Hur få henne att lägga på sig?

Nussikan

Trådstartare
Min bekant har en honkatt som har väldigt svårt för att lägga på sig. Hon äter och dricker bra och är pigg och frisk i övrigt, allmäntillståndet är det alltså inget fel på, hon är bara väldigt smal. Hon äter bara Mjau's mjukmat i tetraförpackning, bitar i gelé, inte paté, det är en väldigt kräsen liten dam. Hon har varit inne hos vet och gjort hälsoundersökning och det var ua, förutom att hon var ganska smal då (vet sa: "hon kunde gott lägga på sig runt 0,5 kg, men hon är inte undernärd). Så hur kan hon göra för att få henne att gå upp i vikt?? Alla tips emottaget tacksamt.

Sv: Hur få henne att lägga på sig?

Tillskott av energirik mat tex. ägg, fläsk och Hill's a/d. Ägg kan du ge bara gulan eller så kokar du hela ägget, om katten inte vill äta ägg eller fläsk kan du blanda med lite tonfisk (om katten gillar tonfisk då).

vad är Hill's a/d?
torrfoder?
vad är det speciella med just det?

/Ida som också har en ganska tanig katt

Sol: Ska man verkligen ge rått fläskkött till katter?

Javisst kan man ge katter rått fläsk kött.
(men inte i bara. )

vad är Hill's a/d?
torrfoder?
vad är det speciella med just det?

/Ida som också har en ganska tanig katt

Hill's a/d är burkmat, extra energirik och ges ofta till sjuka katter, slöa kattungar och andra som kan tänkas behöva extra energi. Den brukar vara väldigt poppis hos katterna också.

ah.
fast min katt är överenergisk, men tanig.
fast hon kanske lägger på sig när hon blir äldre, inte ens ett år gammal än.

*ursäkta för trådkapet TS*

Ungkatter kan gärna vara lite "ungdomsgängliga" i perioder. Det går dock alldeles utmärkt att ge henne Hill's a/d. Det är inte specialmat som är farlig att ge friska katter, det är bara extra energirik och smaklig mat.

Men finns det inte risk för trekiner då?
Eftersom det äts rått så borde det väl finnas en risk? Eller är det så att katter inte kan drabbas av det? (vilket jag har svårt att förstå varför inte i så fall)

Jag undrar, eftersom vi själva undviker att ge fläskkött just pga trekinerna. Om det nu inte föreligger någon risk (snälla förklara varför också :)) så blir jag väldigt glad om vi kan börja ge det :) Blir ju rens kvar från när min sambo käkar fläskkött och Isolde tycker att det verkar vara såååå gott att få smaka bara lite lite av det :P

Senast ändrad av en moderator:

Katter ska ha både torr och våtfoder kan jag ju säga direkt då.
Är katten avmaskad och vaccinerad rätt?
Jag kan säga att det finns ett bra foder hos Royal canine...kommer inte ihåg vad det heter men kan tänka mig att det heter outdoor..Testa det och ge katten mjau mat bara emellanåt.

Men finns det inte risk för trekiner då?
Eftersom det äts rått så borde det väl finnas en risk? Eller är det så att katter inte kan drabbas av det? (vilket jag har svårt att förstå varför inte i så fall)

Jag undrar, eftersom vi själva undviker att ge fläskkött just pga trekinerna. Om det nu inte föreligger någon risk (snälla förklara varför också :)) så blir jag väldigt glad om vi kan börja ge det :) Blir ju rens kvar från när min sambo käkar fläskkött och Isolde tycker att det verkar vara såååå gott att få smaka bara lite lite av det :P

Allt svenskt fläskkött kontrolleras för trikiner och om jag inte missminner mig har man inte funnit ett positivt provsvar på 10 år eller något sådant.

Trekiner/trikiner, jaja, hehe.

Okay, nu var jag tvungen att kolla upp detta på smittskyddsinstitutets hemsida. Två fall av trikiner hos människor har påvisats de senaste 10 åren - dock var båda smittade utomlands. Trikiner hos Vildsvin har ökat i Sverige och allt fläskkött i Sverige kollas mot trikiner.

Då känns det ju faktiskt som om att min Isolde kan få smaka lite av det goda fläskköttet nästa gång min sambo käkar svenskt fläskkött. Då var det löst, tack för hjälpen :)

Katter ska ha både torr och våtfoder kan jag ju säga direkt då.

Varför måste katten ha torrfoder???
Mina katter äter BARF eller blötmat på burk. Ger aldrig torrfoder

Nirak

*halvt kl*

Barfa katter lär vara jättebra, själv är jag dock både vegetarian och äckelmagad så jag köper så bra torrfoder jag kan i stället. ;)
Kan tipsa om RC´s Sensible "33. Den passa kräsna katter eller katter med känsliga magar och är dessutom väldigt fet.
Våra katter får detta allihopa för en av dem har superkänslig mage (svårt att hålla isär maten om man skulle haft olika).

Jag undrade mest varför man MÅSTE ge en katt torrfoder. Torrfoder är ju knappast det bästa för ett djur öht om man kan välja andra alternativ. Lät oerhört konstigt och jag undrar vad för forskning som ligger bakom att en katt måste äta torrfoder??

Sen vet jag att det finns bättre och sämre torrfoder naturligtvis.
Mina katter gillar eukanuba (stavning) men jag har en katt som är utan tänder (genetiskt fel, saknar tandanlag) och hans mage tål inte torrfoder av den anledningen

Nirak

Nej tvärtom, barf är ju bäst, det efterliknar mest vad kattdjur äter naturligt. Men som sagt, jag skulle spy av att hantera inälvsmat... :crazy:

Du skulle bara veta vad som finns i torrfoder! :angel:

Nirak

Jo, alltså... Givetvis! Men det lurar i a f ögat och därmed äckeltarmen... :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Nenne1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama