Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visa tex mig den sällskapshundsras som verkligen avlas på att passa som sällskapshund o inte i första hand på fysiska egenskaper?
PL
Dock menar jag att renrasaveln ofta skiter i det mentala o bara avlar på utseende.PL
Frågeställningen för mig i blandaveln är, hur tänker de som avlar balnd? Tittar de kritiskt på sin tik, och verkligen ser hunden? Väljer de hane utefter önskvärda egenskaper?
Hur många blandis uppfödare tänker på vad hundarna ska användas till?
Men är det inte just de argumenten vi uppfödare brukar använda oss av när det blir tal om renras/blandrasavel, att vi minsann meriterar våra avelsdjur och registrerar valparna? För att kunna göra det måste man vara medlem i SKK + ev. andra klubbar, som t ex SBK o SSRK (beroende på ras, förstås). Är det bara jag som tycker det är svindyrt att t ex ställa ut och starta på jaktprov?? Är det motiverat att det ska kosta runt 300:- för att ställa ut en hund? Betänk att det på en utställning kanske är flera hundra deltagande hundar... vart går alla pengar, undrar jag??Tycker inte att man kan skylla dagens valppriser på SKK:s medlemsavgift, tävlingsavgift eller på registreringsavgiften
Jag håller med i mycket som du säger. Jag har inte heller behövt motivera mina valppriser för någon utan detta är bara funderingar som jag själv har. Jag kan tycka att valppriserna överlag har blivit alldeles för höga; för min ras runt 8500-10000:- Men om jag skulle sälja mina valpar till lägre pris - ja, då skulle folk (framför allt andra uppfödare) undra vad det är för fel på dem?Jag använder mig inte av de argumenten för att motivera priset på mina valpar. Det har för den delen heller blivit ifrågasatt av någon valpköpare någonsin.
Mina hundar kostar mig lika mycket även om jag inte skulle ta valpar på dem, så jag anser inte att de argumenten håller. Inte heller ser jag någon mening i att trissa upp valpppriserna så högt att en "normalfamilj", med "normallön" inte har råd att köpa en renrasig valp.
Är det bara jag som tycker det är svindyrt att t ex ställa ut och starta på jaktprov?? Är det motiverat att det ska kosta runt 300:- för att ställa ut en hund? Betänk att det på en utställning kanske är flera hundra deltagande hundar... vart går alla pengar, undrar jag??
Ja du, är det inte lite att hårddra nu ? Varför inte försöka få stopp på all osund avel ? Och detta gäller definitvit INTE bara blandraser utan även renraser. Du kan ju inte beskylla bara den ena sidan som osund eller hur ? Jag tycker du höjer renrasaveln lite till skyarna. Titta på en del raser lite noggrannare...kallas det sunt tycker du ? Varför inte gallra lite framför egen dörr först.
Att kalla all blandrasavel oetiskt är att slänga sten i glashus. Mig veterligen finns det renraser som jag personligen inte tycker skulle få finnas pga för mycket problem...men varför ska det då kallas det enda rätta då ?
Visst finns det konstigt åt båda hållena, men en grupp kan ju knappast beskyllas för osund då det är lika illa på båda håll.