Hur få upp proteinet på bästa sätt?

P

pion

Jag har problem med min minishetlands vallack...får bara i honom max 1,5 kg hö och det innebär ungefär halva mängden av det protein han behöver när jag räknar lite på Hippocampus.
Att han får för lite för lite energi gör inte så mycket just nu då han är ganska rund. Nu motioneras han inte heller så mycket, ca 15 min/dag i alla gångarter men det ska bli mer nu när bara vi hittar rätt utrustning för tömkörning osv. Han är ganska bukig och jag börjar fundera på om det har med brist på protein att göra.

Just nu får han alltså 1,5 kg hö (som han knappt äter upp), lite mineraler och multivitamin varje dag. Har räknat på lusern osv men får det inte att bli bra i alla fall.

Vårat hö innehåller...Smbrp 42g kg/foder, Energi 6,8 kg/foder. Det är ju bra balans på det men tack vare att han äter så lite blir det fel ändå.

Vad gör man med dem små när man inte kan proppa i dem mat?

Sv: Hur få upp proteinet på bästa sätt?

är den bukig och har dålig överlinje kan det vara proteinbrist. Skulle nog försökt gett lusern eftersom det räknas som grovfoder, men annars finns det ju jätte mkt olika prteinfoder, tex krafft protein innehåller 330g protein /kg så man behöver inte ge så mkt då...

låter som väldigt lite mat... går han på gräs också? jag skulle erbjuda honom lusernhack utöver höet.

Jag har problem med min minishetlands vallack...får bara i honom max 1,5 kg hö och det innebär ungefär halva mängden av det protein han behöver när jag räknar lite på Hippocampus.
Att han får för lite för lite energi gör inte så mycket just nu då han är ganska rund. Nu motioneras han inte heller så mycket, ca 15 min/dag i alla gångarter men det ska bli mer nu när bara vi hittar rätt utrustning för tömkörning osv. Han är ganska bukig och jag börjar fundera på om det har med brist på protein att göra.

Just nu får han alltså 1,5 kg hö (som han knappt äter upp), lite mineraler och multivitamin varje dag. Har räknat på lusern osv men får det inte att bli bra i alla fall.

Vårat hö innehåller...Smbrp 42g kg/foder, Energi 6,8 kg/foder. Det är ju bra balans på det men tack vare att han äter så lite blir det fel ändå.

Vad gör man med dem små när man inte kan proppa i dem mat?
Har han aldrig velat äta mer än så? Om det är något som kommit på senare tid kan det kanske vara något tjafs med tänderna. Om inte det så är väl lucern det lämpligaste proteinfodermedlet i ditt fall. Kanske uppblött pellets då, eftersom han inte äter höet så bra...

låter som väldigt lite mat... går han på gräs också? jag skulle erbjuda honom lusernhack utöver höet.

Ja jag vet, det är inte mycket. Men jag får verkligen inte i honom mer hö än det. Lite gräs finns det i hagen men inte speciellt mycket, bara lite att tugga på. Hur mycket lusern kan man ge en sån liten?

Har han aldrig velat äta mer än så? Om det är något som kommit på senare tid kan det kanske vara något tjafs med tänderna. Om inte det så är väl lucern det lämpligaste proteinfodermedlet i ditt fall. Kanske uppblött pellets då, eftersom han inte äter höet så bra...

Nej han har aldrig velat äta mer än så. Tänderna kollades i höstas och han var fin i munnen. Vi köpte honom i mars förra året och det har varit så hela tiden. Gräs ute äter han så mycket han kan och får, men inte hö.

Nej han har aldrig velat äta mer än så. Tänderna kollades i höstas och han var fin i munnen. Vi köpte honom i mars förra året och det har varit så hela tiden. Gräs ute äter han så mycket han kan och får, men inte hö.
Okej, det avgör ju saken... Lucern är inte så smakligt så alla hästar gillar det inte. Lucern hackat strå är väldigt likt strukturen på hö, så om han inte gillar hö så är det tveksamt om han skulle gilla lucern hackat strå. Därför föreslår jag att du fodrar med pelletsformen istället och blöter upp den då. Mankan ge jättemycket lucern om man vill, det gör ingenting, så du kan lätt täcka upp proteinbehovet med det. Vänj sakta!!! Det finns en del som ger full giva direkt, men min häst blev väldigt sjuk när jag höjde lucerngivan för snabbt, därför rekommenderar jag att du vänjer långsamt. Vill han inte äta lucern i någon form så är soja ett alternativ som är effektivt.

Ja jag vet, det är inte mycket. Men jag får verkligen inte i honom mer hö än det. Lite gräs finns det i hagen men inte speciellt mycket, bara lite att tugga på. Hur mycket lusern kan man ge en sån liten?
Du kan ge så mycket lusern som han kan tänka sig att stoppa i sig, om det behövs för totalfoderstatens skull. Lusern är ju ett grovfoder, som finns i hackad eller pelletterad form. Det finns ingen övre gräns för hur mkt man kan ge.

Min häst gillade inte hö, men älskar lusernen i grötform, d v s uppblötta pellets (1 del pellets 2 delar vatten har jag kört med).
Jag började ge 0,5kg/dag ökade på ganska snabbt efter råd här, till 2,5kg/dag delat på 3 mål efter en vecka. Har gått bra, men det kan ju variera, men det borde vara normalfallet att kunna öka ganska snabbt.
Min häst är ett sv halvblod. Har hört att äldre hästar lätt äter 5kg/dag så du borde väl kunna ge 2-3 i alla fall?

Tack för alla svar! Vad är egentligen skillnaden på Lusern och Alfa alfa? Vad jag kan se så är det ungefär samma sak. Tittade på Hippo och skillnaden jag såg var att lusernen innehöll melass och det gjorde inte alfa alfa.

Tack för alla svar! Vad är egentligen skillnaden på Lusern och Alfa alfa? Vad jag kan se så är det ungefär samma sak. Tittade på Hippo och skillnaden jag såg var att lusernen innehöll melass och det gjorde inte alfa alfa.

Oj det kanske inte är Hippo...det heter "Green Power Lucerne" och "Green Power Alfaalfa". Tillverkas av Dangrönt och säljs bla på Djur & Natur där också Hippo säljs.

Kan du inte helt enkelt ge honom något proteinrikt kraftfoder, som Krafft plus grön?

Oj det kanske inte är Hippo...det heter "Green Power Lucerne" och "Green Power Alfaalfa". Tillverkas av Dangrönt och säljs bla på Djur & Natur där också Hippo säljs.

Till GP lucerne har de tillsatt melass och till GP alfalfa sojaolja annars är det säkert samma sak dvs lusern i båda två. Sedan har de ju lusernpelletsen också. Jag hade provat vilket han tyckte bäst om.

Kan du inte helt enkelt ge honom något proteinrikt kraftfoder, som Krafft plus grön?

Jag vill helst inte ge någon av mina ponnyer kraftfoder eftersom dem har väldigt lätt att lägga på sig båda två.

Till GP lucerne har de tillsatt melass och till GP alfalfa sojaolja annars är det säkert samma sak dvs lusern i båda två. Sedan har de ju lusernpelletsen också. Jag hade provat vilket han tyckte bäst om.

Ja, det var det jag kom fram till också. Jag köpte en säck GP alfaalfa igår och det första han fick verkade han gilla så jag håller tummarna för att det håller i sig.

Fast nu förstår jag dig inte. Din häst svälter och du vill inte ge den mer mat! Inte ens en minishettis kan klara sig på 60 gram protein och 10 MJ. Om han inte orkar äta mer grovfoder måste du ju ge ett koncentrat (=kraftfoder) som innehåller det som fattas. HH

Tillägg: Om den orkar äta tillräckligt med grovfoder i form av lusern i stället är det förståss allra bäst.

Senast ändrad av en moderator:

Fast nu förstår jag dig inte. Din häst svälter och du vill inte ge den mer mat! Inte ens en minishettis kan klara sig på 60 gram protein och 10 MJ. Om han inte orkar äta mer grovfoder måste du ju ge ett koncentrat (=kraftfoder) som innehåller det som fattas. HH

Tillägg: Om den orkar äta tillräckligt med grovfoder i form av lusern i stället är det förståss allra bäst.

Självklart vill jag att min häst ska få tillräckligt med mat...och jag förstår att han inte klarar sig på det. Därför frågade jag om råd och tips på olika saker här. Väntar även på svar från två olika foderrådgivare så jag har inga planer på att låta min häst svälta!
Förra vintern hade vi högre värde i vårat hö och då klarade han sig på 1,5 kg hö, lite müssli och mineraler (lite väl rund tom). Och eftersom han äter gräs vår och sommar så har han hela tiden varit rund (fet enligt dem flesta), även då.
Detta hö har vi haft hemma ca en månad och fick analysen ganska nyligen. När jag räknade på det så såg jag att det absolut inte var tillräckligt med den mängd han äter. Och självklart ger jag ett krafftfoder för att täcka behovet om det behövs. Men då min New Forest i våras fick fång för första gången i sitt liv och båda varit väl runda så vill jag helst klara mig utan kraftfoder.

Ja, det är det jag hoppas på nu att han vill äta tillräckligt av alfaalfan jag köpte annars provar jag någon annan sort och självklart om inte det heller går så tillsätter jag ett kraftfoder.

Du kan ge så mycket lusern som han kan tänka sig att stoppa i sig, om det behövs för totalfoderstatens skull. Lusern är ju ett grovfoder, som finns i hackad eller pelletterad form. Det finns ingen övre gräns för hur mkt man kan ge.

Jag har också hört att det inte finns någon gräns för hur mycket man kan ge men såg att det stod en gräns på förpackningen.

GLÖM då vad det står på förpackningen för det finns ingen övre gräns. Du kan ge lusern som ENDA grovfoder om du vill och i fri tillgång dessutom.

Och kom ihåg att 1,5 kg grovfoder är för lite även för en minishettis. Den behöver ha mer att tugga på för att må bra i både magen och mentalt.

Men då min New Forest i våras fick fång för första gången i sitt liv och båda varit väl runda så vill jag helst klara mig utan kraftfoder
Eh?? Fång orsakas väl inte direkt av kraftfoder utan främst av störningar i tarmfloran. Man kan mycket väl ge kraftfoder till en fånghäst - om än man kanske väljer vilket som passar bäst. Prio nummer ett är att hästen får i sig den näring den behöver för att må bra. Man kan inte svälta bort fångrisken....

Senast ändrad:

... självklart ger jag ett krafftfoder för att täcka behovet om det behövs. Men då min New Forest i våras fick fång för första gången i sitt liv och båda varit väl runda så vill jag helst klara mig utan kraftfoder.

Vad har NewForesten med detta att göra? :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 349
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar