Hur få stopp på blandrasaveln??

Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Din verklighet stämmer helt enkelt inte med min.
SKK o utställningar är ngt helt positivt i dina ögon men inte i mina.
Som vallhundsmänniska kanske du borde kolla vad man gjort med BC i USA.
PL

KL*

Orkar inte läsa igenom alla inlägg, men OM det nu är så att blandraser över lag är sundare än renrasiga, OM blandrasuppfödare är seriösa och väljer köpare noga, och OM inte det billigare priset spelar någon roll, VARFÖR är då omplaceringarna så överrepresenterade av äldre hundar med flera raser i???

Jag tror fortfarnde att det avlas "hej vilt" av oseriösa blandrasuppfödare som ser en fin chans till extra pengar, och som inte lägger ner något annat i sin avel än tanken att få fram söta, tuffa lättsålda valpar!!! Tyvärr.

Jag har varit med för länge och sett för mkt kanske:devil:

KL*

Orkar inte läsa igenom alla inlägg, men OM det nu är så att blandraser över lag är sundare än renrasiga, OM blandrasuppfödare är seriösa och väljer köpare noga, och OM inte det billigare priset spelar någon roll, VARFÖR är då omplaceringarna så överrepresenterade av äldre hundar med flera raser i???

Jag tror fortfarnde att det avlas "hej vilt" av oseriösa blandrasuppfödare som ser en fin chans till extra pengar, och som inte lägger ner något annat i sin avel än tanken att få fram söta, tuffa lättsålda valpar!!! Tyvärr.

Jag har varit med för länge och sett för mkt kanske:devil:

Är det verkligen blandraser som är överrepresenterade bland omplaceringshundar? Det omplaceras ju en hel del hundar privat dvs. direkt från ägare 1 till ägare 2 eventuellt från ägare 1 till ägare 2 via uppfödaren ägare 1 köpte hund av och dessa hundar har knappast varken du eller jag någon vidare koll på.

Borde inte dvärgblandraser få lika små kullar som renrasiga (om små kullar nu har med storleken att göra)? Uppfödningskostnaderna (om vi räknar bort utställningsmeriter) borde då vara desamma per valp oavsett om det gäller blandraser eller renrasiga.
Där glömde du parningsavgift (vilken sällan ligger lika högt när man parar med grannens hund) och registreringsavgifterna.

Hur kommer det sig att många "gamla" chihuahua-uppfödare inte följer pristrenden utan ligger kvar på "gamla" priser? Är de korkade? Använder de sämre avelshundar? Testar och meriterar de inte sina avelshundar?
Kanske är det bara så att de inte accepterar trenden?
Eller är det så att de som inte håller sig till Chihuahuaklubbens rekommendationer (12000-15000 kr) utan istället tar 20000+ kr ser en möjlighet att tjäna lite kosing?
Mycket troligt.
När det gäller just dvärghundar så har jag väldigt svårt att se att det skulle vara specifikt de som blandar raser som är ute efter pengar.
Håller inte med alls, kolla Blocket så får du se.
Jag tycker många av renrasuppfödarna tar ut rena rama fantasisummor.
Det håller jag däremot med om!!

Det ligger visserligen något i vad du säger, MEN då visar det ju att uppfödarna till renrasiga hundar tar ett betydligt större ansvar för vad som händer med deras valpar i framtiden.

Eller?

Jag har egentligen ingenting alls emot BRA avel, även blandrasavel, det jag har emot är de oseriösa uppfödarna, och JA- de finns bland renrasuppfödare också, men SKK har ändå ganska höga krav, och hganska bra koll på sina medlemmar...

Jag tror på ett register typ "ridponny" även för hundar...
det som finns i dagsläget fungerar mkt dåligt.

Din verklighet stämmer helt enkelt inte med min.
SKK o utställningar är ngt helt positivt i dina ögon men inte i mina.
Som vallhundsmänniska kanske du borde kolla vad man gjort med BC i USA.
PL

Tråkigt att du så hårdnackat vägrar ta till dig det man skriver och som du säkert märkt är jag ingen fanatiker vad det gäller bc och den trångsynthet som existerar i stor utsträckning i den världen...

Där glömde du parningsavgift (vilken sällan ligger lika högt när man parar med grannens hund) och registreringsavgifterna.

Fast vet du att det de facto är så? Om det nu är pengar som lockar, tror du inte att ägaren till en liten dvärghundshane kan se dollartecken på samma sätt som tikägare kan? Registreringsavgiften är väl minst sagt försumbar när vi snackar köpesummor som ligger närmare 20000 kr. :smirk:

Kanske är det bara så att de inte accepterar trenden?

Och varför accepterar de inte trenden? Är det så att de anser att försäljningspriset bör vara relaterat till uppfödningskostnaderna? De kanske tycker att deras ras är en hund som "vanligt folk" borde ha råd att köpa.

Håller inte med alls, kolla Blocket så får du se.

Kollade faktiskt Blocket med avséende på chihuahua och fann att endast 1 eller 2 av de som annonserade ut chihuahua-korsningar låg över 10000 kr (medelpriset låg runt 7500 kr) medan 2 chihuahuor låg under 10000 kr (medelpris runt 14800 kr).

Nog tror jag att man skulle ta betydligt mer för blandraserna om det bara är pengar man är ute efter... det går ju att ta betydligt mer för de små liven än 7500 kr.

Ska man ställa dessa priser i relation till varandra och inte till något annat tycker jag nog att det är rätt rimliga priser. Halva priset för en blandras jämfört med en renras. ;)

Det ligger visserligen något i vad du säger, MEN då visar det ju att uppfödarna till renrasiga hundar tar ett betydligt större ansvar för vad som händer med deras valpar i framtiden.

Eller?

Jag har egentligen ingenting alls emot BRA avel, även blandrasavel, det jag har emot är de oseriösa uppfödarna, och JA- de finns bland renrasuppfödare också, men SKK har ändå ganska höga krav, och hganska bra koll på sina medlemmar...

Jag tror på ett register typ "ridponny" även för hundar...
det som finns i dagsläget fungerar mkt dåligt.

Notera att jag skrev UPPFÖDARE, inte specifikt renrasuppfödare eller blandrasuppfödare. ;) Visst finns det blandrasuppfödare som bryr sig om de valpar de föder upp och som hjälper till med råd och även omplacering (tom. tar tillbaks hunden) om nödvändigt.

Ja, kanske vore ett "ridponnyregister" bättre på hundsidan. Varför inte överlåta stamtavleutfärdande till SJV och då oavhängigt rasrenhet utan med hänsyn till djurskydd. *Duckar för svingande yxor.*

Många pratar om "seriös" blandrasavel - jag undrar om det verkligen finns någon sådan och hur sådan avel i så fall går till? Finns det någon blandrasuppfödare här som kan förklara hur han/hon tänker? Säg t ex att h*n parar sin schäfer med en rottweiler och får ett gäng valpar - hur tänker man i nästa steg? Vad parar man med i nästa generation? Tyvärr verkar det väldigt vanligt att man då parar med kompisens pitbull eller något annat "häftigt" och sedan har man dragit iväg med alla möjliga raser som ingen vet vad de kommer att nedärva.
Det är väl det som är den stora skillnaden mellan bland blandras- och renrasuppfödning, tror jag. Jag kan bara tala för mig själv men jag har en långsiktig tanke med min renrasuppfödning. Jag har redan friska hundar med mycket bra rasspecifika egenskaper... men jag vill ha fram ännu bättre! Det kräver mycket efterforskning, kunskap och engagemang att hitta just den rätta hanhunden att para min tik med. Det är också det som är det roliga med avel, att fundera och planera och i slutänden se om resultatet blev som jag ville. Då sätter jag min egen kunskap på prov och uppfödningen handlar därför inte om att föda upp så många valpar som möjligt och sälja till kreti och pleti.

Vad är det jag så hårdnackat vägrar att ta åt mig? Att det skulle pågå en organiserad seriös avel på sällskapshundsegenskaper?
Visa mig gärna kriterierna o hur de kommer in i avelsvärdering o stamtavla!
Att BC folket är emot utställningar är bara trångsynthet?
PL

Seriös blandrasavel finns bland arbetande hundar...t ex schabradoren, jakthundar och draghundar....det innebär ju att det oftast bara blir bra i första ledet och avlas sedan inte på de böandraser som redan finns....däremot är ju alla raser blandade med något, nångång i tiden...som t ex leonberger som är en produkt av new founland och pyrenee har jag för mig.....från tidens begynnelse är alla blandade för att få sitt utseende.

det innebär ju att det oftast bara blir bra i första ledet och avlas sedan inte på de böandraser som redan finns.
Men det är ju just där det är ologiskt, tycker jag. Om man ska syssla med avel vill man väl göra något som är bra och går att använda i vidare avel? Annars tycker jag att man gör just det som jag är emot, dvs föder upp så många valpar som möjligt för att sälja dem till i princip "vem som helst".

men vill man ha en bra jakt, drag, grythund t ex så avlar man ju på individer/egenskaper och inte utseende.....det finns säkert en del renrasiga som kommit ur blandningar också, men ingen speciell ras som jag vet om...terriers t ex.

men vill man ha en bra jakt, drag, grythund t ex så avlar man ju på individer/egenskaper och inte utseende.....det finns säkert en del renrasiga som kommit ur blandningar också, men ingen speciell ras som jag vet om...terriers t ex.

Eurasiern är ett typexempel på en rätt så ny ras som är resultatet av raskorsning (flera olika raser).

Vad är det jag så hårdnackat vägrar att ta åt mig? Att det skulle pågå en organiserad seriös avel på sällskapshundsegenskaper?
Visa mig gärna kriterierna o hur de kommer in i avelsvärdering o stamtavla!
Att BC folket är emot utställningar är bara trångsynthet?
PL

Jo, det är så att det pågår seriös medbeten avel på bra psyken även inom sällskapshundsaveln, oavsett vad du vill tro eller inte.
Vi uppfödare vet vad ett bra psyke och mentalitet är och avlar på det och inte på de hundar som inte håller måttet.

Det finns betydligt mer i BC-världen än utställningsmotståndet, vilket jag förstår att de har.
Det finns en stor trångsynthet i fråga om en mängd andra saker än just utställningar..

Hur jag avelsvärderar mina hundar är du fortfarande välkommen hit för att se med egna ögon. Jag kan lätt visa dig skillnaden mellan ett avelsmässigt bra psyke och ett psyke som inte alls hör hemma i aveln.

De mig några dagars förvarning bara, så att jag hinner låna hem den hunden som inte håller det psykiska måttet för just min sällskapshundsras, då det inte är jag som äger den, men väl en kompis.

Ja , alla kommer ju ur blandningar, annars skulle vi bara ha vargen som hunddjur....fast mer direkt så blandas ju just arbetande hundar och som jämten o hälleforsaren kommer säkert ur en "planerad" blandrasavel..... + alla våra sällskapshundar men dom går ju bara på utseende och inte direkta arbetande egenskaper.

Beror på vad du menar med stora krav.

Men om en blandras kan gå lika fint i snöre med "tant Asta" som en renrasig hund..Då spelar det väl ingen roll eller.

Däremot om jag ville tävla med min hund, då är det svårare att hitta en lämplig hund.

Hur många hundägare i dag, använder egentligen sina hundar till det de egentligen är avlade för? Nu menar jag inte de som är uppfödare utan medelsvensson.

De flesta hundar i landet är väl ändå sällskapshundar?

Du verkar fortvarande inte förstå vad JAG menar, visst finns det många medvetna uppfödare(men långt ifrån alla) det finns dock inte ens en tydlig standard hur vi vill ha sällskapshundarna mentalt o definitivt ingen bedömningsgrund att använda i aveln. Exteriören däremot är reglerad ner på en detaljnivå som inte har ngn som helst betydelse för de vanlige köparen.
PL

Liknande trådar

C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V