Hur får henne att lyssna på mig?

S

_smirnofff_

Har en 2,5 åring jag börjat arbeta med. Men så fort det är en till häst i ridhuset eller rörelse runt om kring om vi är ute. Så bryr hon sig inte ett skit om mig. Lyssnar inte alls & skiter i om hon springer över mig.

Hur ska jag få henne att lyssna på mig & inte springa & titta på allt annat?

Sv: Hur får henne att lyssna på mig?

Har ungefär samma problem som du.. Hemma, där allt är lugnt och tryggt fungerar det bra för oss men så snart vi åker "bort" (typ ridhuset, hästkliniken.. el dyl där det finns andra hästar, blir min häst jätteupprörd och tycker mest att jag är väldigt jobbig och besvärlig när jag vill få henne att koncentrera sig på mig.

Tror det har med ledarskap att göra. Eller bristen på det kanske man ska säga. När jag fick hjälp med lite NH-övningar från marken innan dressyrlektionen senast lugnade hon ner sig och började lyssna på mig :D Sen kunde jag sitta upp och hästen var lugn å fin!

Så det ska jag verkligen fördjupa mig i! Trodde att det var jag som var ledaren men inte.. Förmodligen ger man väl hästen signaler som man inte är medveten om. Hemma är jag lugn och trygg men "borta" blir jag nervös (och orolig för att hon ska vara "jobbig") och när hon märker att hennes förmodade ledare är nervös, blir hon det också..

Någon som har några tips hur vi ska komma vidare med våra problem?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama