hur få i hästen buttan?

Elisha

Trådstartare
hur ska jag få min häst att äta upp sina tillskott? hon äter dels butta just nu som hon ska äta i 15 dagar, men även munkpeppar, försöker blanda i hennes vanliga kraftfoder, men hon lämnar. betfor är helst inte ett alternativ då hon blir ruskigt pigg på även en mindre mängd. så är öppen för alla förslag som inte tillför mer energi!:)

Sv: hur få i hästen buttan?

Blanda ner buttan med ex. strösocker, florsocker eller salt. :idea:
Fungerade på min förra ponny när han inte ville äta den.

Jag blandade det med flytade b-vitamin och lite vatten och sprutade in det i munnen med en 60ml-spruta. Han vägrade äta det i fodret, men med sprutan fungerade det bra, b-vitamin är ju sött och gott :)

Lös upp pulvret i vatten och ge med en spruta direkt i munnen. :idea:
Vissa hästar reagerar väldigt på smaken på Butta, det spelar ingen roll vad man blandar det med då.

Jag sprutade in i mun med en gammal väl rengjord spruta, fram till den dagen hästskrället bet sänder sprutan och jag fick gräva ut plastbitar ur käften.

Upptäckte av en slump att han glatt åt det ihop med ett rivet äpple. I betfor lämnar han med ett äpple går det ner.

Jag får rysningar när medicin ges i maten, särskilt när det handlar om medicin med livstids slaktkarens som dessutom inte är vattenlöslig.

Blandas upp i vatten, sprutas i munnen i stallgång eller på annat ställe där andra hästar inte kan komma åt ev, spill.

Jag har slutat ens försöka få hästar att äta mediciner och diverse tillskott (sådant som inte ges dagligen, såklart), jag blandar ut i vatten och sprutar in.

Dessutom, som Lovisaleonora_ skriver, Butta och liknande mediciner får ju absolut inte hamna någon annan stans än i hästens mun! :crazy:

Hästen är seriöst omöjlig att spruta in nåt i munnen på så det är uteslutert.

Det står att man ska blanda i maten så jag följer troligtvis hellre det som vet. har sagt.

delvis knapplån om det är OK

Jag undrar om man kan blanda det med betfor? Det står att om man ger det tillsammans med hö så binder fenylbutazonet till fibrerna i hö. Då kommer upptaget att fördröjas. Är det risk för samma sak med fibrerna i betfor? Bra eller dåligt?

Som flera redan har skrivit så tycker jag att det är enklast att blanda med vatten och spruta i munnen..

Har du testat att blanda med nått sött om du inte kan använda spruta i munnen??

Senast ändrad:

Vi blandar inte ens ut i vatten, lägger i en spruta o sprutar in i munnen, den geggar ihop direkt med salivet, och hästen får isig det. Perfekt. Ang häst som bet sönder? Man sprutar ju in vid lanerna o sen drar man ur den?...
Sen är väl ingen häst omöjlig att spruta in i munnen på.......Men det är ju enligt mej.

Min häst är oxå jäääätte kinkig när det gäller mediciner av alla slag, men det går att "lura" honom....:

Jag ger en näve betfor och en liten skopa vitlök och vipps så är allt borta i ett navs, och jag kan inte påstå att han blir piggare av den lilla betfor som han fick i sig då.
Han älskar vitlök, om din häst gillar det så pröva det. Det verkar som vitlöken tar bort det illaluktande från medicinerna. :)

testade idag att blanda buttan med lite betfor , får se om hon äter det.. annars blire spruta men det är omöjligt hästen reser sig .. avmaskat har jag inte gjort på flera år då vi kör på träckprov istället som aldrig visar nåt men när vi väl gör det så blandar vi i maten då hon äter..

Äsch, sånt trams som att resa sig får man bota helt enkelt. Vi har haft en hög sådana, de hinner inte reagera innan man är färdig med sprutan och de har svalt.

Välj rätt rengöringsmedel efter medicineringen.

Jo, hon hinner visst reagera. Du känner inte min häst o tro mig att jag har försökt. Kan inte lixom ägna timmar varje dag för att få i henne via spruta.

Jo, jag känner mycket väl typen. Och jag har hört alla varianter på vad de gör för att slippa undan. Och de hinner inte reagera när man är tillräckligt snabb och har rätt grepp.

Ja, det var ju det jag undrade. Eftersom det är dopingklassat preparat gäller det ju att verkligen få rent.

Du känner inte min häst o tro mig att jag har försökt. Kan inte lixom ägna timmar varje dag för att få i henne via spruta.

Sicket trams.
Det är väl bara att ge hästen medicin.
Efter några dagar så ger den sig och slutar att trassla.

Tag hjälp av någon som är större, starkare och ffa mera van än du.

Äppelmos är bra att ha.
Lil-sis är expert.
Du kan ju PMa henne om goda råd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 636
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar