Hur få stopp på blandrasaveln??

Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Du vet väl själv hur mycket mentalt skit det finns inom blandrasaveln.

Menar du på att renraserna generellt sett är sämre mentalt än blandraserna :confused:

Och om det vore så, skulle de ligga i riskgrupp 1, vilket de inte gör... De ligger i riskgrupp 3 fortfarande, så det där anser jag vara en stor fet myt.

Dock menar jag att renrasaveln ofta skiter i det mentala o bara avlar på utseende.
Visa tex mig den sällskapshundsras som verkligen avlas på att passa som sällskapshund o inte i första hand på fysiska egenskaper?
PL

Visa tex mig den sällskapshundsras som verkligen avlas på att passa som sällskapshund o inte i första hand på fysiska egenskaper?
PL

Du är välkommen när som helst för att hälsa på, så får du träffa 4 stycken enastående exemplar av en sällskapshundsras.

De bukare som träffat mina sällskapshundar kan nog intyga att de är mentalt väldigt trevliga och stabila hundar dessutom...:cool:

Men du har ju haft ett intresse av att arbeta med din hund och det blev en "bra" hund. Jag är av den uppfattningen att alla hundar, oavsett ras, behöver aktiveras för att må bra.
Frågeställningen för mig i blandaveln är, hur tänker de som avlar balnd? Tittar de kritiskt på sin tik, och verkligen ser hunden? Väljer de hane utefter önskvärda egenskaper? Tror inte det. I så fall skulle man väl inte blanda som man gör, flera raser som defintitivt inte passar ihop. Och sedan fortsätta avla på dessa avkommor så att det i slutänden blir rena gruvrondeller.
Hur många blandis uppfödare tänker på vad hundarna ska användas till?

Att det finns bra renrasiga sällskapshundar vet jag, liksom att det finns bra sällskapshundar bland blandraserna.
Det var liksom inte det som var frågeställningen.
PL

Men du verkar inte vilja inse att för väldigt många som avlar fram sällskapshundar, så är den mentala biten jätteviktig och väger tungt i avelsarbetet.

Visst finns det rötägg även inom renrasaveln, men det finns betydligt fler inom blandrasaveln!

Dock menar jag att renrasaveln ofta skiter i det mentala o bara avlar på utseende.PL

Här tycker jag att du generaliserar... De uppfödare som avlar enbart för utställning och endast tänker på att vinna blundar nog oftare för defekter, men jag vill nog gärna tro att de flesat uppfödare är så pass seriösa och måna om sin ras att de inte avlar på osunda hundar.

Fysiskt tror jag inte alls att blandisar är friskare än renras. För hur många blanduppfödare/ägare kollar upp sina hundar annat än när de blir sjuka? Tex ögonlysning, HD-AD m.m.

Jo, det är ju lite illa.. Med tanke på att mentaliteten bedöms på utställningar...

Frågeställningen för mig i blandaveln är, hur tänker de som avlar balnd? Tittar de kritiskt på sin tik, och verkligen ser hunden? Väljer de hane utefter önskvärda egenskaper?

Hur många blandis uppfödare tänker på vad hundarna ska användas till?

Det skiljer sig enormt från person till person! Alla som ägnar sig åt blandraser tänker inte likadant. En del tänker inte alls, en del har väldigt väl genomtänkta avelsprogram med tydligt uppsatta mål... precis som inom renrasaveln! Tänka sig. Visst finns det säkert mer "skit" inom blandrasaveln men är det skäl för att döma ut all blandrasavel?

Tycker inte att man kan skylla dagens valppriser på SKK:s medlemsavgift, tävlingsavgift eller på registreringsavgiften :cool:
Men är det inte just de argumenten vi uppfödare brukar använda oss av när det blir tal om renras/blandrasavel, att vi minsann meriterar våra avelsdjur och registrerar valparna? För att kunna göra det måste man vara medlem i SKK + ev. andra klubbar, som t ex SBK o SSRK (beroende på ras, förstås). Är det bara jag som tycker det är svindyrt att t ex ställa ut och starta på jaktprov?? Är det motiverat att det ska kosta runt 300:- för att ställa ut en hund? Betänk att det på en utställning kanske är flera hundra deltagande hundar... vart går alla pengar, undrar jag??

Jag använder mig inte av de argumenten för att motivera priset på mina valpar. Det har för den delen heller blivit ifrågasatt av någon valpköpare någonsin.

Mina hundar kostar mig lika mycket även om jag inte skulle ta valpar på dem, så jag anser inte att de argumenten håller. Inte heller ser jag någon mening i att trissa upp valpppriserna så högt att en "normalfamilj", med "normallön" inte har råd att köpa en renrasig valp.

Jag använder mig inte av de argumenten för att motivera priset på mina valpar. Det har för den delen heller blivit ifrågasatt av någon valpköpare någonsin.

Mina hundar kostar mig lika mycket även om jag inte skulle ta valpar på dem, så jag anser inte att de argumenten håller. Inte heller ser jag någon mening i att trissa upp valpppriserna så högt att en "normalfamilj", med "normallön" inte har råd att köpa en renrasig valp.
Jag håller med i mycket som du säger. Jag har inte heller behövt motivera mina valppriser för någon utan detta är bara funderingar som jag själv har. Jag kan tycka att valppriserna överlag har blivit alldeles för höga; för min ras runt 8500-10000:- Men om jag skulle sälja mina valpar till lägre pris - ja, då skulle folk (framför allt andra uppfödare) undra vad det är för fel på dem?

Mina raser ligger på 8000:- respektive 9000:- och jag har inga planer på att höja priset på mina valpar närmaste åren i alla fall, även om jag vet att det finns uppfödare som tar betydligt mer..

Är det bara jag som tycker det är svindyrt att t ex ställa ut och starta på jaktprov?? Är det motiverat att det ska kosta runt 300:- för att ställa ut en hund? Betänk att det på en utställning kanske är flera hundra deltagande hundar... vart går alla pengar, undrar jag??

Jag har också undrat, och vi vet ju alla att SKK drar in enorma summor varje år. Det är ju en förening som alla andra så det är väl full insyn som gäller, de måste redovisa vart alla pengar går.
Å andra sidan så är det ingen orsak att ta hutlösa valppriser på renras.
Ett exempel på vad en kull kan kosta/dra in i pengar.
Storpudeltik som paras, parningsavgift 1500 kr, plus valpavgift på 10 % av valppriset/valp. Tiken får tio valpar, normalpriset är 10 000 vilket blir 11 500 kr till hanhundsägaren.
Registrering av valpar á 355/valp (meriterade föräldrar, 515 per valp efter omeriterade föräldrar) blir 3550 kr.
Foder ca 1500 kr, avmaskning ca 400 kr.
Vetbesiktning, chip och vacc, 500 kr/valp blir 5000 kr.
Inkomster för sålda valpar = 100 000 kr
Utgifter för kullen = 20 450 kr
Behållning = 79 550 kr.
Tror knappast att majoriteten av våra avelshundar kostar så mycket i meritering, en vinst blir det ju hur man än räknar bort kostnader man haft på hunden.
Nu menar jag inte att storpudel är hutlöst dyra, de ligger väl normalt tycker jag. En dvärgras som får färre valpar, ofta bara en, kan jag förstå blir dyrare. Det är ju inte meningen att uppfödaren ska betala dyra pengar för att ta fram en endaste valp som säljs till ett underskott för kenneln.
Men när valppriserna närmar sig 20 00 tycker jag att det är helt åt skogen. Då är man ju inte mån om att nå ut till alla med sin ras.

Ja du, är det inte lite att hårddra nu ? Varför inte försöka få stopp på all osund avel ? Och detta gäller definitvit INTE bara blandraser utan även renraser. Du kan ju inte beskylla bara den ena sidan som osund eller hur ? Jag tycker du höjer renrasaveln lite till skyarna. Titta på en del raser lite noggrannare...kallas det sunt tycker du ? Varför inte gallra lite framför egen dörr först.

Att kalla all blandrasavel oetiskt är att slänga sten i glashus.
Mig veterligen finns det renraser som jag personligen inte tycker skulle få finnas pga för mycket problem...men varför ska det då kallas det enda rätta då ?

Visst finns det konstigt åt båda hållena, men en grupp kan ju knappast beskyllas för osund då det är lika illa på båda håll.

Är det någon som har sett att jag höjt alla renraser till skyarna? Har jag kallat all blandrasavel oetisk?
Jag tycker att all osund avel är av ondo - oavsett om det handlar om renraser eller blandraser. Diskuterar gärna både och, men eftersom begreppen brukar blandas ihop rätt friskt tänkte jag att man kan diskutera en sak i taget.

Jag har faktiskt bara en endaste gång träffat på en valpköpare som visste varför uppfödaren hade blandat, och det var en älghund. Annars har ingen kunnat motivera varför uppfödaren gjort just deras korsning.
Visst finns det säkert de som planerar sin blandavel, men jag tror ändå på att det är antingen pengar som hägrar (särskilt bland småraserna, vad finns det för "mål" att korsa där?) eller så tycker de att deras hund är så söt och fin och trevlig:eek:

Men snälla...din överskrift drar väl bara ett läger över en kam. Skriv en annan överskrift nästa gång då att du egentligen menar både blandras och renras. Jag är ingen tankeläsare du.

Liknande trådar

C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka