HUr få henne att acceptera bettet!

Sv: HUr få henne att acceptera bettet!

:eek: Jag använder det inte mer än att jag stoppar in det i munnen på henne. Jag varken tömkör eller något som gör att jag kräver lydnad via bettet inte. Bettet är lagom stort och jag har testat att korta och länga sidstycken men då "ler" hon bara. Så förmodligen får jag testa ett tredelat eller ett rakt.

det är inte alltid bra med tre-delat för oroliga hästar då det rör sig mkt i munnen.. testa ett rakt,, jag har ett happy mouth rakt men ändå tredelat... dom har de på hööks tror ja. testa

eftersom jag förmodar att du har en unghäst är det viktigt att ta hänsyn till att hästen tappar tänder speciellt i 31/2 års ålder. Prova ett bettlöst alternativ, typ sidepull.

Jag rider ett varmblod som inte trivs med bett på ett bettfritt träns och det går kanonbra. Var lite ängslig då jag hört historier om brutna nosryggar med mera men tror det gäller träns med långa byglar...med dessa blir man enormt stark...typ hackamore heter det kanske? Om det inte är fel på hästen så teste detta:)

*kl*

Kanske ska tala om att hon bara är 1½ och alltså inte rids utan håller på att vänjas in på bettet bara. men hon verkar uppriktigt irriterad av detta bett hon har nu.

1. Kolla tänderna. Det kan vara vargtänder som irriterar. Du är bara orättvis mot hästen genom att inte kolla detta. Ansvarslöst. Öppna munnen och stick in ett finger och känn efter om det kommit upp nån tand. Behöver inte vara tandläkare för att känna en sådan sak...

2. Kolla vad Balderum skrev i inlägg #16. Vettiga ord!

"Det verkar som om det är själva spettsen på V:et som blir av tvådelat bett som irriterar henne. Ska testa ett tredelat på henne så får jag se."

Min erfarenhet är att tredelade bett ofta stör hästen ännu mer. Det blir två brytställen på bettet, alltså två ställen som kan störa henne i munnen istället för ett.

Själv använder jag ett westernbett som är tvådelat, men där mundelen är något svängd för att passa lite bättre i hästens mun. Det blir inte någon spets som stör i munnen.

knapplån

Min häst är likadan, fast han är tio och har alltid hållit på och grejat med bettet mycket. Kanske går det över för din när den vänjer sig?

Min är iaf kollad och han har lite överbett, vet inte om det påverkar. Jag rider med hack, och rakt bett, både vanligt och gummi. Tycker att han tar bettet bättre när jag använder rakt.

Lycka till!

Jag skulle kolla upp tänderna först.

Du kanske kunde pröva ett hackamore? Jag var medryttare åt ett varmblod som hade gått på bana och var som din häst när det gäller bett.

Jag började använda ett hack på henne och hon gick som en dröm. Hon lyssnade jätte bra på det. Det var problem när jag skulle tömköra/longera henne eftersom jag inte kunde använda bett utan det blev grimma.

Mysaan skrev:
*kl*

Kanske ska tala om att hon bara är 1½ och alltså inte rids utan håller på att vänjas in på bettet bara. men hon verkar uppriktigt irriterad av detta bett hon har nu.

Jag skulle testa med ett rakt Happy Mouht bett. Dom ligger bra och smakar lite godare!:idea:

HokusPokus skrev:
Jag skulle kolla upp tänderna först.

Du kanske kunde pröva ett hackamore? Jag var medryttare åt ett varmblod som hade gått på bana och var som din häst när det gäller bett.

Jag började använda ett hack på henne och hon gick som en dröm. Hon lyssnade jätte bra på det. Det var problem när jag skulle tömköra/longera henne eftersom jag inte kunde använda bett utan det blev grimma.

Fast hon är inte inriden eller så ännu så att köpa ett hack för att kunna börja tömköra henne känns faktiskt inte som något alternativ.

Lundby_love skrev:
Jag skulle testa med ett rakt Happy Mouht bett. Dom ligger bra och smakar lite godare!:idea:

Hmm! Bra tips min 5 åring älskar sitt tvådelade Happy mouth. Så ett rakt sådant ska genast inköpas och testas.

Mina 2 unghästar som jag tränat bett på har jag haft lika problem med som du. Men när jag började visa dom vad bettet var till för så var det som att vänta på handen.

Bägge två går nu på varsitt 3 delat och är helt fina i munnen. Inge trixande och gnagande.

Testade ett rakt bett på henne i dag vilket hon gillade bättre än det andra. Tuggade endel fortfarande men betydligt mindre än innan. Hon försökte till och med att äta med bettet i munnen.:) :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka