Hur få skimmelsvansen ren?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bodil Åslund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 412
Sv: Hur få skimmelsvansen ren?

Om du inte tvättar svaansen så ofta så kan jag rekommendera allrent. Självklart ska inte detta komma i kontakt med svansroten, och du själv kanske vill ha hanskar på dig...

Lactacyd har jag aldrig provat men om det funkar är det ju ett bra alternativ om man tvättar svansen ofta.

Själv tvättar jag bara svansen innan tävling (och det är inte så ofta...:crazy: ) och på "vårstädningen"...

Lycka till!

extratips: på ett arabstuteri jag har jobbat på så smörjde de in svansen med olja, flätade den och rullade upp den på en linda. Så sparades svansen från att bli sliten. Snören knöts fast i lindan för att användas som "svans" för flugviftning och dylikt...

Doppar i klorin tp 2 - 3 gånger om året, annars tar jag vanligt skimmelshampo. Funkar super =)

bara för att de låter så knasigt så kommer jag att måst prova Ketchup i svansen =) *skrattar*.. den behövs tvättas nu snart också. =)

:)
Javisst låter det sjukt!
Men jag har hört det från flera håll. Och min mamma har berättat att de brukade bleka håret med ketchup när de var yngre, i brist på annat. (Det är dock en svag blekeffekt tydligen).

Antar att det är jävligt att få ur skiten bara... blä.
Tvätta noga med schampoo efteråt antar jag.

hmm.. ska öra de nu i veclan då den är regält skitig så kommer jag med en rapport sen.. ähh den tiden ger jag bara för att se om de fixar *skrattar*

Jag använder först diskmedel för att få bort fettet i svansen och därefter är det bara att ta grönsåpa och svansen blir kanonfin! För att hålla svansen ren och snygg så tar jag i pälsglans och flätar svansen varje dag. På så vis kommer inte smutsen in i svansen + att man slipper borsta sönder taglen. Hästen får en ren, vit och fyllig svans!:)

Vill bara säga tack för att ni alla redan hade svar på min fråga!! Skimmelsto med brister i den personliga hygienen.... Skall prova jodopax nån dag... Med skräckblandad förtjusning!!!

Jag kan säga efter att nu ha provat ordentligt att här kommer användas jod i fortsättningen. Tvättade svansen först (var fortfarande vackert gul efteråt iom att det fått sitta så länge) blandade jod (stark blandning) och sprejade hela svansen rejält (var i stort sett indränkt i nedre delen) drog av så att det inte skulle rinna så mkt på benen, flätade svansen och satte in grabben i boxen (med jodden kvar alltså), dagen efter fick han gå ut i hagen med flätan i mitt på dagen hade flätan själv lossnat och snacka om att jag blev chockad när jag såg svansen den gnistrade riktigt vit, så vit har den aldrig varit trots alla de bästa skimmelshampona (Quick Silver, Cowboy Magic mfl), samt även vågade försök med väteperoxid, klorin mm. Jod är nu en ingrediens som kommer ha en strykande åtgång här hemma iår skall grabben ha vit svans på tävlingsbanorna.....

När stallägaren hade skimmel som tryckte rumpan mot väggen satte han en rejäl planka snett på väggen. Stoet fick stöd mot plankan utan att svansen blev ingeggad och bollarna rullade snällt ner utmed plankan och la sig i en prydlig hög. Himla fiffigt!:idea:

Absolut Hexocil - Det bästa schampo som gjorts, tycker jag. Min islandshäst är fux med vit man & svans och nu under vintern blir man & svans smutsigt & "lingul" :crazy: - Inte alls fin!

Härom dagen fick han ett vårbad med Hexocil och nu är man & svans åter kritvit, det riktigt lyser om honom :)

/Linda

Hej!

"Min" skimmel har vi alltid tvättat med grönsåpa, både kroppen, manen och svansen. Man får skrubba en del, men det blir rent och fint plus att det är väldigt skonsamt (ponnyn har ett tunt fettlager då de gamla ägarna tvättade stackaren ett par ggr i veckan med schampoo)

Något att prova iaf! Lycka till!

Det finns ett schampo som heter quick silver, jag har aldrig provat någor bättre iaf. Det är grymt bra.

tvätta den så fort den bler gul eller när den är för lerig.. det ända som hjälpte på min :)

jag vann ett schampoo som hette galopp, det var bra oxå :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
1 879
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den... 2
Svar
21
· Visningar
1 192
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 595
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
519
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka