hur få i hästen buttan?

Sv: hur få i hästen buttan?

Jag hatar folk som sägs tro veta exakt hur min häst fungerar. och tro mig, hon är extremt svår, även av stora starka män. Hon ger sig verkligen inte.
Men jag ville inte ha några diskutioner i denna tråd utan bara tips så vi behöver inte diskutera det här mer. Jag vet hur min häst är och det är det enda viktiga.

kl

Tack för alla bra tips allihopa:)

Hästar är fortfarande alltid bara just hästar.
Det finns alltid en väg att komma åt dem.
Du har bara ännu inte hittat hur.

Ja de eklart de alltid finns en lösning men vill gärna ha en relativt enkel och smärfri sådan.

Det är tyvärr inte alltid möjligt.
När det kommer till behandlingar av sjukdomar och skador så har man inget annat val än att utföra behandlingen.
Och det händer allt som oftast att det varken är vare sig enkelt eller smärtfritt.
Men man kan ju inte låta bli att behandla bara för att hästen är besvärlig.

Så jag har upptäckt att det enklaste i längden är att bestämma sig för att bara göra det.
Då så har hästen inget annat val än att acceptera läget och efter ett tag så blir det ganska så lätt.
Tro mig - det är så.

Förra hästen körde jag "sprutvarianten" på, men nuvarande glupska monster åt glatt "buttan" blandat med uppblött Hippo Alfa Grow och några morotsslantar. Hon får inte kraftfoder i vanliga fall så hon kände väl det som om det var fest varje dag under buttakuren :)!

Det är tyvärr inte alltid möjligt.
När det kommer till behandlingar av sjukdomar och skador så har man inget annat val än att utföra behandlingen.
Och det händer allt som oftast att det varken är vare sig enkelt eller smärtfritt.
Men man kan ju inte låta bli att behandla bara för att hästen är besvärlig.

Så jag har upptäckt att det enklaste i längden är att bestämma sig för att bara göra det.
Då så har hästen inget annat val än att acceptera läget och efter ett tag så blir det ganska så lätt.
Tro mig - det är så.

Håller med här.

I början när jag gav min butta i spruta höll han också på att fåna sig och stod med huvudet i taket (inte lätt att komma åt när han är 165 i manken). Det vara bara att ta på grimma och dra grimskaftet runt ett av gallrena i stallet för att lättare kunna hålla emot och ge medicinen.
Stryker man dessutom sen mellan ganascherna så sväljer hästen på reflex. Mycket beröm och morot - klart! ::laugh:

min häst stä'llde sig idag o höll på att ramla baklänges. hon är sjukt envis. så binda upp funkar ej.verkligen inte tyvärr.

Om någon stark håller upp ena bakbenet då? Hon måste ju få i sig medicinen.

Jag har köpt plastsprutor, blandar ut buttan i vatten och ger sedan i munnen

Sådana ställer jag under en litet lägre takbjälke.
Så att de slår i huvudet när de reser sig.
De slutar med att hoppa ganska så fort då.

Samt att takbjälken hindrar dem från att slå runt och skada sig eller mig.

njae. hon är sjukt starkt. ska ringa o prata med vet om vi kan byta till metacam istället,det ska vara godare har jag hört men med samma effekt.

aa kanske skulle funkat men vi har ingen takbjälke eller annat som kan funka att stå under.

Ett sätt är att ge hästen en positiv upplevelse. Fyll en avlagd spruta med äpplemos och låt hästen nosa, slicka i sig lite mos, förstå att det inte är farligt eller obehagligt.

När hästen är avspänd med sprutan, kan man börja spruta in äpplemos i munnen. Varannan gång äpplemos, varannan gång medicin.

Vi har en i stallet som är sådär envis. Han behåller det i munnen då man tror att han svalt och spottar sedan ut det 45 min senare under ridturen :grin:
Vi fick i honom butta med spruta där vi blandat buttan med nyponsoppa, sött och gott!

Jag har oxå butta häst just nu som vägrar äta maten om det är minsta lilla butta däri. Ger min i spruta men då han gärna kör upp huvudet och är 175 i mkh så hamnar huvudet ca 2,5 m upp i luften. Jag böjer honom åt sidan - ställer mig vid bogen lägger armen närmast runt hans nosrygg och böjer huvudet mot mig, snabbt upp med sprutan i mungipan när han är böjd och klart !!! Därefter morot så klart.... Blandar med chevinal plus 1 pump och 1 ½ påse butta morgon och kväll! Funkar skitbra

När jag sprutade min häst med butta i munnen matvägrade hästkräket i två dagar :devil: Behöver jag nämna att avmaskningen inte var problemfri senare? Men det där med äppelmos i sprutan var ju en superidé verkligen :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 636
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar