Hur få husse rolig?

Jenka

Trådstartare
Vi har ett litet "problem" här hemma... Sigge följer gärna med och kollar vad man gör och är sällan emot att gå ut. Sålänge det är jag som går ut eller om husse är ensam hemma.
Om husse ska gå ut med hunden och jag sitter kvar i soffan, så går hunden helt enkelt och lägger sig hos mig när sambon ropar. Slutar ofta med att han får hämta hunden, inte så roligt för honom.

Frågan är, vad gör man åt detta? Har försökt säga åt sambon att vara rolig när de är ute osv men det tror jag han är. Ute är inte inkallningar några problem, om vi är ute tillsammans kommer han gärna även när sambon ropar och springer emellan oss annars osv. Men han vill INTE gå ifrån mig och gå ut med sambon.

Så vad gör man? Förslag på träningsövningar etc?

Sv: Hur få husse rolig?

Har du testat att visa hunden att det ar okey o lamna matte? Ex. lar in just "okey" som tecken pa att han far lamna dig nar annan manniska ropar.

Gjorde det med min forre hund, iofs mest for att lara honom ignorera andra tills jag gav honom tillatelse o ga dit. Tankte att du kanske skulle ha nytta av det.

En del hundar valjer helt enkelt sin favorit/forare, och det ar dar storsta lojaliteten ligger. Ex. makens ena hund har... GLOM att jag ar vard vatten om husse ar i narheten, spelar ingen som helst roll vad jag gor, han ar helt enkelt pappas pojke... och du har en mammas pojke ;) Ar inte "appa" i narheten dock funkar vart forhallande helt okey.. :)

Han har nog mest troligt utsett dig till ledaren och vill tillbringa sin tid med dig. För bara något år sedan så sprang min hund hem om jag släppte honom lös på promenaderna och sprang hem till pappa istället. Det löste vi så att pappa blev en tråkig surgubbe när jag skulle träna/gå ut och jag blev den roliga som stoppade i hunden 5 köttbullar om han gick 2 m :p.
Hjälp din sambo att bli roligare, när ni kollar på tv och hunden vill bli klappad säger du nej och avvisar samtidigt som husse säger att KOM TILL MIIG! *gulligull*:p

Tack båda för tips!

Att lära in ok tror jag inte hjälper, har testat att han får "varsågod" (frikommando) men det kvittar, ute kommer han om någon ropar på honom oavsett.

Att få honom över till husse när han vill ha uppmärksamhet ska jag testa, men jag har inte tänkt på att han bara skulle gå till mig utan det är nog ganska lika. Jag brukar dessutom ledsna först på att ha honom PÅ mig :p Men som sagt, värt ett försök.

Jo, visst är det så att jag är flockledaren. Men han ska ju fortfarande lyda sambon och tycka det är roligt.
Jag är roligast och den man helst följer efter, men när vi säger ifrån har han nog mer respekt för sambon.

Oftast är det väl så att där ledaren är där vill hunden vara.
Jag brukar köra rapport med min dotter och när hon inte hade tid så frågade jag min man! Det gör jag aldrig om :crazy: Hunden tyckte det var konstigt att springa till honom :confused: Han kunde ju inte göra sig rolig så att hon skulle fatta att det var till honom hon skulle gå. Hon drog ett varv runt och sen tillbaka till mig och ville ha belöning för att hon visste var husse stod :D

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 448
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka