Hur få stopp på blandrasaveln??

Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Om folk vill köpa blandras är det väl upp till dem?

Finns säkert många som bara vill ha en sällskaps hund och då spelar det inte så stor roll vad det är....

Spelar det heller ingen roll om tiken parats fyra löp i rad, nedärver höftledsfel och valpen löper risk att bli sjuk?

Menar du att det finns forskning på blandrasers sundhet?? Länka gärna för det är jag och säkert många med mig jätteintresserade att se resultatet av!!!

Det tror jag visserligen att det skulle kunna göra då detta me renras eller blandras är ett ganska hett ämne om vi säger så.
Men jag skulle oxå väldigt gärna viljka se det resultatet dom kommit fram till.

Jag kan väl inte påstå att jag är för blandras avel precis men en "ras" (blandras) som jag faktiskt har sett många bra/trevliga av är blandningen mellan schäfer o labbe.

Men under samma förhållande som på friska hundar i så fall (röntgade osv)

men samtidigt så tycker jag att det är lika illa att föda upp raser som knappt klarar att föda själva som att avla fram blandraser.

Personligen tror jag inte att detta fenomen någonsin kommer att försvinna... Jag lägger inte heller speciellt mycket energi på att försöka få det att försvinna heller.

Tokig blandrasavel eller osund renrasavel... det är precis lika illa...

Personligen anser jag att man skall ägna lika mycket energi till att få ordning på den oseriös rasaveln i så fall.... Med oseriös rasavel menar jag att man inte skall avla på defekta individer.... samt att man skall utgå från hundens (rasens) användningsområde när man planerar sin avel.
De allra flesta raser har tagits fram för ett ändamål från början.

Jag som rasuppfödare erbjuder mina valpköpare trygghet och uppbackning. Jag följer upp mina kullar noga för att se att jag ligger rätt i aveln. Dessutom hjälper och stöttar jag valpköparna för att de skall lyckas förvalta de ämne jag sålt på bästa sätt. I avel använder jag bara hundar som är friska och sunda och som bevisligen har de egenskaper jag vill att valparna skall få. Den mest kritiska på tilltänkta avelsdjur är jag själv.

Jag kan bara ta ansvar för min uppfödning... ingen annans... Jag har ett pris på mina hundar... vill valpköparen ha det jag erbjuder så betalar de vad jag begär. Sen bryr jag mig inte om ifall "buskiskenneln" i grannbyn säljer hundar för billigare eller dyrare pengar.

jasså? jag har hört mycket om blandraser också.. men faktiskt inte lika mycket som om renrasiga faktiskt..

Jag har en blandning rottweiler, shäffer , border collie, världens underbaraste hund, glas o posetiv älskar o leka, han e två år gammal o har inga vakttendenser, blir bara glad när de kommer folk o han får vara med, tycker de e fel o dömma blandrashundar, de e ägaren som uppfostrar hunden till den de blir. jag tycker bara de e ett himla ner klankande på blandrashundar i flera länkar just nu...... himla tråkigt......... de finns ju gott om sönder avlade renrasiga shäffrar oxå.

Jag tycker inte att all blandrasavel är av "ondo"- det handlar ofta om VILKA raser som blandas, och HUR MÅNGA i varje individ.
Att tex blanda rottweiler med golden eller border collie( en lättsåld blandras tydligen) är ju fullkomligt idiotiskt- vaktras med vallras... SUCK En sådan parning kan aldrig vara geneomtänkt för något annat än ren ekonomisk vinning!:devil:

Det finns många fler exemplar med bla kamphundar inblandade.

MEN SÅ LÄNGE KÖPARNA FORTFARANDE VILL SPONSRA DEN SORTENS OETISKA AVEL GENOM ATT KÖPA BLANDRASER- ja då får vi som har renrasiga hundar försöka marknadsföra våra raser bättre.

Hur ofta tiken paras är, väl egentligen inte relevant. Kan säkert finnas de som avlar renrasigt som gör så och de som korsar som INTE gör det..

Det finns defekter hos rasrena individer också...

Det är efterfrågan som styr marknaden.

Så länge det finns människor som är villiga att köpa/äga blandras hundar kommer de att finnas.

Det finns säkert fall där det varit frågan om tjuvparning också.

Vill man ha bort blandrashundar får man helt enklet se till att de rasrena man erbjuder är bättre.

Sedan är inte alla intresserade av olika dicipliner utan vill helt enkelt bara ha en hund att gå ut med i ett snöre då och då.

För de som gillar utställningar, tävla agility, spåra, jakt elelr vad det nu kan vara, har givetvis ett annat intresse för stamtavlor och linjer.

Senast ändrad:

Sen skaffar ju många blandraser oxå för att dom bara vill ha sällskap på gården eller, någon som bor ensam vill ha lite sällskap, då köper dom ju en billigare hund istället för en renrasig som dom inte har tänkt o tävla med ändå. eller?????

Jag tror att en stor del handlar om OKUNSKAP. Det gamla tragget om att blandraser är smartare, friskare och helt enkelt bara bättre lever i allra högsta grad kvar. Har tillochmed hört instruktörer på BK tala sig varma om blandrasavel...

Hade man kört en rajd om det och försökt få folk att förstå att det kan slå lika mycket fel hos blandraser som hos renrasiga hundar så kanske de hade börjat koppla. Likaså vilka garantier du ändå har när du köper en hund från en SKK-ansluten uppfödare.

Pengar vet i tusan om det handlar om, kan de köpa blandraser för 5000 spänn så tror jag att de lika gärna kan köpa renras för 8000, det är bara de att de inte förstår skillnaden.

Och även att folk ska förstå vad oreggat betyder. Har hänt ett otal gånger att folk kommer till klubben och vill gå appellen och tävla med duktiga hundar, som är oreggade. Ägarna har inte fattat att "stamtavlan" de fick inte är giltig och nu gått med en hund som de trodde var något annat i ett år...

//E

äntligen ett inlägg som jag kan hålla med om...........

Håller med dig till fullo :bow:

exakt, äntligen hittade jag ett inlägg som är så sant..

jag blir så ledsen när jag ser sönderavlade renrasiga hundar.. en schäfer som inte kan gå (bara för att det ska bli en riktig hund måste den ha speciellt mått?):mad:

och hundar som inte kan föda normalt och det finns mycke mer jag skulle kunna nämna..

jag gick med min blandis på stan, många frågade va det var för ras, och jag berättade och folket som jag mötte gillade mer blandraser än renrasiga hundar.. så jag tror inte det handlar om okunskaper utan det handlar nog mycket om hur media går ut med renrasiga hundar och visar hur deras liv är.. och hur dom "avlas" fram för att dom ska bli kallade riktiga renrasiga hundar och kunna mätas ed alla andra renrasiga.. så jag är mer för blandrashundar, men det finns gränser för hur mycket ras det finns i en hund.. (ursäkta o det finns vissa stavfel eller missadebokstäver tangentbordet är som den är)

Sen skaffar ju många blandraser oxå för att dom bara vill ha sällskap på gården eller, någon som bor ensam vill ha lite sällskap, då köper dom ju en billigare hund istället för en renrasig som dom inte har tänkt o tävla med ändå. eller?????

OM man vill ha sällskap ska man defintivt inte köpa schäfer, rottis, BC, labbe, flat, kelpie (osv av alla raser som vanligtvis ingår i blandavel) blandisar, för de behöver betydligt mer stimulans än bara sällskap. Det är också en stor orsak till att det slår slint i blandisarna, många jag träffar är otroligt understimulerade. Ägaren kan inte fatta varför, det är ju bara BC och labbe i den, grannens likadana är inte alls sån:crazy:

Sen tycker jag inte att "billigare" håller, jag fick nyss en renrasig, friröntgad, meriterad hund med pass alldeles gratis...

//E

Märkligt nog har jag haft nästan samtliga av de raser du räknat upp som sällskapshundar och det har funkat ypperligt.

En hanhund (aktiv avelshanne) som på utställning träffar en löptik och enbart nosar lite, detta trots att nämnda löptik lånade hans bur under utställningen. Denna hund skötte sig utmärkt, ett bra exempel på ett trevligt temperament på en "sällskapshundsras"

PS Det är den på Buke välkända Strumpan som menas DS

Fast ärligt talat, jag har 2 jakthundar som säkert hade funkat helt ok som aktiva sällskapshundar, men det gör inte rasen lämplig som sällskapshund.

Jag har träffat flertalet olyckliga, understimulerade blandrashundar med stora mentala brister, och det är oftast just korsningens fel. Likaså har jag träffat renraser med samma brister, men jag sitter inte och säger att blandraser har alla fördelar.

//E

Svårt att länka till något speciellt då det är genetik det handlar om ;)

Men till syvende och sist är det väl ändå individen det handlar om?

Vill jag ha en hund som ligger i soffan och snarkar, så köper jag en leonberger.

Vill jag ha en vallande hund till mine ev får så köper jag en BC

Vill jag ha en hund att gå med i snöre så duger vad som helst..

Jo, visst handlar det om individen, men du vet inte vad du får när du köper en 8-veckors BC/labbe/rottis... Du kan få en soffliggare, en vallare, eller en neurotisk hund som aldrig landar, det är det som är blandrasens problem. Som du själv skrev, vill du ha något särskilt köper du en renras och vet iaf nåt så när vad du får.

//E

Min poäng är att de renrasig är speciallicerade elelr vad man ska säga. Något för dem som vet vad de ska ha hunden till. Bruks osv..

Gå i snör ehund kan vara vad sjutton som helst och fostran HAr en väldigt stor betydelse för hur hunden blir.

Hur ofta tiken paras är, väl egentligen inte relevant. Kan säkert finnas de som avlar renrasigt som gör så och de som korsar som INTE gör det..

Självklart. Där har renrasaveln fördelen att du kan kolla upp det, och avgöra själv huruvida du finner tillvägagångssättet hos uppfödaren rimligt.

Det finns defekter hos rasrena individer också...

Japp. Återigen har du en fördel i huruvida du kan kolla upp det. Vill du inte ha en basset som släpar magen i backen köper du såklart inte en basset från en kennel som gillar sådana bassets, vill du ha störst chans på en frisk och sund hund letar du hos renrasuppfödare som avlar på sådana hundar du gillar, och som bvisligen är friska.

Det är efterfrågan som styr marknaden.

Vill man ha bort blandrashundar får man helt enklet se till att de rasrena man erbjuder är bättre.

Tyvärr tror jag inte att alla köpare kan skilja på bättre och "sämre". Jobbar själv i djuraffär och avråder DAGLIGEN folk ifrån att skaffa tokigheter. I många fall tycker jag att säljare och/eller uppfödare har ett STORT informationsansvar.

Sedan är inte alla intresserade av olika dicipliner utan vill helt enkelt bara ha en hund att gå ut med i ett snöre då och då.

Men ändå slutar det oftast med att just dessa köpare köper en hund som är specifikt avlad för någon av de dicipliner de INTE vill hålla på med. Hur förklarar du det?

tio tecken

Men till syvende och sist är det väl ändå individen det handlar om?

Vill jag ha en hund som ligger i soffan och snarkar, så köper jag en leonberger.

Vill jag ha en vallande hund till mine ev får så köper jag en BC

Vill jag ha en hund att gå med i snöre så duger vad som helst..

Jag skulle vilja påstå att det finns många raser som inte alls passar bra till att gå med i ett snöre.

Gå i snör ehund kan vara vad sjutton som helst och fostran HAr en väldigt stor betydelse för hur hunden blir.

Vissa typer av hund är betydligt svårare att fostra än andra. Jag skulle vilja se den medelsvenssonfamilj som orkar fostra en hamiltonstövare eller en grönlandshund (eller en korsning av de två raserna) till att gå fint i koppel och vara en mysig familjehund. :smirk:

Oavsett om man skaffar en blandras eller renras bör man veta vad det är för hund man vill ha och hur mycket arbete man är redo att lägga ner på hunden. Är man öppen för att få hem precis vad som helst samt har kunskap och ork att uppfostra i princip vilken typ av hund som helst spelar det väl ingen roll vad man skaffar men om vi ska vara ärliga så är majoriteten av svenska hundägare/blivande hundägare inte sådana människor.

Liknande trådar

C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka