Hur få henne lugn med andra hästar?

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan! Jag har ett litet problem. Det är så att om jag ska rida i paddocken med mitt sto, så blir hon helt tokig om hon hör andra hästar i skogen omkring, och speciellt om det är andra hästar i paddocken. Hon släpper koncentrationen helt och börjar typ försöka vända, och hoppa till och trotsa för att hon vill till dem andra hästarna.

Igår fick hon verkligen fnatt! Jag hade henne lös i paddocken medans jag skulle dra fram lite sockerbitar, bommar m.m. Och så precis när jag suttit upp, hann jag skritta en halv långsida och en halvkortsida innan hon gör världens bockserie! Sparkar bakut och när jag tappat balansen travar hon lite framåt så jag trillar av i farten. (Det var 3 ponnysar som galopperade fram o tbx alldeles i närheten i en skog, sedan kom dom till framhoppningsbanan 2m ifrån paddocken)

Sedan spenderade jag 1,5 timme med att försöka få henne avslappnad, 90% skritt. Det gick verkligen inte! Nästa gång går jag hemåt på engång när hon blir sådär.

Förra söndagen ställe jag upp i en liten träningstävling, men hon var knappt ridbar, hon fjollade sig och hoppa omkring osv, stannade för att titta på dom andra hästarna.
Inne på banan när vi blev bedd att börja rida så bara stannar hon för att titta på en häst som gick förbi. m.m
När jag sedan ridit klart och hoppade av och skulle leda henne lite var hon helt omöjlig, ropade på alla andra hästar och skulle titta på dem och vara med dem osv, så hon höll på att gå ner mig inkl. andra. En gång stegrade hon sig också, för att hon inte fick gå iväg. OBS! Hon är aldrig såhär annars.

Men så fort hennes stallkompis är med blir hon lugn.

Och så fort hon är själv är hon världens trevligaste att rida.

Finns det något att göra åt detta? Kan man vänja henne? Träning som gäller? Eller ska jag bara acceptera att jag aldrig kommer kunna tävla med henne eller rida flera i en paddock? :(

Sv: Hur få henne lugn med andra hästar?

Låter som att hon inte känner sig trygg utanför sin flock hon har hemma. Kan hon vara själv inne i stallet när dom andra är ute?

tror ni får bygga upp en trygghet mellan varandra. Att hon kan lita på dig fast kompisarna är en bit bort.

tipset jag kan ge dig är att träna och en massa tålamod.
Börja med att släppa ut henne bland dom sista i stallet för att sen lämna henne sist.
Hade en häst förr som blev jätteorolig såfort han blev själv i stallet...men det gick över när han lärde sig att acceptera att världen går inte under av att vara själv med mig.

du får vara tydligare i din ledarroll så blir det nog bättre...fast vägen kan vara lång tills man ser resultat.

lycka till

Ja, jag tror också att det är det som är problemet. :( Vill ju att hon ska kunna känna sig lugn med mig.
Ja hon kan vara själv i stallet, har tagit in henne tidigare än dom andra, och hon har inte brytt sig alls. Hon står på gången själv utan problem.
Man rider ut själv utan att hon ens vänder sig om till dom andra.

Menar du vid utsläppen, att jag tar ut henne sist? Det kan vara bra att prova då jag alltid tar ut henne först.

Ja, jag antar att detta inte kommer att gå på en vecka att fixa till. :/

Jag är väldigt tydlig och konsekvent redan, så jag skulle vilja att du utvecklar lite och berättar HUR jag ska göra för att få en trygghet mellan oss.

Tack så mkt för svaret. :)

Ledarskapsövningar kan du söka på i olika forum, finns massor... Tror det är i den änden ni får börja.

Jag upplever nästan alltid med nya hästar att de är väldigt flock-engagerade. De gnäggar efter andra hästar och vill inte gärna lämna flocken. När vi sedan lärt känna varandra lite mer, börjar få rutin och en relation börjar växa fram, då brukar flockberoendet även släppa.

I vilket fall, blir inte arg eller upprörd när detta händer, då får hästen bara vatten på sin kvarn.
Ett steg kan du du fått tips om, vara att inte ta ut henne först vid utsläpp. Börja med att ta henne näst först ett litet tag. När hon är lugn med det, går vidare med att ta två hästar före henne osv.

Lycka till!

Okej. Tack så mycket.

Fast som sagt, hon står själv på gången utan problem, man rider iväg på henne själv utan att hon ens vänder sig om eller bryr sig om kompisarna när man rider förbi. Så jag tvivlar starkt på att hon skulle bry sig om att bli uttagen sist, dom andra i stallet tror jag inte tar ut henne först och jag har inte hört nånting om att det inte skulle gå bra.

:/

Tar tacksamt emot fler tips elr erfarenheter :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?