Hur få henne framåt UPPÅT?

_Runaway_

Trådstartare
Rider en häst i två veckor nu åt min kompis. Många har problem med att få hästen framåt nedåt, jag har problem med att få denna häst framåt UPPÅT. Hästen är rden på ett sätt som jag inte gillar, mycket tygel/såga, därefter stilla hand när hon går med hopkrullad hals (nästan lite rollkur). Tar man i henne krullar hon ihop sig, spelar ingen roll hur mycket man driiiiiiver.
Finns det något generellt man kan göra? Jag förstår ju att jag inte kan förändra en häst på tre veckor men ändå liksom. Det är så frustrerande att sitta en timme utan att komma nånvart. Har försökt att börja på lång tygel i både skritt och trav, därefter plocka upp långsamt samtidigt som jag driver framåt. Men lik förbannat blir det en ihopkrullad häst.
 
Sv: Hur få henne framåt UPPÅT?

Men om hästen går bakom lod så ska du väl verkligen försöka få henne att gå framåt-nedåt?

Släpp fram näsan på henne, bättre att hon går som en kamel (;)) än att hon biter sig i bogen (ok, lite överdrivet men du fattar...)
Och strunta sedan i var hon har huvudet för ett tag, rid istället och få henne att arbeta rätt med rygg och bakvagn och så att hon blir avslappnad, detta är mkt viktigt för en häst som brukar bli "nedsågad" "på tygeln".

En häst går ju inte i rätt form bara för att den böjer på nacken!!
 
Sv: Hur få henne framåt UPPÅT?

_Runaway_ skrev:
Rider en häst i två veckor nu åt min kompis. Många har problem med att få hästen framåt nedåt, jag har problem med att få denna häst framåt UPPÅT. Hästen är rden på ett sätt som jag inte gillar, mycket tygel/såga, därefter stilla hand när hon går med hopkrullad hals (nästan lite rollkur). Tar man i henne krullar hon ihop sig, spelar ingen roll hur mycket man driiiiiiver.
Finns det något generellt man kan göra? Jag förstår ju att jag inte kan förändra en häst på tre veckor men ändå liksom. Det är så frustrerande att sitta en timme utan att komma nånvart. Har försökt att börja på lång tygel i både skritt och trav, därefter plocka upp långsamt samtidigt som jag driver framåt. Men lik förbannat blir det en ihopkrullad häst.

Jag skulle inte börja mixtra med en häst jag bara skulle rida i två veckor. Rid på lösa tyglar ut i skogen bara.

Annars så hade jag en likadan häst. Jag lyfte då handen rakt upp och drev på så snart hon krullade ihop sig. Det tog tid, men så småningom kunde hon slappna av och ta stöd och gå framåt och uppåt.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur få henne framåt UPPÅT?

castle_bar skrev:
Men om hästen går bakom lod så ska du väl verkligen försöka få henne att gå framåt-nedåt?

Släpp fram näsan på henne, bättre att hon går som en kamel (;)) än att hon biter sig i bogen (ok, lite överdrivet men du fattar...)
Och strunta sedan i var hon har huvudet för ett tag, rid istället och få henne att arbeta rätt med rygg och bakvagn och så att hon blir avslappnad, detta är mkt viktigt för en häst som brukar bli "nedsågad" "på tygeln".

En häst går ju inte i rätt form bara för att den böjer på nacken!!

Jag tror _Runaway_ är väl införstådd med att hästen inte går i rätt form bara för att den böjer på nacken det är ju det som är hennes poäng i inlägget :confused:

i övrigt säger jag såhär: om du ska "mixtra" med henne så erbjud mindre stöd än hon är van vid i handen, dvs erbjud inte tygeln som ett femte ben att hänga mot /vare sig det betyder hänga "innanför" eller utanför. rid för vikthjälperna och kräv att hästen balanserar upp sig med kroppen bara. skit i hennes huvud och kryper hon under så lätta stödet.....
 
Sv: Hur få henne framåt UPPÅT?

Jag vet att hösten inte går på tygeln för att den böjer på nacken. Det var ju det jag menade. Den här hästen går ofta (alltid..) i en oärlig form, böjer på nacken för då slipper den obehaget. Hur ryggen är skiter ägaren i egentligen.

Mackan: tack för svaret! Så om jag förstått det rätt så ska jag ge efter när hon bärjar hänga i handen? Så hon tvingas bära huvudet själv?
 
Sv: Hur få henne framåt UPPÅT?

Japp det är så jag menar.

du kommer nog inte komma så långt på 2 veckor, men det är vad jag skulle jobba på långsiktigt med en sån häst. dvs släpp stödet om hon börjar hänga/vika in sig mot stödet.
det blir förvirrande och kanske vingligt för henne i början, men skit i det och låt henne vingla isåfall. viktigt att du "stöttar" med en balanserad sits, framför allt inte sitter så att du inbjuder henne att gå på bogen. Tänk hellre över tygeln på en sån häst.....sitta på "baken" på henne a´ la gungstol i bakvikt..... dålig liknelse men du fattar kanske hur jag menar....
 
Sv: Hur få henne framåt UPPÅT?

castle_bar skrev:
Men om hästen går bakom lod så ska du väl verkligen försöka få henne att gå framåt-nedåt?

Släpp fram näsan på henne, bättre att hon går som en kamel (;)) än att hon biter sig i bogen (ok, lite överdrivet men du fattar...)
Och strunta sedan i var hon har huvudet för ett tag, rid istället och få henne att arbeta rätt med rygg och bakvagn och så att hon blir avslappnad, detta är mkt viktigt för en häst som brukar bli "nedsågad" "på tygeln".

En häst går ju inte i rätt form bara för att den böjer på nacken!!


Hur vore det med att LÄSA och FÖRSTÅ inlägget innan man svarar på det?

Fny
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·
Träning Jag började rida en ny medryttarhäst för ca 1 mån sen. En 15-årig valack, halvblod, lugn och snäll i de flesta avseenden, inte rädd för...
2
Svar
31
· Visningar
4 816
Senast: anciplanki
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Gifted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp