Hur få ny sadel bekväm?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Expensive_Hobby
  • Startdatum Startdatum
E

Expensive_Hobby

Har precis fått hem min nya sadel och undrar hur man får den bekväm? Blöta fendrarna vet jag att jag måste göra men hur behandlar man bäst resten av sadeln för att få den bekväm? Nu knarrar den när jag rider:eek:

Saknar min gamla sköna sadel.

Sv: Hur få ny sadel bekväm?

Knarrandet är högljudda rop efter olja och fett. Om den inte är bekväm idag så lär den heller inte bli det i framtiden, för om den ändrar sej då är det nog en sadel av dålig kvalite.

Sadelknarr beror på osmort, torrt läder!

yepp... men du kan inte olja på de ställen som du får in mjölet på.

Vem har kommit på den absurda iden att blöta sadeln???
Är det en sadel av sämre kvalitet så vill den antagligen ha fett. Vatten torkar ut så varför skulle man vilja torka ut det redan torra lädret?
Knarrande sadlar behöver inte på något sätt betyda dåligt läder. Kanske kommer lädret från en gnällig ko?!!!!
Nya sadlar knarrar bäst!!!

Vem har kommit på den absurda iden att blöta sadeln???
Är det en sadel av sämre kvalitet så vill den antagligen ha fett. Vatten torkar ut så varför skulle man vilja torka ut det redan torra lädret?
Knarrande sadlar behöver inte på något sätt betyda dåligt läder. Kanske kommer lädret från en gnällig ko?!!!!
Nya sadlar knarrar bäst!!!

För att vrida fendrarna.. Vet många som gör så, de blöter dem och sätter en pinne emellan dem så att de vrids istället för att peka framåt.
Dock skulle jag aldrig göra så.

Till TS:
Barnpuder in under de ställen där du inte kan smörja. Tänk på att använda fett som inte mörkar lädret, om det är en showsadel.

Har man twisted fenders e dom på plats redan,men annars e väl bästa sättet o blöta dom eller??

Har man twisted fenders e dom på plats redan,men annars e väl bästa sättet o blöta dom eller??

Nä, jag sätter bara en käpp emellan när jag inte använder den, inom två veckor har de vridit sig som man vill ha dem endå. Utan att man riskerar att lädret blir mörkare, torrare, fläckigt osv.

Jag har med fått ny sadel äntligen! Fy fan vad ont i kroppen jag har nu! Har ridit barbacka på en rund och mjuk ponny i fyra månader, har träsmak i baken som fan nu, efter första 2 h-rundan kunde jag knappt sitta ner dagen efter (igår :p)
Men det är väl bara att bita ihop och rida vidare. Jag måste vänja mig till på söndag, då gör jag och ponny tävlingsdebut!

Jag sätter oxå bara en käpp emellan när jag inte använder den.
Försöker att vrida dom lite mer än vanligt den första tiden innnan den blivit som man vill ha den.
Sen så smörjer jag sadeln oftare när den är ny.
Det där med vatten har jag oxå hört men aldrig gjort.
Ville inte att lädret skulle blir mörkare, torrare, fläckigt osv.

Mvh Hoppalong

Senast ändrad av en moderator:

gaaaah gör inte misstaget som många gör och he potatismjöl, de i kombination med fukt blir en salig gegga :S

gaaaah gör inte misstaget som många gör och he potatismjöl, de i kombination med fukt blir en salig gegga :S
Kanske en smet hoprörd av potatismjöl o neatsfoot olja skulle vara susen för en knarrande sadel, man kan ju kanske blanda i talk också, o sen smeta in gegget på hela sadeln??:angel:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka