Hur få stopp på blandrasaveln??

Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Vad är din defintion av idotkorsning och varför kan de int ebli bra sällskapshundar?

Förusatt att de blir normalt fostrade och utan fysiska fel, vilket väl gäller alla hundar.

Nej, inte enbart givetvis.

Men om man tar taxar. De är ju grythundar från början. Dagligen ser man en massa Astor ute med sina limpor i snöre. Tror knappast de jagar..möjligtvis reapriser i butiker;)

Ska försöka förklara vad jag menar...

Alla dagen shundraser är ju avlade för olika ändamål, eller hur?
En blandras skulle kunna vara avlad på två trevliga INDIVIDER för att vara en bra gå i snöre hund.

Är du med på vad jag menar då?

Problemet med vad jag kallar idiotkorsningar är att de antingen är korsningar i första genaration av hundar som inte passar ihop eller ännu oftare är korsningar i nästa generation o då vet man inte alls vad som klyver ut.
PL

Dum som jag är utgick jag ifrån att man hade ett mål med sin avel. oavsett om det är ren elelr blandras.

Även om "olyckor" kan hända.

Den senaste "olyckan" var iof ovanligt trevlig hund..

Är hunden passande för att gå i snöre med Astor så spelar inte rasen så stor roll. man ska ändå inte avla på den, eller något annat.

Nej, inte från början, men sen kommer man på efter ett år eller två att "den är ju så trevlig."

Varför få stopp på blandrasaveln specifikt? All blandrasavel är inte osund och oseriös. Det finns folk som vet precis vad de gör när de parar ras A med ras B för att få bra hundar att arbeta med, folk som inte ska beskyllas för att ägna sig åt osund och oseriös avel.

:bow: :bow: håller med!!

Varför få stopp på blandrasaveln specifikt? All blandrasavel är inte osund och oseriös. Det finns folk som vet precis vad de gör när de parar ras A med ras B för att få bra hundar att arbeta med, folk som inte ska beskyllas för att ägna sig åt osund och oseriös avel.
Det skulle vara intressant att få höra några exempel på detta?

Det skulle vara intressant att få höra några exempel på detta?

Jägare som korsar gråhund med tex. karelare (kanske även andra raser) för att få fram vildsvinshundar som passar svenska förhållanden. Draghundsfolk som korsar sibbar med olika fågelhundar för att få fram snabbare draghundar med päls som klarar kyla och med mer "följaktlighet".

Schillerstövar-projektet där man parar in någon baltisk stövare (kanske även luzern?) för att slippa inavelsproblematik... ett liknande projekt pågår även inom clumberspaniel-aveln (fast då givetvis inte med stövare). De två sistnämnda projekten sker i SKKs regi, men jag kan ärligt talat inte säga att de förstnämnda exemplen skulle vara ett dugg sämre bara för att de inte sker i SKKs regi.

Svårt att länka till något speciellt då det är genetik det handlar om ;)

Men du skrev ju i ett inlägg "hört talas om studier och forskning" och då bör det rimligtvis finnas nerskrivet någonstans. Hur seriös forskning är det annars? Jag trodde du syftade på studie/forskning om blandrasers hälsa/ohälsa eftersom det var det som diskuterades i inlägget du svarade på. Fattar annars inte vitsen med ditt syftande på just studier/forskning. Förklara gärna eftersom jag inte fattar alls!!

Menar du att det finns forskning på blandrasers sundhet?? Länka gärna för det är jag och säkert många med mig jätteintresserade att se resultatet av!!!

Jag skulle hemskt gärna vilja se dem också, för du skrev ju trots allt så! Eller var det bara en utväg för att få trycka ner mig lite? För som sagt, ger NGN här inne mig svartr på vitt att blandras hundar över lag är friskare fysiskt, då kommer jag tro på det, och då menar jag inte, Mynta, att du ska skriva ett luddigt inlägg om att det fick studie,forskning, utan att ens kunna länka till det, eller att jag ska tro på PL och Friis, som om dem är några allsmäktiga personer!

fast det ÄR ganska enkel genetik. en population behöver ett visst antal individer för att bli livskraftig, och många hundraser är för små för det. det blir lite "alla är släkt med alla". speciellt eftersom de flesta raser har en eller flera avelsmatadorer.

men att blandraser är friskare gäller inte alla defekter, det gäller inte mentalt, och det gäller bara i första generationen (fast jag är inte helt 100 på vad som händer om en helt ny ras korsas in).

*KL*

Orkar inte läsa allt, men jag tror att vi måste lära oss att skilja på:

AVEL- medveten användning av till varandra passande föräldradjur som tillför nästa generation värdefulla egenskaper, generation efter generation.

PRODUKTION- när avkomman är slutprodukten, dvs när man inte tänker på vidare på kommande generationers möjligheter att utveckla fina egenskaper.

RIKTIGT ILLA BLIR DET NÄR DESSA "PRODUKTIOPNMSDJUR" ANVÄNDS I AVEL FLERA GENERATIONER!

Finns det ngn här inne som med rent samvete kan tycka att sådan "produktionsavel" har ett berättigande? Och då gäller det även ibland renrasiga ,mindre lämpade uppfödningar oxå!

Jag skrev väl genetik...det om något finns det studier och forskning på. Bara läs. JAg fattar inte varför du ska vara så barnslig och hela tiden skriva: allsmäktige. Är inte det höjden av fjantighet. Ta emot och lär istället. Det är väl bara för tusan slå upp en bok och börja studera fenomenet genetik. Vad är det du vill ? Ha ett stort plakat på alla jordens blandisar där det står: Blandis - friskare än alla renrasiga i hela världen eller vad ?

Många defekter är rasbunda, således ärver inte många blandisar detta i lika stor grad. Och jag har INTE påstått att ALLA är friskare, men en hel del.

Senast ändrad:

Varför ska man stoppa blandrasaveln? Det finns folk som vill ha blandrashundar. Alla vill inte ha högt meriterade föräldrar till sina valpar och de behöver inte se perfekta ut. Tänkt på det? De vill ha dom som sällskapshundar och inte till tävling och en sällskapshund behöver inte kosta runt 8 - 12 000 kronor, då de får en "lika trevlig" hund för 3 000.. :cool:

Tycker det är värre att avla fram små chihuahuor.
Ser helt missbildade ut och håller inte.
Helt SJUK avel. Vad ska man ha dem till liksom?
Inte så att det är fel att ha små hundar,
om de får vara hundar!
Men de ska inte vara några jävla handväskor! :mad:

Sen tycker jag vi ska förstöra för Paris Hilton :devil:
Hur många miniatyrhundar smugglas inte in i Sverige
med ihopbundna ben, utan mat / vatten? :(

asså, bara för att hon gjort dem till accessoarer (osäker på stavningen)

:bow: :bow: :bow:
Även tack till Cillamuffins!
De som säger stoppa all blandrasavel missar en viktig poäng. MEN det gör även de som inte tycker det är så farligt om hunden är en mix av sju sorter.

Ni som tycker att vilken hund som helst passar som sällskap kan sätta er själva i en väldigt otacksam sits. Tex kan ni upptäcka att er blandras har så handikappande patellafel vid 2 års ålder att den måste tas bort. DÅ kan jag lova att man ångrar att man inte valde föräldradjur nogrannare. För blandis eller renras - man älskar dem lika mycket.

Jag köpte en blandras och tyckte att jag planerade bra för den mentala biten men vad gäller hans fysik så har jag ingen aning. Jag kommer att få fruktansvärt dåligt samvete om man upptäcker något fel på honom som kunde ha förebyggts genom att man inte avlade på hans föräldrar. Men nu är han min älskling och jag kommer att göra allt för honom.

Nästa hund blir kanske också en korsning men i så fall en betydligt noggrannare utvald sådan.

Liknande trådar

C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka