Hur få upp henne i vikt snabbt?

N

nanniz


Hej!


Den 13 februari fick vi hem ett Arabiskt Fullblod.
Hennes vikt har jag ingen aning om, men hon är 147 hög, och var långt ifrån kraftig då vi fick henne - men inte heller "för smal".

Gamla ägaren gav henne 8-9 kg hösilage, 4 dl Krafft Müsli Blå (Red Mills) Müsli och 3 dl betfor per dag. Inte mycket, men å andra sidan sett hanterades hon bara någon gång i veckan då.

Eftersom hon var så lite hanterad det senaste halvåret, har vi startat upp henne lugnt och fint - många lugna promenader i skogen.
Idag rids hon 5 dagar/vecka x 45-60 min, men inte särskilt hårt - blandad ridning, men främst skogsridning.

Däremot har hon tyvärr magrat av rejält.
Fick nästintill en chock då jag lät henne gå utan täcke i solen en dag - revbenen syntes jättetydligt..!

Nuvarande foderstat:
Morgon: 2,5 kg hösilage, 3 dl betfor, 3 dl Krafft Müsli Red Mills Blå och 3 dl krossat korn.
Lunch: 2,5 kg hösilage
Kväll: 5-6 kg hösilage, 5 dl betfor, 5 dl müsli, 5 dl krossat korn och B-vitamin + mineraler.

Vår plan är att öka på kornet, men frågan är hur mycket och hur ofta jag törs öka på?
Bör vi även köpa lusern, eller något annat?

I vilken takt och mängd kan man öka på fodret?
Ser planen ovan bra ut, eller finns det nåt annat man kan rekommendera?

Antagligen är det ju obalansen i hur mycket hon jobbar kontra takten vi ökat på foderstaten, som är problemet. Vi har helt enkelt gett henne för lite mat?

Hösilage bör hon går på, då hon annars hostar - dock märks det att hon äter vanligt hö (vilket vi ibland gett ändå) med större aptit. Blöta sådant istället..?

I övrigt ska sägas att hon verkar må finemang, är pigg och glad och alltid trevlig att ha att göra med.

Tips, anyone?
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Egentligen är det ju omöjligt att säga varken bu eller bä om du inte har en analys på sitt ensilage.

För låt oss säga att det skulle vara 50% TS (dvs hälften vatten i fodret) i det du ger henne (ensilaget) då ger du ju henne inte mer än ca 5 kg TS grovfoder / dag och det är VÄLDIGT lite. Det får min shettis (och mer därtill).

Har du ingen analys skulle jag ge dig rådet att ge fri tillgång på ensilaget. Räcker inte det eller om hon har svårt att få i sig större mängd hade jag gett lusern istället för att öka på kraftfodret.

I övrigt...tändern? Avmaskning?

Lycka till med pållan nu :)

/Zelma
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Thanx för svar, Zelma!

Hade modifierat mitt ursprungliga tillägg, men "fick inte ändra" eftersom det gått för lång tid (ca 10 min...) - där preciserade jag än mer (och hade strukit visst oviktigt). Men nåväl...

Tänderna är fina, avmaskning i sin ordning etc.
Hösilaget har varit olika torrt, ibland "nästan som vanligt hö" och ibland väldigt blött. Har försökt anpassa efter det, dvs ökat på (dock ej minskat, har utgått från det torraste, vilket var det första vi fick).

Har grunnat här inatt *ler* och kommit fram till att mer hö nog är det som behövs, och jag ska höra med övriga om man inte kan ställa in en storbal i hagen - det är fler som skulle behöva mer mat.

Säg att vi ger lusern. Hur mycket börjar jag med, och hur fort törs jag öka på det - och vad är "max"..?

Tack för lyckönskningen - just nu känns det som att det behövs (även om vi blev "varnade" att hon lätt gick ner i vikt... men att det skulle gå så FORT?!) ;)

/Nanniz
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Om hästen magrat av på så kort tid skulle jag tro att ditt grovfoder är dåligt näringsmässigt. Så hårt motionerar hon ju inte.. Men visst, det kan ju vara en kombination.

Jag vill råda dig att till hösten ta analys på nästa års grovfoder, nu är det ju inte så långt kvar till betet. Har hästen främst tappat fett eller saknas även muskelmassa?

Problemet är att om du har en dålig balans mellan energi och protein i ditt hösilage och nu ökar givan så får hästen bara en större obalans, om det fattas protein blir underskottet mer ju mer hösilage du ger. För att vara på säkra sidan skulle jag istället ge hästen ett par kilo lusern. Lusern är ju ett grässlag och räknas som grovfoder, oavsett om det är pressat i pelletsar eller hackade strån.
Det finns nog ingen direkt maxgiva utav lusern eftersom det är grovfoder, men börja lugnt och vänj in nåt hekto eller två, öka sen på så att du kanske är uppe i ett kilo på en vecka? å sen öka succesivt tills du är uppe i 2-3 kg.

Min häst har fallit ur i vinter då jag mötte upp för sent med ökat foder i höst, när hon hellre åt gammalt gräs än hösilage. Hon har äntligen blivit finare i hullet igen, då har hon fått fri tillgång på analyserat hösilage och 2,5 kg lusern, 1,5 kg havre, 1 kg groov 125 och utöver det 1 dl majsolja/dag, e-vitamin och selen.

Ibland får man ta i mer än man trott skulle behövas.
Jag är dålig på att uppskatta vikt efter decilitermått, men det kan inte vara så många kg kraft ni ger?
Jag tänker alltid Grovfoder Främst och ger du ett par kg lusern ökar du ju grovfodret, plus att du kanske måste öka övriga kraftfodret också. Utan analys hade jag inte vågat öka hösilaget, det kan som sagt få motsatt effekt....

Hm. Ett alternativ förstås, om du vill öka hösilaget men vill undvika en eventuell proteinbrist (ifall hösilaget har lågt protein) är ju att komplettera med ett proteinrikt kraftfoder, tex krafft protein eller soja, men det är ju mkt koncentrerade foder som ska ges med försiktighet.

Lycka till!
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Tusen tack för goda råd!

Har just varit och inhandlat lusern och majsolja, och ska försöka göra som du råder mig till, Veronican.

Hade ingen aning om det du beskriver, att dåligt hösilage kan ge motsatt effekt. Kan kanske vara stor del av boven i dramat, med andra ord??? Hu... ska kanske försöka ge vanligt, blötlagt, hö istället - det äter hon dessutom med god aptit...
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Nej, nej, nu misförstår du mig ;)
Med Dåligt menar jag Näringsmässigt dåligt! Inte hygieniskt. Alltså tex ett hösilage (eller hö för den delen) som har för lite protein kallar jag "ett dåligt hösilage" för just den hästen.
Är hästen dammkänslig ska du absolut inte ge blötlagt hö istället, då är hösilage bäst. Har man en analys på näringen i sitt grovfoder så är det tusen gånger lättare att hitta orsaken till att hästen gått ned i vikt. Det kan ju vara för lite protein eller kan det vara för lite mat totalt sett. Utan analys blir det bara gissningar tyvärr.

Majsolja och lusern kan nog göra susen, ös på med mat du ;)
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Varför duttar du med dl givor och halva grovfodergivor ? Vad är syftet med detta ?

På grund av att ägaren (vi har henne bara på foder) ville att hon skulle fortsätta med samma foder: Müsli och Hösilage - och då hon var i vila när vi tog över henne, har vi ökat på lite sakerliga - FÖR långsamt, har det ju visat sig.

I samråd med ägaren började vi med korn, och det bara för 1-2 veckor sedan. Idag börjar vi även ge lusern.

Vi har helt enkelt inte kommit upp i rätt mängd än ;)
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Nej, nej, nu misförstår du mig ;)
Med Dåligt menar jag Näringsmässigt dåligt! Inte hygieniskt. Alltså tex ett hösilage (eller hö för den delen) som har för lite protein kallar jag "ett dåligt hösilage" för just den hästen.
Är hästen dammkänslig ska du absolut inte ge blötlagt hö istället, då är hösilage bäst. Har man en analys på näringen i sitt grovfoder så är det tusen gånger lättare att hitta orsaken till att hästen gått ned i vikt. Det kan ju vara för lite protein eller kan det vara för lite mat totalt sett. Utan analys blir det bara gissningar tyvärr.

Majsolja och lusern kan nog göra susen, ös på med mat du ;)

Jag förstod det där med "dåligt" ;)
Och... jag får helt enkelt kolla upp det där med analysen på hösilaget då. Uppgiften FINNS ju, säkert bara att hämta.
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Men du har knappast samma grovfoder som ägaren, eller hur ? Därför kan ju inte en annans foderstat passa när hästen flyttar från ett stall till ett annat. Du måste ju givetvis utgå från det grovfoder du har NU. Inte vad som var förr. Näringsmässigt är det ju alls inte lika, så därför passar ju sällan en foderstat från ett stall FÖRUT till nu. ELLER har du SAMMA grovfoder från förra stallet ?
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Ang lusern kan du utan problem ge 0,5 kg första veckan för att sen öka på.
JAG själv brukar börja på 1 kg och har sldrig haft problem, men som sagt det är JAG... :)

/Zelma
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Nuvarande foderstat:
Morgon: 2,5 kg hösilage, 3 dl betfor, 3 dl Krafft Müsli Red Mills Blå och 3 dl krossat korn.
Lunch: 2,5 kg hösilage
Kväll: 5-6 kg hösilage, 5 dl betfor, 5 dl müsli, 5 dl krossat korn och B-vitamin + mineraler.

Hej, tycker du fårr bra svar, hoppas du får svar från ngn m fullblod- de är ju lite svårfödda....
Varför ger du muslin, vad är det i den som hon behöver? Kan hon äta havre? Fast korn brukar vara bra annars, men öka på det till 1 liter morgon och en liter kväll. Vrför betfor morgon? Räcker det inte med lite efter ridning bara?
helt rätt att tänka ej mer hösilage utan istället lucern, hackat strå då tycker jag, du kan på bara ett par dar öka upp t minst ett kilo.
Ngn föreslog Krafft grov, mkt bra tror jag, men 90 räcker, 125 kan bli för mkt om du ger lucern oxå. Vegetabilisk olja kan nog oxå vara bra, lite extra fett!!
Lyck till!
P.s har hon på sig så det räcker ute så hon inte fryser?
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Hej, tycker du fårr bra svar, hoppas du får svar från ngn m fullblod- de är ju lite svårfödda....
Varför ger du muslin, vad är det i den som hon behöver? Kan hon äta havre? Fast korn brukar vara bra annars, men öka på det till 1 liter morgon och en liter kväll. Vrför betfor morgon? Räcker det inte med lite efter ridning bara?
helt rätt att tänka ej mer hösilage utan istället lucern, hackat strå då tycker jag, du kan på bara ett par dar öka upp t minst ett kilo.
Ngn föreslog Krafft grov, mkt bra tror jag, men 90 räcker, 125 kan bli för mkt om du ger lucern oxå. Vegetabilisk olja kan nog oxå vara bra, lite extra fett!!
Lyck till!
P.s har hon på sig så det räcker ute så hon inte fryser?

Halloj Catya, och tack även till dig för svar!

Först: Müslin får hon därför att ägaren ville att hon skulle fortsätta med det hon fått tidigare - betfor morgon och kväll likaså - men vi ska minska på det, för att istället öka på kornet. Havre är däremot uteslutet, då hon redan nu är som en gasell *s*
Och lusern köpte vi - och började med - igår, och ska öka på i relativt snabb takt (köpte däremot pelletsvarianten, någon skillnad där)?
Allt blötläggs.

Och ja - täcke har hon, faktiskt både inne och ute (har kallstall) - vilken sort beror lite på väder och vind.
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Men du har knappast samma grovfoder som ägaren, eller hur ? Därför kan ju inte en annans foderstat passa när hästen flyttar från ett stall till ett annat. Du måste ju givetvis utgå från det grovfoder du har NU. Inte vad som var förr. Näringsmässigt är det ju alls inte lika, så därför passar ju sällan en foderstat från ett stall FÖRUT till nu. ELLER har du SAMMA grovfoder från förra stallet ?

Svar nej, så du har helt rätt - men då vi fick hem henne utgick jag från ägarens råd.
Ska pejla näringsinnehållet och såklart utgå från det.
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Det blir nog bra att ni köpt lusern, för den föregående foderstaten såg lite snålt tilltagen ut. Jag har en kallblodstravare, 151 cm och ca 420 kg. (väldigt lätt i typen och har temperament som en arab, enligt tränare som själv har arabiska fullblod, väldigt het och lättstressad, kräver därför mkt mat) Vi trodde hon skulle må bäst på bara hö pga temperamentet, men hon föll ur snabbt.

Men hon är finare än någonsin nu, äter 9 kg hö (52 g smrp och 8 Mj), ½ kg lusern (7 dl pellets från dangroent), 0,4 kg korn (ca 1 liter), olja och ca 2 kg morötter. Ger ca 95 Mj och 550 g smrp. Det jag vill ha sagt med detta är att temperamentet har en avgörande roll när det gäller hur mkt de behöver äta, så er häst behöver nog en hel del mer mat. Jag har träffat andra hästar av samma ras och mankhöjd som klarat sig på hälften av det vår äter. Vet ni inte hur ert hö är är lusern perfekt, gärna med lite olja i om hästen behöver mer hull över revbenen. Lusern och olja brukar heller inte göra dem hetare på samma sätt som tex havre.
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Det blir nog bra att ni köpt lusern, för den föregående foderstaten såg lite snålt tilltagen ut. Jag har en kallblodstravare, 151 cm och ca 420 kg. (väldigt lätt i typen och har temperament som en arab, enligt tränare som själv har arabiska fullblod, väldigt het och lättstressad, kräver därför mkt mat) Vi trodde hon skulle må bäst på bara hö pga temperamentet, men hon föll ur snabbt.

Men hon är finare än någonsin nu, äter 9 kg hö (52 g smrp och 8 Mj), ½ kg lusern (7 dl pellets från dangroent), 0,4 kg korn (ca 1 liter), olja och ca 2 kg morötter. Ger ca 95 Mj och 550 g smrp. Det jag vill ha sagt med detta är att temperamentet har en avgörande roll när det gäller hur mkt de behöver äta, så er häst behöver nog en hel del mer mat. Jag har träffat andra hästar av samma ras och mankhöjd som klarat sig på hälften av det vår äter. Vet ni inte hur ert hö är är lusern perfekt, gärna med lite olja i om hästen behöver mer hull över revbenen. Lusern och olja brukar heller inte göra dem hetare på samma sätt som tex havre.

Tusen tack ;)
Det låter onekligen som att våra pållar är lite lika - dock är vår tjeja inte ett dugg lättstressad, bara het och allmänt ivrig :)

I dag får vår häst ca 10 kg hösilage, 6 dl lusern (började med 3x3 igår... det verkar vettigt), 1 liter korn, 2x3 dl betfor, nån dl olja och en massa goda morötter.
Ökar på lusern och korn efterhand, och tänker minska ner (ta bort helt?) müslin hon får på sikt.

I ett par dagars tid har hon även fått vanligt hö (blött) i hagen, vilket hon äter med betydligt mycket större aptit än hösilaget. Känns bra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Bra det låter jättebra med fodret! Ja jag skulle ta bort müslin, de gillar korn lika bra som kostar ca 1/4 av vad man får betala för färdigfoder oftast.

Det är bra att de är lite på hugget tycker jag, det är tidskrävande att få ordning på dem, men jäklar vilken ambitiös och känslig häst man får om man lyckas:love:
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Bra det låter jättebra med fodret! Ja jag skulle ta bort müslin, de gillar korn lika bra som kostar ca 1/4 av vad man får betala för färdigfoder oftast.

Det är bra att de är lite på hugget tycker jag, det är tidskrävande att få ordning på dem, men jäklar vilken ambitiös och känslig häst man får om man lyckas:love:

Mmm, de SKA vara såna.
Hellre lite go i dem än ett mähä - roligare på alla sätt och vis :bow:

Och ja... müslin försvinner nog vad det lider. Har kanske fem dagars müslikonsumtion kvar i tunnan, och det är väldigt tveksamt att jag kommer att köpa mer öht. Känns som att hon äter annat med lika god aptit, och som du säger så är müslin ett DYRT foder...
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Nuvarande foderstat:
Morgon: 2,5 kg hösilage, 3 dl betfor, 3 dl Krafft Müsli Red Mills Blå och 3 dl krossat korn.
Lunch: 2,5 kg hösilage
Kväll: 5-6 kg hösilage, 5 dl betfor, 5 dl müsli, 5 dl krossat korn och B-vitamin + mineraler.

[

Eftersom jag är osäker på hösilagets kvalitet, har jag valt att ändå testa med uppblött hö som komplement/ersättning. Börjar hon inte hosta, så finns det väl bara gott att vinna på det..?

En vecka har gått, och nu ser foderstaten ut som följer:

Morgon: 3 kg hösilage, 1 liter lusern,1 dl Krafft Müsli Blå (Red Mills) och 7 dl krossat korn, morötter.
Lunch: 2-3 kg hö (som vi blöter)
Kväll: 5-6 kg hösilage, plus ca 3 kg hö (hänger blötlagt i en höpåse), 1 liter lusern, 2 dl Krafft Müsli Blå (Red Mills), 7 dl krossat korn, 1 dl majsolja, morötter, b-vitamin och mineraler.

3 dl betfor endast efter ridning.

Räknar man om detta i kg, så bör det vara närmare kilot kraftfoder nu..? Hon ska ju lätt kunna äta det dubbla, enligt rekommendationerna, men om ni läser nedan och tycker till, vore jag glad. :crazy:
Grovfoder får hon (iom lusernen) bra mycket mer av också nu, jämfört med för en vecka sedan.

Ser detta bra ut, eller har jag ökat i för snabb takt?

Dessvärre har hon inte ridits särskilt mycket den senaste veckan (bara 3 dagar, och då väldigt lätt), vilket jag IGÅR (dvs för sent) insåg kunde vara korkat med tanke på ex. korsförlamning...
Men jag trodde jag "hjälpte henne" lägga på hullet genom lite mer vila.

Blev skraj... och tänker nu hålla den här foderstaten och se hur hon tar sig (det syns redan lite skillnad) - men törs jag göra annat än skritta henne lugnt de närmsta dagarna?

Usch vad jag känner mig dum nu, men jag måste ju rådfråga...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 385
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp