Hur få i brodden?

G

Gauti

Ja, då har ju snön kommit och Gauti har självklart inga broddar i sina skor :smirk: Han ska inte skos förrän om ca 5 veckor, så jag antar att jag måste ta tag i detta själv nu eftersom jag vill kunna rida ordentligt.

Han har vinterskor på sig, men broddhålen är igengrodda med diverse smått och gott :rofl: Hur gör ni på bästa sätt för att få ur detta ur hålen och få i en brodd istället?? Vad använder ni för verktyg?
 
Sv: Hur få i brodden?

Har du inte en broddrensare eller någon du kan låna en av? De är suveräna tycker jag! Vi kör med en sådan och pillar upp det sista skräpet med en spik.
Vi broddade igår, riktigt halt här också och pållan var jättenöjd! ;) Tips till nästa år är att stoppa i bomull alt öronproppar i broddhålen.
 
Sv: Hur få i brodden?

Broddrensare är hela grejen! Är såå nöjd med min sådan. Innan jag hade en sådan körde jag med en söm och rensade med. Skruvade snett hela tiden och svor som en skorsten. Dom som stod i stallet då tyckte att jag skulle ge upp efter att jag stått och svurit i en halvtimme över den där brodden, men jag är envis.

Så jag säger bara broddrensare är bäst! :p
 
Sv: Hur få i brodden?

en broddrensare måste alltså införskaffas :D Får fråga i affären, för har inte en aning om hur dom ser ut :rofl:

Ska komma ihåg att stoppa något i hålen nästa år. nu får jag stå och pilla istället.
 
Sv: Hur få i brodden?

Kolla t ex Hxxs så vet du hur de ser ut, och de kostar runt 50-lappen! :)
 
Sv: Hur få i brodden?

redan snö:eek:

Men jag kör med en skruv!
 
Sv: Hur få i brodden?

Broddrensare?!
Jag har alltid använt en vanlig skruv, spik eller en söm för att gröpa ur skiten ur broddhålen, och sen använt en broddskruv för att göra tydliga gängor och sen skruva i brodden.

Sålänge föremålet du gröper ur med inte är supervasst skulle jag säga att det är vilket som.
 
Sv: Hur få i brodden?

Broddrensare?!
Jag har alltid använt en vanlig skruv, spik eller en söm för att gröpa ur skiten ur broddhålen, och sen använt en broddskruv för att göra tydliga gängor och sen skruva i brodden.

Sålänge föremålet du gröper ur med inte är supervasst skulle jag säga att det är vilket som.

Broddskruv?? Och det är? :o

Änvänder ni en vanlig broddnyckel när ni skruvar i?
 
Sv: Hur få i brodden?

Jag tror att de snackar om samma sak. Gängtapp är det korrekta ordet. En sådan rensar gängorna i skon. Först petar man bort det värsta med en söm eller något sedan skruvar man i och ur gängtappen. Det finns renstappar också, men det verkar lite "overkill" med tanke på att man kan rensa hålen bra med en söm eller vad man nu råkar ha till hands också.

Sök på gängtapp på google, och klicka på "bilder" när du fått upp svaren så kommer det bilder på dem.
 
Sv: Hur få i brodden?

Jag tror att de snackar om samma sak. Gängtapp är det korrekta ordet. En sådan rensar gängorna i skon. Först petar man bort det värsta med en söm eller något sedan skruvar man i och ur gängtappen. Det finns renstappar också, men det verkar lite "overkill" med tanke på att man kan rensa hålen bra med en söm eller vad man nu råkar ha till hands också.

Sök på gängtapp på google, och klicka på "bilder" när du fått upp svaren så kommer det bilder på dem.

Ja, det var gängtapp hovslagaren sa jag skulle införskaffa mig, därför jag blir så förvirrad när alla här säger andra ord! :) Men bra att du korrigerar med det ordet jag ville att folk skulle svara med. ska inhandlas imorrn, snön verkar envis med att gå bort :(
 
Sv: Hur få i brodden?

Och vad är det för brodd man ska ha i mm osv? Min hovslagare brukar alltid sköta detta, men är låååångt tills han ska skos igen, så denna gången måste jag göra detta själv.
 
Sv: Hur få i brodden?

Jag har en brodd som inte är så där lång men minns inte vad den heter. Stålkärna inuti. Hm, inte mycket hjälp men åker du till en affär så kan du själv titta. Inte så svårt bara man åker och kollar!
 
Sv: Hur få i brodden?

Det är bra att välja en gängtapp med "stopp" eller som är kort.
På så sätt minskas risken att man skruvar för långt in, dvs längre in än vad skon är tjock. Även ett trubbigt föremål som trycker in hårt mot hoven kan skada.
 
Sv: Hur få i brodden?

Det är bra att välja en gängtapp med "stopp" eller som är kort.
På så sätt minskas risken att man skruvar för långt in, dvs längre in än vad skon är tjock. Även ett trubbigt föremål som trycker in hårt mot hoven kan skada.

Tack för det tipset! Vill inte ha onödiga skador på Gauti. Lär bli en hel del ändå när hästarna i hagen börjar broddas :smirk:
 
Sv: Hur få i brodden?

Jag skruvade i broddarna igår tog in Snorri i pappas garage och så tog vi en vanlig gängtapp. Pappa ville använda tryckluft för att göra rent hålen men jag fick snällt tacka och säga nej tack, Snorri är inte så förtjust i blåsljud. Men nu sitter dom iaf på plats och tur är det för det är snorhalt på vägarna och dom hotar med en halvmeter snö på fredag här i hammarstrand/jämtland!
 
Sv: Hur få i brodden?

Jag skruvade i broddarna igår tog in Snorri i pappas garage och så tog vi en vanlig gängtapp. Pappa ville använda tryckluft för att göra rent hålen men jag fick snällt tacka och säga nej tack, Snorri är inte så förtjust i blåsljud. Men nu sitter dom iaf på plats och tur är det för det är snorhalt på vägarna och dom hotar med en halvmeter snö på fredag här i hammarstrand/jämtland!

Ja, det hotar dom med här också! jag och sambon kämpade med brodden, men gav upp och ringde hovslagaren! han hade haft sina vinterskor i 3 veckor redan, så hålen var liksom lite slitna :angel: Man skulle haft en händig karl :D
 
Sv: Hur få i brodden?

Det behövs inga händiga karlar när det finns rediga fruntimmer. Bara att lära sig hur brodderiet funkar, men jobbigt är det ibland.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 023
Senast: AW
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 492
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Jag är sjuk. Både fysiskt och psykiskt. Men jag har ingen aning om hur jag ska göra för att bli frisk. Detta är ett anonymt konto då...
Svar
11
· Visningar
872
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp