ras, ålder, utbildningskala, börjar alltid med att bli lång och låg (äldre hästar ngt sparsamt) och slappna av i ryggen. Han visar en teknik, som är ungefär så här (om jag nu kan beskriva)

Gå på en stor volt alt följ fyrkanten och gör stora volter/ngt mindre stora volter mellan, helt lösa tyglar, se till att hästen har bra framåtbjudning (ridhus el inhägnat vore nog toppen), lyft innerhanden högt (fortf lång tygel), högre än vad vi svenska är vana att rida med, se till att bara precis leda hästen i denna position alltså inte ta stöd el liknande. "trycket" det lilla där blir på mungipan går uppåt vilket gör att hästen automatisk vill gå neråt (jag kan inte förklara bättre, men det kan han) när hästen väljer att söka sig neråt, följer du varsamt hästen med ner och berömmer. när hästen förstår att det är bekvämt att vara där nere räcker det att du lyfter upp din hand, hästen kommer söka sig neråt. då kan du lätt använd din yttertygel till att styra ytterbogen. Du har här nu nått en fri häst i framkärran och en häst som har en aktiv rygg och ansvarar för sig själv. Sen kan man börja jobba.
Kan bara säga att kan ni träna för denna man, gör det! Han har mycket bra tänk, lugn och har en sån trygghet.

Noga med framåtbjudningen allstå aktiv bakkärra, viktigt viktig.
Han hade bra tips på att aktivera inner bak och gymnastisera o sånt.. Men de va idagsläget för "svårt" för mig att förklara:rofl:

Missförstå detta nu inte alla här, självklart är det arbetet bakifrån som är viktigt, viktigt att anv tränare, men vissa hästar oavsett det, har lärt sig att gå som stjärnkikare och denna övning kan hjälpa till, även om man vill leda hästen uppmärksamhet från något då man bara höjer handen o hästen söker sig ner i stället.. osv osv

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Elo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18