Hur få ner barn i vikt på ett roligt sätt?

Sv: Hur få ner barn i vikt på ett roligt sätt?

Jag tycker att du jobbar på jätte bra! Det är även bra att du reagerar, då de flesta som går in i tonåren med övervikt kommer att vara överviktiga hela livet. Detta då de helt enkelt har dåliga vanor. Men din son har väldigt mycket goda vanor och några mindre bra kostvanor.

Jag tänker dock fråga en liten provocerande fråga och hoppas att du inte halshugger mig. Men ”tjuväter” han? För även om han skulle äta riktigt, riktigt dålig kost till frukost och middag (lunch äter han ju i skolan) varannan vecka, så tycker jag att det låter lite konstigt att han går upp så mycket i vikt. Då han är så pass mycket fysiskt aktiv som han är. Men om han köper en Japp, Mars eller l i k n om dagen blir det lite mer förståligt. Jag menar även de dåliga veckorna så går han 3 km och spelar fotboll på rasterna (i kanske tot 1 h) varje dag.

Har ni förresten någon gammal cykel han kan få måla och ställa hos pappan. Intensiteten blir då lite högre än om han går till skolan, vilket är bra.

Jag tycker att du jobbar på jätte bra! Det är även bra att du reagerar, då de flesta som går in i tonåren med övervikt kommer att vara överviktiga hela livet. Detta då de helt enkelt har dåliga vanor. Men din son har väldigt mycket goda vanor och några mindre bra kostvanor.

Jag tänker dock fråga en liten provocerande fråga och hoppas att du inte halshugger mig. Men ”tjuväter” han? För även om han skulle äta riktigt, riktigt dålig kost till frukost och middag (lunch äter han ju i skolan) varannan vecka, så tycker jag att det låter lite konstigt att han går upp så mycket i vikt. Då han är så pass mycket fysiskt aktiv som han är. Men om han köper en Japp, Mars eller l i k n om dagen blir det lite mer förståligt. Jag menar även de dåliga veckorna så går han 3 km och spelar fotboll på rasterna (i kanske tot 1 h) varje dag.

Har ni förresten någon gammal cykel han kan få måla och ställa hos pappan. Intensiteten blir då lite högre än om han går till skolan, vilket är bra.

Jag är helt 100 på att han INTE tjuväter på mina veckor. Efter skolan går han på fritids till jag hämtar honom, sen åker vi hem tillsammans. Där vi bor finns det ingen kiosk eller affär, så han kan inte köpa något själv. Vi har aldrig något "gott" liggande hemma i skåpen heller.

Dock är det nu under sommaren han plötsligt gått upp mycket, vilket inte är så konstigt. Han får ju då ingen skolmat plus att han rör på sig betydligt mindre eftersom han inte är i skolan. Han har tyvärr ett eget TV-spel hos sin pappa som han får spela på hur mycket han vill, dvs timmar i sträck...

Pratade lite med hans pappa i telefonen och han tycker också att vi måste göra något åt det hela. Så idag efter jobbet tänkte jag åka förbi och prata med dem en stund, får hoppas att det ger något.

Jag vill hålla med alla om att du gör ett jättebra jobb!

Min sambo och hans bror var rejält tjocka i den åldern, hade nog ganska taskiga matvanor mem har tränat och hållit igång. När båda kom i puberteten sa det bara PANG, smala som pinnar!
Absolut inte så att jag säger att man inte måste göra något, men jag tror det är en fördel i det här läget att han är grabb, de verkar ha en tendens att "växa ut" mer än tjejjer!

Du verkar ju vara inne på helt rätt spår!

Jag tycker du verkar kämpa för din pojke. :)
Och du verkar göra det på ett bra sätt. Jag har nämligen en förälder som har tyckt att jag var tjock hela mitt liv. Vilket jag enligt kort faktiskt inte VAR då. Men det har satt väldiga märken i min själ kan jag säga. Jag fick bara Kellogs special K till frukost, fick äta i skolan och sen äta lite kvällsmat. Och ville jag då ta mer mat så fick jag inte för det behövde verkligen inte jag. Och jag var ändå ganska aktiv, jag höll på med hästar, tränade fotboll, handboll och innebandy.

Därför började jag hamstra mat. Jag åt verkligen ALLT jag inte fick äta (dvs allt utom äckliga Kellogs special K, grönsaker och äckligt torrt kött). Jag köpte frysta pizzor och lagade, gömde resterna under min säng, jag köpte godis, ja allt som var onyttigt. Någon gång hittade föräldern någon matkartong/godispapper och då blev det ett himla liv. Men oftast hade den inte en susning om det för jag blev verkligen mästare på att äta i smyg.

Jag har fortfarande kvar de problemen vilka tyvärr lett till att jag nu som vuxen är överviktig. Men jag har så mycket annat i livet som jag måste försöka reda ut först innan jag orkar ta itu med det också.

Så, jag tror att du ska fortsätta som du gör, mer motion, rolig motion och erbjud GOD och nyttig mat. :) Jag önskar att min förälder tänkt så när jag var liten...

Mitt ex var överviktig när han var liten men när han skulle börja sjuan så gav han sig katten på att han skulle komma i form (då upptäckte han tjejer :angel:) så han gjorde som så att överallt han skulle gå sprang han istället. Först bara små bitar och sen kunde han springa hela vägen dit han skulle. Och efter ett tag tyckte han att det var kul och fortsatte av bara farten även efter att han gått ner tillräckligt. Han sprang till skolan, sprang till affären, sprang till badet osv och utmanade hela tiden sig själv att bli lite snabbare och orka lite längre. :)

En fundering...som kanske inte stämmer på barn i och för sig. Visst är det jätteviktigt att röra på sig men... Min erfarenhet är att maten är det absolut viktigaste för en viktnedgång.
Att träna är viktigt, men ger muskler och gladare humör mer än det ger en viktnedång. En joggingrunda "förbränner" inte så mycket. Men genom att tänka på vad som stoppas i munnen och portionens storlek så får det ett större utslag på vågen.

(Obs - helt egen slutsats utifrån min man, min och min vänninas sätt att bli sundare och några kilo lättare).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 396
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 908
Senast: Manji
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka