Hur få ner barn i vikt på ett roligt sätt?

K

Krax

Min son (8 år) har de senaste två åren lagt på sig mer och mer, och nu är han rent ut sagt tjock. Med kläder på tänker man inte direkt på det, men han har en rejäl mage och lite "tuttar". Ibland uttrycker han en önskan om att vara smalare, ibland verkar han rätt nöjd ändå. Jag anser dock att det är ohälsosamt att se ut som han gör nu, och dessutom lär det bli värre och värre om han inte får till bättre vanor snarast (Han vill t ex gärna äta när han har tråkigt). Problemet är att han bara bor hos mig varannan vecka och hos sin pappa och hans fru varannan vecka. Dessa är båda rejält överviktiga och verkar inte ha några planer på att ändra vare sig vanor eller diet. Därför behöver jag komma på något som sonen själv tycker är så roligt och givande att han fortsätter med det hemma hos dem också.

Han rör sig mycket i skolan och på fritids (spelar fotboll på så gott som alla raster), samt tränar fotboll två kvällar i veckan (Dessa träningar brukar dock bara bli av på mina veckor, trots att jag erbjuder mig att köra honom på deras veckor också). På helgerna går han med mig på minst en promenad med hunden varje dag. Vi brukar även löpträna tillsammans en gång i veckan (På mina veckor), men det tycker han tyvärr inte är så roligt så det ska jag försöka ersätta med något roligare.

Som alla barn gillar han chips, godis, läsk, snabbmat osv. Vi har aldrig läsk, saft och dylikt hemma och godis eller chips får han en gång i veckan. Som hos de flesta familjer med andra ord. Tyvärr får han mycket sånt flera dagar i veckan hos sin pappa och det kan jag inte göra något åt eftersom de vägrar lyssna på mig.

Tror ni att det går att få ner honom till en mer hälsosam vikt, även om han får fortsätta som han gör nu hos sin pappa?
Har ni några bra tips på hur man kan göra? Hur sätter man upp vettiga mål för sonen (och hur belönar man bäst när de är uppnådda)? Just tydliga mål tror jag är väldigt viktigt för honom. För en vuxen är det ju lätt att titta på vågen, men sonen växer ju även på längden så det kanske är missvisande? Jag vill alltså inte "smygbanta" honom utan få honom att aktivt jobba för att gå ner i vikt. Och det utan att göra hans liv tråkigare, snarare roligare. Så har ni några roliga träningstips eller mattips, som han kanske själv vill fortsätta med hemma hos sin pappa också, så tar jag tacksamt emot dem. :bow:

Sv: Hur få ner barn i vikt på ett roligt sätt?

Jag tycker du verkar göra jättevettiga saker redan, så jag har svårt att komma med tips. Hur länge ni/du hållt på med detta?

Min tanke var att du kanske inte behöver lägga fokus på att få ner honom i vikt just nu, utan verkligen försöka behålla vanorna och intresset för sport och rörelse så han inte går upp mer. Det krävs mycket för att barn ska gå ner i vikt, och risken finns ju att han tröttnar. Vartefter kroppen växer kommer vikten stanna av, och längden drar ifrån.

Sedan tycker jag det är hemskt synd att pojkens pappa och hans nya inte kan hjälpa pojken mer. Skulle du inte kunna få något samhåll från skolsköterskan, så ni med gemensamma krafter kunde prata med pappan? Det behöver ju inte vara några stora saker de ändrar på, att skippa läsk och godis i veckorna gör ju faktiskt mycket bara det. Och varannan vecka kan de ju faktiskt äta och dricka som de vill.

Lägg, som Bananabambi sa inte så mycket fokus på viktnedgång utan att upprätthålla, uppmuntra och förbättra de goda vanor han faktiskt har. Vill du ha mål så sätt istället upp prestations/teknik mål. Men det är viktigt att dessa kommer ifrån hjärtat från din son och inte vad han tror att du vill. Ex att lära sig en svår fint. Han kommer inte att vara fysiskt aktiv på en hög nivå just när han tränar. Men att kunna något som kompisarna inte kan gör att han ännu mer vill spela och röra på sig. Så unga barn har svårt för förbättra min kondition med… Öka min styrka med… eller gå ner X antal k g i vikt. Den typen av mål ska inte vuxna heller ha men det är ännu viktigare med barn.

Ett ofta uppskattat sätt att få barn att röra sig på är laser game. Kanske är det något som ni kan göra tillsammans på dina veckor istället för löpträningen.

Istället för att komma överrens med fadern om att du skall köra honom till fotbollsträningen kanske du kan komma överrens med sonen.

Hur förflyttar han sig i vardagen blir han skjutsad eller cyklar han /ni? Det är oftast sådan fysisk aktivitet man tjänar mest på snarare än ytterligare ett träningspass.

När ni är ute och går med hunden vilken form av terräng förflyttar ni er i då? En ojämn terräng ex klippor är mycket mer krävande och utvecklar hans motorik. Kan ni kanske spåra med hunden? Att han springer iväg och gömmer sig/leksak. Det blir även det mer krävande än om man bara går rakt fram.

Senast ändrad:

Jag tänkte bara ge tipset simning. Det är något som jag upplever att många barn tycker är roligt och det går ju att både simma "fram och tillbaka" och att leka i vattnet. Är det något som sonen och du tycker är roligt så kanske det är något ni kan göra tillsammans?

Tack för svaret. Han började på fotbollen nu i våras och hunden skaffade vi nu under min semester, så aktiviteterna har ökat nu på senare tid. Dock har han lagt på sig rejält nu under sommaren, gissar att det beror på att han inte varit i skolan och fått "gratis motion" där, plus att skolmaten antagligen är nyttigare än den han får hos sin pappa...

Jag gissar att det kommer vara vägning och mätning på skolan inom en snar framtid, då kan jag ju passa på att ta upp det med skolsköterskan, om hon inte tar upp det själv. Jag ska dock försöka prata med sonens pappa om det igen först, han måste ju också se att sonen gått upp. Någon som är överviktig själv borde ju verkligen förstå att man inte ska utsätta sitt barn för samma sak, tycker jag.

Tack för svaret. Knepigt det där med mål, jag får fråga honom vad han vill bli bra på och se om vi kan komma på något bra den vägen.

Lasergame har de kört lite med klassen på kalas och det tycker han är väldigt kul. Dock är det lite svårt att hinna med efter skolan då vi har långt dit. Vi kanske kan hitta på någon egen variant vi kan köra i skogen hemma.

Sonen vill åka med mig till träningen på pappans veckor, men får inte för pappan. Av någon anledning har de alltid andra planer för just de här veckodagarna...

Vi bor på landet, så vi måste tyvärr ta bilen när vi ska någonstans. När han är hos sin pappa brukar han dock gå till och från skolan för det mesta, är väl 1,5 km eller så.

Vi brukar försöka köra lite sök med hunden i skogen, dock har DEN svårt att ta sig fram i jobbig terräng då den är väldigt liten. Vi ska dock försöka hitta en skog som är mer kuperad men med mindre undervegetation än vår egen att gå i.
Sonen tränar även lite agility med hunden, men eftersom de båda är nybörjare blir det inte så mycket än.

Tack, det var ett jättebra tips, vi älskar båda två att bada men det blir av alldeles för sällan. Minst en gång i månaden måste vi absolut börja åka till simhallen.

Sonen vill åka med mig till träningen på pappans veckor, men får inte för pappan. Av någon anledning har de alltid andra planer för just de här veckodagarna...

Men hur motiverar han det? Hur kan han vägra sitt barn att gå på fotbollsträningar som barnet vill gå på? :confused: Ja, jag vet att du inte har några svar, men hur tänker man? Man har ju barn för barnets skull, inte för sin egen? Eller?

Hur pratar ni om det? Sitter ni ner tillsammans och diskuterar över en fika eller är det en snabb stående diskussion vid överlämningen? Pratar ni om varför ni vill göra vad ni vill göra??

Är det ett alternativ att diskutera tillsammans med familjerätten, om det är lättare att hålla sig saklig då? :)

Jag har inga vidare tips att ge, men jag vill ge dig en :bow::bow::bow:!!

Så UNDERBART med någon som bryr sig om sitt barn på ett så bra sätt som du gör, som uppmuntrar sonen positivt att hålla igång istället som vissa föräldrar gör, tjata tjata tjata och fokusera enbart på vikten...

Jag tror, att om du bara upprätthåller hans intresse för att röra på sig och hela tiden förstärker hur roligt det är, så kommer viktproblemen att försvinna då han börjar växa mer på längden :laugh:.

Sonen vill åka med mig till träningen på pappans veckor, men får inte för pappan. Av någon anledning har de alltid andra planer för just de här veckodagarna.

men i fall pojken vill träna fotboll även på pappans veckor kan han inte cykla till träningen i fall det inte är långt och du kommer till träningen med bil

jag tänker ju direkt på ridning som motion eller det runtomkring mockning mm kan det vara något att tänka på i fall ni har det intersset, kanske det finns någon bonde i närheten som behöver lite hjälp av en stark pojke :confused:

Det där är ju helt bedrövligt. Hur kan pappan beröva sitt barn att utöva ett intresse som barnet både gillar och mår bra av.

Finns det annars inte möjlighet för sonen att samåka med något annat barn till fotbollsträningen de veckor han är hos pappan?

Men hur motiverar han det? Hur kan han vägra sitt barn att gå på fotbollsträningar som barnet vill gå på? :confused: Ja, jag vet att du inte har några svar, men hur tänker man? Man har ju barn för barnets skull, inte för sin egen? Eller?

Hur pratar ni om det? Sitter ni ner tillsammans och diskuterar över en fika eller är det en snabb stående diskussion vid överlämningen? Pratar ni om varför ni vill göra vad ni vill göra??

Är det ett alternativ att diskutera tillsammans med familjerätten, om det är lättare att hålla sig saklig då? :)

Egentligen är det inte pappan som bestämmer att sonen inte får gå, utan pappans nya fru, det är hon som är bossen hemma hos dem. Jag och sonens pappa kan komma överens om något själva, men sen ändras det när han pratat med henne. Men vi borde absolut sätta oss ner allihop och prata i lugn och ro, jag får se till att vi kan göra det någon dag senare i veckan helt enkelt.

Vi har varit och haft ett samtal hos familjerätten en gång angående något annat (Kommer inte ens ihåg vad :o) och då tog jag även upp det här lite. Det hjälpte väl en vecka och sen var allt som vanligt igen...

Jag har inga vidare tips att ge, men jag vill ge dig en :bow::bow::bow:!!

Så UNDERBART med någon som bryr sig om sitt barn på ett så bra sätt som du gör, som uppmuntrar sonen positivt att hålla igång istället som vissa föräldrar gör, tjata tjata tjata och fokusera enbart på vikten...

Jag tror, att om du bara upprätthåller hans intresse för att röra på sig och hela tiden förstärker hur roligt det är, så kommer viktproblemen att försvinna då han börjar växa mer på längden :laugh:.

Oj :o Tack, vad snäll du är

men i fall pojken vill träna fotboll även på pappans veckor kan han inte cykla till träningen i fall det inte är långt och du kommer till träningen med bil

jag tänker ju direkt på ridning som motion eller det runtomkring mockning mm kan det vara något att tänka på i fall ni har det intersset, kanske det finns någon bonde i närheten som behöver lite hjälp av en stark pojke :confused:

Jag och hans pappa bor ungefär 4 mil ifrån varandra. Sonen går i skolan i staden där hans pappa bor (Och jag jobbar), men fotbollen är där jag bor. Därför kan jag absolut förstå att de inte vill köra sonen dit och tillbaks två gånger i veckan, men jag har ju som sagt erbjudit mig att köra honom deras veckor också. Men det skulle ju innebära att jag får ha sonen mer än dem och det går ju absolut inte...

Sonen har gått på knatteridning lite, men han tycker inte att det är särskilt kul tyvärr, så rida vill han inte göra. Han har även fått rida på min medryttarhäst i skogen, men det var inte bättre det.

Jag och hans pappa bor ungefär 4 mil ifrån varandra. Sonen går i skolan i staden där hans pappa bor (Och jag jobbar), men fotbollen är där jag bor. Därför kan jag absolut förstå att de inte vill köra sonen dit och tillbaks två gånger i veckan, men jag har ju som sagt erbjudit mig att köra honom deras veckor också. Men det skulle ju innebära att jag får ha sonen mer än dem och det går ju absolut inte...

Sonen har gått på knatteridning lite, men han tycker inte att det är särskilt kul tyvärr, så rida vill han inte göra. Han har även fått rida på min medryttarhäst i skogen, men det var inte bättre det.

ja det var ju lite synd för cykling är ju en bra motionsform, lite långt att cykla

men jag tänker mer på sysslorna runt omkring som att mocka och greja kan han inte göra de sysslorna, gå på en promenad med pållen över stock, tömmkörning inget avanserat det finns ju så mycket annat än bara ridning

Ärligt talat, eftersom sonens hälsa äventyras när han är hos pappan så tycker jag att det är olämpligt med varannanveckas boende. Om det nu är viktigt för pappan att han är där så får du nog ställa krav att de hjälper till att få pojken att må bra - bra mat och motion. Annars tycker jag att ni ska omförhandla umgänget. Förhoppningsvis inser de allvaret i det hela om du ställer ett så hårt krav.

Ja, jag är hård och dömande, men det går ju inte att hålla på och dalta med pappan för att han är en toffel som dansar efter nya fruns pipa, när nya frun gör vad hon kan för att sabotera för barnet.

Sätt ner foten, HÅRT!

Senast ändrad:

Ärligt talat, eftersom sonens hälsa äventyras när han är hos pappan så tycker jag att det är olämpligt med varannanveckas boende. Om det nu är viktigt för pappan att han är där så får du nog ställa krav att de hjälper till att få pojken att må bra - bra mat och motion. Annars tycker jag att ni ska omförhandla umgänget. Förhoppningsvis inser de allvaret i det hela om du ställer ett så hårt krav.

Ja, jag är hård och dömande, men det går ju inte att hålla på och dalta med pappan för att han är en toffel som dansar efter nya fruns pipa, när nya frun gör vad hon kan för att sabotera för barnet.

Sätt ner foten, HÅRT!

:bow::bow::bow::bow:
Men oxå en eloge till TS som är så noga med sin son på ett vettigt sätt!!

Vilken fin förälder du är!!:bow:

Jag vill bara trycka på att det är ni två som är föräldrar! Jag har själv gjort misstaget att släppa in en bonusförälder för långt och det gynnade inte barnet kan man konstatera med facit i hand. Håller med Ameo tycker inte de är lämpliga pm de inte tar hänsyn till detta.
De hinner förstöra allt du bygger upp på sin vecka och till slut blir det bara aktiviteter och fokus på vikten på din vecka om du ska ge dig på att kompensera. Boka tid för samarbetssamtal för dig och pappan och lyft era roller först av allt!

Tack för alla snälla svar :)

Jag har inte lyckats prata med hans pappa än, eftersom jag jobbar dag och han eftermiddag/kväll och helg. Ska ta tag i det snarast möjligt. Har dock fått veta att sonen kommer få gå på fotbollsträningen en dag i veckan på pappans veckor också. Går han även fram och tillbaks till skolan de veckorna tycker jag det är en helt okej aktivitetsnivå (Han är ju väldigt aktiv i skolan också). Nu behöver vi bara prata igenom kostvanorna ordentligt. Det handlar mest om okunskap och lite lathet från deras sida.

Vad gäller aktiviteter så ska vi fortsätta som vanligt med fotboll och promenader och lägga till lite simning. Vi ska även testa geocaching (Typ skattjakt med GPS) så att vi kommer ut i skogen lite mer. Det BORDE vara kul för en 8-åring.

Har ingen lösning men tycker att det är beklämmande att höra att barnets far inte är mer intresserad av sin sons hälsa. Vad han och hans fru äter när de inte har sonen är upp till dem, men att göda ett barn till övervikt är i mina ögon inte acceptabelt. Hoppas verkligen att det går att få honom att öppna ögonen och se att det är ett problem som måste tas tag i NU!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 898
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 396
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 908
Senast: Manji
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka