Hur få ponnyn att inte krypa in på hindret?

Eastwick

Trådstartare
Vår ponny hoppar gärna av nära hindret och gör det väldigt jobbigt för sig, blir värre med höjden på hindren.

Finns det några bra övningar för att hjälpa henne att våga gå av tidigare?

Sv: Hur få ponnyn att inte krypa in på hindret?

Träna med en bom framför? :) Absolut enklaste sättet att få en häst att hoppa av lite tidigare, funkar på många hästar. Fast det har ni kanske redan testat?

Typ som markbom menar du? Att jag inte tänkt på det... ;) Hur långt framför är lagom?

Hon är en stor C-ponny med en ganska normal galopp. Ibland kan jag få en känsla av att hon slutar bjuda och ta tag i hindren oxå.
Hon är inte mycket hoppad, startad ca 5-6 clear rounder sommaren 2008 sedan inte riden alls tills i feb. när vi köpte henne. Nu har hon startat 2 ggr med totalt 4 nollor men jag skulle önska en bättre bjudning på själva hindret, som det är nu galopperar hon bara fram och låter det bli lite som det blir känns det som. Trampar gärna om så hon kommer helt in på hindret.

Är osäker på vilket avstånd som blir bäst för en c-ponny, jag skulle gissa på 60-100 cm framför men det finns garanterat någon som vet bättre än jag som kan svara!

Vad gäller att hitta "suget" i hästen så kan gymnastikhoppning vara bra för att få lite framåtbjudning, typ ganska låga studsserier.

Postade för snabbt. Lägg frågan på hoppforumet så får du säkert fler svar, och lycka till med ponnyn :).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.