Hur får jag bort "överhåren"?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag har en Furminator som tar bort underullen som en dans, jag har just nu halva soptunnan full av ull från Beauceronen och mer blir det. Men. De långa, styva överhåren (täckhåren) lämnar Furminatorn kvar. Trots att även de sitter löst och lossnar i tussar när jag drar. Och de är de som ligger i drivor i vår säng.......:angel:

VILKEN sorts borste/karda får väck även de lösa överhåren???

Sv: Hur får jag bort "överhåren"?

Har du provat en mjuk gummiskrapa, alltså sån där lite taggig sak som man har till hästar som liknar en ryktskrapa? De tycker jag fungerar väldigt bra på fällande hundar (och hästar :D).

Jag har en Furminator som tar bort underullen som en dans, jag har just nu halva soptunnan full av ull från Beauceronen och mer blir det. Men. De långa, styva överhåren (täckhåren) lämnar Furminatorn kvar. Trots att även de sitter löst och lossnar i tussar när jag drar. Och de är de som ligger i drivor i vår säng.......:angel:

Gummiborse med korta och mjuka taggar, ryktsten - eller oslagbart blöta händer som man drar över hunden;) Fungerar säkert bra med diskhandskar som man blöter.

Jag använde den där sortens trädgårdshandskar som har gummerad yta. Enkelt, och mycket effektivare än borstar och skrapor. Håret lossnade i drivor, medan hunden verkligen njöt av behandlingen, vilket hon inte gjorde när man använde borste, skrapa eller kam.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka