Hur få hunden att gå upp i vikt?

J

Janniizen

Min tjej är en sheltie på lite över året.. Hon är lite för tunn och hur jag än försöker göda henne så lyckas jag inte? Har ni några bra tips?

Sv: Hur få hunden att gå upp i vikt?

Börja med att skicka ett träckprov för analys, det gör man genom att köpa "Kolla masken" på apoteket. Kostar någon hundralapp och då ingår frakt och resultat inom 2 (?) arbetsdagar. Det är ett helt oslagbart hjälpmedel :bow: :bow: :bow:

Är hunden frisk i övrigt kan du kolla närmare på fodret du ger, och byta till en annan sort.

Kolla tänderna också. Om inte allt är som det ska så kan hunden få problem att tugga och tillgodogöra sig näringen i fodret.

Hoppas det löser sig!

Vad ger du för foder? Bra märke eller billigt skitfoder?

Tips: köp Royal Canins högenergifoder (31 % fett), har gött upp ett antal tunna hundar på detta!

Köper Lone Star, hon är väldigt kräsen och vi har provat hur många sorter som helst men denna äter hon bäst.

Mask har hon inte och vad jag kan se så är tänderna som de ska vara..

okej, då bör du byta till ett annat foder

Högenergifoder, olja + kött/färskfoder brukar få de flesta svårfödda hundar att öka på hullet.

Vi provade med blötmat (kött på burk) men det resulterade i att hon blev dålig i magen istället. Men hon kanske fick för mycket på en gång? Ska se om jag får tag på något högenergifoder så får vi prova med det + olja i! Tack för era svar :-)

Har samma problem.
Min tik på 9 månader äter nu Bravo färskfoder (full ranson) och fyller på med lite (ca 100-150 gram) Orijen per dag.
Efter det så har hon börjat öka i vikt.

Linfröolja, en matsked om dagen i fodret. Pälsen blir fin och de lägger på sig.

:)

Skulle också tipsa om Bravo! Blötmat på burk är ju oftast av ganska låg kvalité..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka