Hur få upp proteinet på bästa sätt?

Sv: Hur få upp proteinet på bästa sätt?

Jag vill helst inte ge någon av mina ponnyer kraftfoder eftersom dem har väldigt lätt att lägga på sig båda två.

En häst lägger på sig precis lika mycket av en MJ oavsett om den är i kraftfoder eller i grovfoder. Om du anser att hästen har proteinbrist så behöver den ju uppenbarligen mer proteiner. Varför då inte ge ett foder där den får mer proteiner per MJ?

Och vad spelar det för roll att en annan ponny har haft fång när det är shettisen som ska ha kraftfodret?

Jag undrar för övrigt om din minishettis verkligen är rund = tjock, eller om han bara ser rund ut för att han är bukig och har mycket päls. Har du verkligen känt på honom ordentligt? Är det fläsk över revbenen, eller bara stor mage? Känns ryggraden? Du kanske skulle be någon kunnig hjälpa dig att titta på hästens hull?

Lusern tycker jag är en finfin idé. Skulle föredra det framför tex spannmål. Bara att vänja in, det tycker han säkert är gott också. :)

Lusern tycker jag är en finfin idé. Skulle föredra det framför tex spannmål. Bara att vänja in, det tycker han säkert är gott också. :)

Ja, än så länge verkar det som att han gillar det iaf :) Jag hoppas jag ska få i honom den mängd som krävs när han fått vänja sig.

Om hästen går ute i hage där det finns gräs så får han troligtvis i sig ganska mycket näringe därifrån. Det växer mer än man tror på hösten. Hörde en bonde som hade slagit 3:e skörden förra veckan, den skörden var större än 1:a och 2.a skörd tillsammans.

Jag är ingen gräsexpert men det kan ju vara väldigt lite protein och dessto mer i energi. Vilken gör att du får en mätt häst som får för lite protein.

Det blev inte så mycket råd utan bara lite funderingar

Kloka funderingar, dock! :bow:

/Svea, som hade tänkt skriva något liknande men slapp!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 349
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar