Hur få henne att känna sig hemma.

trevligtjej86

Trådstartare
Hej.

Jag har sen bara några dagar tillbaka skaffat mig en till katt en vuxen katt så ingen unge.
Min katt sen innan är snäll men nyfiken.
Den nya hon har hittat sig ett gömställe där hon tillbringar större delen av dygnet på. Tycker synd om henne som inte vågar komma fram och bekanta sig med oss. Det är inget bra ställe för henne att vara på. Hon kommer fram när hon får vara ifred gärna med dörren stängd till detta rum.
I tidigare hem hade hon problem med en katt som bråkade för mycket.

Är det nått jag kan göra för att hon ska känna sig mer hemma? Känna sig mer trygg? Vill ju gärna lära känna henne och det är en trevlig katt vet jag.

Låt henne vara och låt henne göra sig hemmastadd på sina villkor. Ställ in mat, vatten och låda i rummet hon har valt så att hon inte måste lämna rummet. Låt dörren vara stängd så att hon får acklimatisera sig där i lugn och ro och sätt dig på golvet och prata med henne lugnt och fint då och då. När hon vågar komma fram till dig och är tillfreds med det så kan du sakta låta henne utforska övriga huset men låt henne göra det på sina villkor. Sätt om möjligt upp galler mellan dörrarna så att hon och den andra katten kan få bekanta sig med varandra i lugn och ro utan att hon behöver vara rädd.

Hej.

Jag har sen bara några dagar tillbaka skaffat mig en till katt en vuxen katt så ingen unge.
Min katt sen innan är snäll men nyfiken.
Den nya hon har hittat sig ett gömställe där hon tillbringar större delen av dygnet på. Tycker synd om henne som inte vågar komma fram och bekanta sig med oss. Det är inget bra ställe för henne att vara på. Hon kommer fram när hon får vara ifred gärna med dörren stängd till detta rum.
I tidigare hem hade hon problem med en katt som bråkade för mycket.

Är det nått jag kan göra för att hon ska känna sig mer hemma? Känna sig mer trygg? Vill ju gärna lära känna henne och det är en trevlig katt vet jag.

Utöver TinyWinys svar så finns ju Feliway som kanske kan vara bra. Katten kommer fram när den känner sig trygg. Lek lite med en boll för att locka kanske, men låt den vara annars.

När Brunetten kom blev hon fräst åt och fick tjuvnyp i säkert två veckor, så jag fick ägna mig åt en långsam kattsammanförningsprocedur. Var glad att din egna katt verkar snäll och positiv. :D

Låt henne vara och låt henne göra sig hemmastadd på sina villkor. Ställ in mat, vatten och låda i rummet hon har valt så att hon inte måste lämna rummet. Låt dörren vara stängd så att hon får acklimatisera sig där i lugn och ro och sätt dig på golvet och prata med henne lugnt och fint då och då. När hon vågar komma fram till dig och är tillfreds med det så kan du sakta låta henne utforska övriga huset men låt henne göra det på sina villkor. Sätt om möjligt upp galler mellan dörrarna så att hon och den andra katten kan få bekanta sig med varandra i lugn och ro utan att hon behöver vara rädd.

Det är precis vad jag har gjort allt som hon behöver har jag ställt in i rummet. Dock är hon i köket o där måste man befinna sig ibland men hon är ändå gömd.
Man ser henne inte där för hon är långt in under skåpen. Så det är svårt att kommunicera med henne men jag försöker alltid prata med henne när jag är där inne.

Utöver TinyWinys svar så finns ju Feliway som kanske kan vara bra. Katten kommer fram när den känner sig trygg. Lek lite med en boll för att locka kanske, men låt den vara annars.

När Brunetten kom blev hon fräst åt och fick tjuvnyp i säkert två veckor, så jag fick ägna mig åt en långsam kattsammanförningsprocedur. Var glad att din egna katt verkar snäll och positiv. :D

Ja jag är glad att hon verkar vara snäll även om dom när hon kom morra åt varandra men de va mest den nya som morrade just för att hon blev rädd.
Jag tror inte att det är något problem med dom tillsammans hon måste bara våga ta kontakt.

Det är precis vad jag har gjort allt som hon behöver har jag ställt in i rummet. Dock är hon i köket o där måste man befinna sig ibland men hon är ändå gömd.
Man ser henne inte där för hon är långt in under skåpen. Så det är svårt att kommunicera med henne men jag försöker alltid prata med henne när jag är där inne.

Det gör alltså inget att du är i samma rum. Det är snarare bra för då får hon vänja sig vid dig i lugn och ro. Vad jag menar med att lämna i fred är att du inte ska försöka tvinga fram henne utan istället sätta dig på golvet då och då och prata med henne så lär hon komma fram själv förr eller senare. Endel katter behöver en vecka och en del behöver tre veckor eller ännu längre tid innan de kommer fram. Det är individuellt men det viktiga är att du ger henne den tiden hon behöver.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 575
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka