N
nanniz
Hej!
Den 13 februari fick vi hem ett Arabiskt Fullblod.
Hennes vikt har jag ingen aning om, men hon är 147 hög, och var långt ifrån kraftig då vi fick henne - men inte heller "för smal".
Gamla ägaren gav henne 8-9 kg hösilage, 4 dl Krafft Müsli Blå (Red Mills) Müsli och 3 dl betfor per dag. Inte mycket, men å andra sidan sett hanterades hon bara någon gång i veckan då.
Eftersom hon var så lite hanterad det senaste halvåret, har vi startat upp henne lugnt och fint - många lugna promenader i skogen.
Idag rids hon 5 dagar/vecka x 45-60 min, men inte särskilt hårt - blandad ridning, men främst skogsridning.
Däremot har hon tyvärr magrat av rejält.
Fick nästintill en chock då jag lät henne gå utan täcke i solen en dag - revbenen syntes jättetydligt..!
Nuvarande foderstat:
Morgon: 2,5 kg hösilage, 3 dl betfor, 3 dl Krafft Müsli Red Mills Blå och 3 dl krossat korn.
Lunch: 2,5 kg hösilage
Kväll: 5-6 kg hösilage, 5 dl betfor, 5 dl müsli, 5 dl krossat korn och B-vitamin + mineraler.
Vår plan är att öka på kornet, men frågan är hur mycket och hur ofta jag törs öka på?
Bör vi även köpa lusern, eller något annat?
I vilken takt och mängd kan man öka på fodret?
Ser planen ovan bra ut, eller finns det nåt annat man kan rekommendera?
Antagligen är det ju obalansen i hur mycket hon jobbar kontra takten vi ökat på foderstaten, som är problemet. Vi har helt enkelt gett henne för lite mat?
Hösilage bör hon går på, då hon annars hostar - dock märks det att hon äter vanligt hö (vilket vi ibland gett ändå) med större aptit. Blöta sådant istället..?
I övrigt ska sägas att hon verkar må finemang, är pigg och glad och alltid trevlig att ha att göra med.
Tips, anyone?