Hur få upp fångponny i hull?

F

Frågvis

Vår fångponny får obegränsat med hö, fångkraftfoder från H&D, olja, vitaminer och mineraler. Hon har ej mask. Trost detta får hon ej upp hullet, hon rids och tävlas och är pigg och glad, men underhudsfett finns nästan inget (dock muskler). Hon fryser tom på sommaren om det regnar och blåser. Trodde hon skulle ta sej när hon sommarvilade (skrittade flera gånger i veckan då vet. sa att hon ej ska vila helt) men hon är lika mager som alltid. Känns så trist att alltid få kommentarer om vår magra ponny (som vi ju gör allt vi kan för). På vet.bes. på tävlingar så säger alltid vet. till men då jag säger att hon haft fång och berättar vad vi ger henne så säger de att det är bättre att hon är mager!? Var på vet. koll för ett år sedan och då kollade de allt, som var bra. Hon sa också att det var bättre för fånget att hon var mager men att vi kunde ge henne olja också, vilket inte hjälpt något alls. Någon som har någt tips?

Sv: Hur få upp fångponny i hull?

Glömde skriva att den ända gången vi fått upp henne lite i hull var när hon fick gå en timme om dagen på nerbetat gräs!? Hon tävlades just då rätt så intensivt...

Lusern. Solrosfrön.

Hur mycket olja får hon och hur ofta?

1 dl morgon och kväll. Lite mindre till middagsmålet. Enligt vet. kan man ge 1 dl/100 kg kroppsvikt. Hon är en smäcker Welsh och väger ungefär 250 kg. Kan man ge Lusern till en fångponny?

Även en fångponny behöver protein, det är stärkelse du bör undvika och snabba foderbyten. Att en fånghäst mår bättre av att vara mager är ju idiotiskt, en välmående häst är en häst i bra hull.

Lusern är ett bra fodermedel till fånghästar, vänj hästen vid det långsamt bara.

Vad har du för analysvärden på höt?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 905
Senast: Bee
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 298
Senast: lovehorses
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 961
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama