Hur få upp händerna?

alazzi

Trådstartare
Jag sitter ju som en hösäck med mina låga händer. Glömmer hela tiden bort att hålla upp händerna och det ser ju så fult ut. Men jag blir bara så trött i armarna när jag ska hålla händerna högt. Är det bara träning som gäller?

Sv: Hur få upp händerna?

Det handlar om vinklar i redan uppe i nacken och axlarna, som i sin tur kommer från bäckenet/höfterna. Händerna är slutresultatet, precis som hästen huvud/form är slutresultat av aktivering bakifrån.

Du får experimentera lite. Vanligast är att man behöver sträcka på sig uppåt/bakåt, som om man hade stora tunga vingar mellan skulderbladen, och att man behöver hitta sina sittben.

Nu är det väl lite olika beroende på vad man ska göra och vad man menar med lågt och högt.

Mycket märkligt uttalande, sen när ska man hålla händerna högt när man rider????
Titta på den här bilden så kanske du ser skillnaden? För låga händer och lite högre händer?
Pentax%2013.09.2008%209-39-52%20.jpg

Senast ändrad:

Det handlar om vinklar i redan uppe i nacken och axlarna, som i sin tur kommer från bäckenet/höfterna. Händerna är slutresultatet, precis som hästen huvud/form är slutresultat av aktivering bakifrån.

Du får experimentera lite. Vanligast är att man behöver sträcka på sig uppåt/bakåt, som om man hade stora tunga vingar mellan skulderbladen, och att man behöver hitta sina sittben.

Intressant! Jag har ju långa armar, kan det vara en orsak till att jag sitter så illa?

Nej, längden har inte med det att göra. Man skulle kunna tro att längden ökar på hävstångskraften, men inte när det sitter i nacken/ryggen. Inget jag upptäckt i a f.

Om man tittar på ekipaget bakom oss så har den tjejen rakare armar och har ändå sina händer högre än vad jag har med mina vinklade armar.

Kolla på dina axlar.
Det handlar inte om att luta dig bakåt. Ändringen ska komma uppåt i ryggraden, omvinkling av skulderbladen. Och sen behöver bröstkorgen öppnas så att magen får utrymme, bäckenet stabilitet och armbågarna en vinkel.

Typ som när man går med en tung, kladdig, bricka. Typ.
Svårt att förklara utan att visa.

Jag förstår. Jag är kutryggig jämt och rullar fram axlarna. Har ingen hållning alls.

Hej!
Jag har inte heller världens bästa hållning :-) Mina händer ramlar åxå ned.

När jag kommer på det så tänker jag såhär:
I öronen sitter det trådar som går/dras uppåt likt en pinockiodocka,
i armbågarna hänger det tyngder likt de man har på utomhusduken på sommaren.
(visst sträcker ni på er när ni läser detta :idea: )
Vips så sitter jag bättre, och händerna på plats!

Detta har jag läst i en artikel i Hästfokus (får jag skriva så utan att det är reklam?) och det funkar bra för mej.

Lycka till!

kl

Jag har bara ett tips:

Tänk tänk tänk tänk tänk!
Genom att hela tiden påminna sig själv så lär man sig.

Jag brukar ha i bakhuvudet hur mycket det påverkar hästens framdel om man blir framtung. Tänk dig att du vill öppna upp och göra det lättare för hästen att jobba bakifrån. Det gör du inte om du sitter med låga händer och kutande rygg!
Och varje gång jag vänder eller gör en övning försöker jag tänka att jag ska ha hästen framför mig och underlätta övningen.

Ett annat bra tävlingstips är: Här kommer vi, min häst är bäst, min häst är finast och jag är här för att vinna-tänket. Du visar upp din häst, som är finast på banan och de ska synas att du tycker de! Då brukar man sträcka upp sig och då följer oftast händerna med:D

Jag tycker att ni fokuserar för mycket på din hållning och glömmer hur händernas position påverkar hästen.

När du håller händerna så lågt, hamnar dom brett isär och du tappar inramningen av hästen, tygeln ligger inte ens an mot halsen. Det korta svaret på din fråga är egentligen: ihop med händerna så kommer dom att hamna högre upp. Men! För mig ser det ut som om du sitter med händerna där du gör för att få hästen att sänka sig. Det är helt ok att göra på träning, under korta perioder, men om du bara kan få honom att sänka sig på det sättet, så kommer du att behöva rida så även när du tävlar. Jobba på att få honom att ge för bettet när du har honom inramad med händerna ihop, så kommer händernas position av sig själv.

Intressant, jag har tidigare sett att jag har händerna för nära min egen kropp och har därför jobbat för att föra fram händerna. Men när jag har fört fram händerna så har jag "tappat" ner dem.
Bild från förra året
RIMG0032.JPG

Har inte så många bilder, men jag hittade denna bild från i april. Där är det bättre.
DSCF4057.JPG

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 414
Senast: Sar
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 233
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 555
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 507
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka