Hur få hästen att stanna kvar i hagen??

orion_x

Trådstartare
Jag fick ta bort min lilla pålle för snart en månad sedan och vi har letat efter en ersättare som kan hålla våran travare sällskap. Nu har vi hittat en fin nordsvensk valack på 17 år som våra grannar köpte men sedan ångrade sig för att helt plötsligt hade de köpa två hästar och hade tre, fastän de bara skulle ha två... fråga mig inte varför. Men men, till saken. Han är snäll att rida på, köra m.m Men. Vi tog hem honom i förrgår för att se hur han funkade med vår häst, så de stod tillsmammans i stallet på natten och på morgonen igår så släppte pappa ut dem.. Då gnäggade hästarna hos grannen (500m bort) och den här hästen sprängde då staketet och sprang hem till dem.. 2 ggr, sen orkade inte pappa laga staketet mer:crazy: . Saken är den att denna hästen skulle mina föräldrar kunna ha mycket glädje av, och min mamma skulle kunna börja rida igen:) , så vi vill väldigt gärna ha honom. Men vi har ingen aning om hur vi ska lösa detta... :o . Hur ska man få honom att stanna kvar i hagen? Det är ganska högt staket och bra med ström på, men han har ju massor med päls:smirk: . Mamma hade någon ide om att göra en liten hage med jättehögt staket inne i den hagen vi har.. så han inte kan ta sats, tror ni det skulle funka? Finns det någon som har några tips så mottages de tacksamt.

Sv: Hur få hästen att stanna kvar i hagen??

hej. det bästa är att ha mycket mat i hagen. jag hade samma problem med en fjording med tjock vinterpäls. om man sätter en bit gärnkedja i grimman ( arar en liten bit, ingen lång kedja ) och sen om hästen har skor på sig och går emot stängslet med mycket ström i så gjordar kedjan och skorna och den får en riktig stöt och går inte på stängslet igen.

Mat hade han i hagen. det var när de andra två hästarna gnäggade som han sprang hem. Ville hellre vara hos två damer än en trist valack:angel: . Men en bit kedja kan man ju testa att sätta i grimman.

Inet för att jag skulle, men har en kompis som medvetet gav sin häst stötar med stängslet för att den skulle "få respekt för det", och det funkade visst...

Eller greja mycket med honom, gör livet hos er roligare än det var hos de andra. Sysselsättning helt enkelt. Ett kallblod kräver MYCKET arbete.

Har du en hage som ligger åt ett annat håll, där grannhästarna inte syns, så underlättar säkert det lite.

Det där med kedjor eller liknande i grimmor, som kan ge stötar i ansiktet, tycker jag är en mycket opassande uppfostringstaktik!!

Bygg ett ordentligt staket istället. Eltråd är inte till för vinter- och rasthagar utan för stora beten. Det bara moderna hästmänniskor som har börjat små hagar med bara eltråd. Det fanns inte för bara 20 år sedan, då var det självklart med rejäla trästaket runt hemma hagar.
Har hästen väl kommit på att man kan springa igenom ett elstaket kan det vara väldigt svårt att vänja den av med det.

:idea: Ni har inte möjlighet att ta hem hästen en helg så du eller dina föräldrar kan "vakta" hästen i hagen ett par timmar? Hålla koll så han inte hinner få upp någon fart och spränga staketet...
( Nu när det töar kan man ju alltid passa på att mocka undan lite i hagen om det blir tråkigt ;) )
Kanske kan grannen samtidigt hålla sina ston inne eller ute på aktivitet så de inte har chans att ropa efter honom, då lär valackerna ha möjlighet att lära känna varandra lite. Rör det sig bara om någon dag kan det inte vara så svårt att ordna?
Hoppas det löser sig!

Jag skulle föreslå ett rejält trästaket, det kan räcka med att ni sätter rejäla träribbor där översta tråden är. Staketet blir inte lika lätt att spränga och det syns ordentligt. Samtidigt kan man ha tråden kvar på insidan av träribban, det hindrar ju hästarna från att gnaga sig igenom.

Att leda hästen på tråden kan funka, men det är ju ingen trevlig upplevelse varken för häst eller förare.
Själva har vi en shettis som min svärfar har lett på tråden flera ggr och det enda som har hänt är att ponnyn har lärt sig att "den där människan ska jag inte följa med nära något elstängsel". Hon kryper forfarande ut emellanåt.

Jag hoppas att det löser sig för dig, det är inget vidare roligt att jaga lösa hästar...

//Lillan

Det där med kedjor eller liknande i grimmor, som kan ge stötar i ansiktet, tycker jag är en mycket opassande uppfostringstaktik!

det va enda sättet att få henne kvar i hagen. vad skulle jag göra då? nu står hon kvar i alla fall. grannarna börade bli sura på att det va en lös häst hela tiden. jag har blivit anmäld och stämd för det. och det åker mycket timmerbilar här, det är lite otäckt. så jag var tvungen att göra nått. hon tar sig ut ur stallet med om man ställer in henne.

Inka-90 skrev:
hej. det bästa är att ha mycket mat i hagen. jag hade samma problem med en fjording med tjock vinterpäls. om man sätter en bit gärnkedja i grimman ( arar en liten bit, ingen lång kedja ) och sen om hästen har skor på sig och går emot stängslet med mycket ström i så gjordar kedjan och skorna och den får en riktig stöt och går inte på stängslet igen.

Det där är djurplågeri!!!!!
Prova inte det risken är väl ännu större att han drar då, han vill väl inte bo där folk gör honom illa!!!!!
Sysselsätt honom, fixa brädstaket, Det är klart att han vill hem, det tar ett tag att vänja sig vid sitt nya hem visa honom att detta hem är mycket roligare än hans förra så stannar han nog snart kvar, det är alltid svårare när man bara flyttar hästen en liten bit, prova med bommullstussar i öronen så att han inte hör stona var uppfinningsrik men ta inte till elaka metoder! Lycka till:banana:

tack för svaren. Dock så var det väl så att hästen knappt hann komma ut i hagen innan han sprang hem igen, och då hade han ändå stått i vårt stall under natten. Han ser inte stona härifrån, men ljud färdas ju rätt bra över åkrar:crazy: .
Vi ska nog göra ett nytt försök i maj, när det är lite varmare. Då kör de iväg stona på bete ett par km bort så kanske de kan bekanta sig i lugn och ro.
Bygga trästaket är inget alternativ. Då får vi leta efter en annan häst. Vi har inga permanenta hagar, utan flyttar runt vinterhagen på åkern.

Det är lugnt....!

Jag tror din mamma är inne på rätta vägar när hon funderar över att kanske göra en liten hage åt han...

Man kan se det så här också...det där är inte så konstigt att hästen vill "hem"...hästar är mkt flockbundna djur, liksom vi människor....vi vill inte heller "byta familj" för att ngn annan anser att det skall vi göra!

Så förstår man det så är det mkt lättare att göra ngt åt problemet!

Var helt enkelt tillsammans med hästen de första dagarna, aktivera han med era rutiner(som e nya för honom o tar nog så mkt energi från han), lär honom vad just ni vill/förväntar er av han....låt det ta sin tid!

Försök att "bjuda" in honom till sin nya familj, genom att vara där hos honom samt aktivera o visa honom de nya reglerna!
Det får honom att bli upptagen och fokuserad på vad ni vill och allt det nya, istället för att längta hem till sin gamla kära stoflock!

Men i väntan på det, så får man ibland ta till metoder man egentligen inte gillar...som tex att hänga en kedja i grimman...det handlar ju för guds namn om säkerhet både för hästen o långtradarchaffisen eller barnfamiljen som är på söndagsutflykt o råkar köra förbi just när din häst på 600 kg har fått för sig att springa ut på vägen!!!!

Inget att rekommendera, naturligtvis!Ngt man absolut tar till i sista hand om än någonsin, men ibland har nöden ingen lag.
Men herre jisses!

*kl*
Jag tycker inte att det är djurplågeri att sätta en bit kedja eller "elrepsspröt" (antenner) i grimman. Hästen kan faktiskt välja själv om han vill gå nära staketet eller inte och det är inte värt att riskera skadorna efter en lösspringande häst.
Isåfall är det djurplågeri att ha elstaket överhuvudtaget.
Det fanns en tråd för ett tag sen som handlade om "hur håller ni era shettisar på rätt sida av staketet", där fanns fler tips.

Elute skrev:
*kl*
Jag tycker inte att det är djurplågeri att sätta en bit kedja eller "elrepsspröt" (antenner) i grimman. Hästen kan faktiskt välja själv om han vill gå nära staketet eller inte och det är inte värt att riskera skadorna efter en lösspringande häst.
Isåfall är det djurplågeri att ha elstaket överhuvudtaget.
Det fanns en tråd för ett tag sen som handlade om "hur håller ni era shettisar på rätt sida av staketet", där fanns fler tips.

När jag såg ditt inlägg kom jag att tänka på att man kan klippa av en bit eltråd och sätta i grimman om man nu inte vill ha en bit kedja... Jag skulle personligen inte vilja att min häst fick stötar så, men om det är enda sättet att hålla den inne så blir man ju tillsist tvungen...

*kl*

jag har ett liknande problem. Jag har flyttat från mina föräldrars gård och in i en lägenhet på en gård fyra km bort. Jag äar tillgång till en jättefin lösdrift här och vill därför flytta med mina tre hästar till nya gården.
Problemet är att min gammeldam, som ALDRIG går nära tråden i gamla hemmet, spränger staketet och rusar hem(2 km 70 väg och 2 km grusväg) så fort man lämnar henne obevakad.
Eftersom det inte är mina hagar det handlar om, kan jag inte slå upp något trästaket. Hon har mat, bekanta hästar med sig och stor mysig hage, men sticker ändå så fort matte inte är där:(
någon som har något tips?

Som nån/några andra har skrivit här. Arbeta hästen kan vara en lösning.
Min minishettis har rymt några ggr till grannen, har ingen aning om varför eller hur (?!), han har sitt sto som skriker efter han och maten är som serverad på silverfat i hagen.
Men nu när han arbetas varje dag, fysiskt om mentalt så rymmer han inte:smirk:
Finns ingen anleding för han att hitta på saker själv när hans hjärna fortfarande jobba på den där kluriga saken matte gjorde med han:D

Men eftersom det verkar som att han vill till stona vet jag inte rikigt om jobb hade hjälp så värst mkt..Den där lilla hagen med högt staket hade han kunat stå i tillfälligt, bara som i början.
En dag kommer han inte bry sig om att rymma tro jag..Hoppas jag, för hästen och din skull..

Eltråd har vassa ändar, finns risk för att ändarna hamnar i ögonen på någon häst. Ett elrep med igentejpade ändar är mera följsamt.

Jag tror inte att detta är något som behöver användas dag ut och dag in, och det kanske inte passar alla hästar. Men ett tips är det iallafall.

Kan ni inte ta och låna ett tjur agregat?? Dom ska vara väldigt starka har ja hört, funkar om hästen springer igenom tråden. Och ska det funka bättre så kan du blöta ner hästen innan, då tar strömmen bättre o han går på tråden. Kanske lite elakt, men å andra sidan så vill man ju inte att dom ska komma lösa och göra illa sig heller. Själv så har man problemet att hästen hoppar ut, å då hjälper ingen ström.. :crazy:

Elute skrev:
Eltråd har vassa ändar, finns risk för att ändarna hamnar i ögonen på någon häst. Ett elrep med igentejpade ändar är mera följsamt.

Jag tror inte att detta är något som behöver användas dag ut och dag in, och det kanske inte passar alla hästar. Men ett tips är det iallafall.

Hua riktigt så läng ände tänkte jag inte på, kanske en decimeter på sin höjd...

Ja, tjuraggregat kan vara bra!Håller med!

Men vi har i våran hage satt upp enbart ståltråd, som är ämnade för tjurar och leder ström bättre än de konventionella banden som är för hästar...
Och jag anser inte heller det är djurplågeri på ngt sätt att förstärka strömmen genom att antingen byta det som inhägnar hagen mot ngt som leder strömmen bättre, eller på ngn enstaka häst som har
benägenheten att rymma och kanske har sån vinterpäls att strömmen icke, avskräcker(detta i samband med hemlängtan gör det mkt lätt för en häst med dessa egenskaper och viljor att spränga sig rakt igenom helt enkelt...), eller att helt enkelt enbart förstärka strömmen för den enstaka häst det berör genom att hänga ett elrep eller en kedja i grimman.

Detta behpövs ofta inte användas mer än ngn vecka, sen är viljan att rymma och respekten för stängslet större än hemlängtan...sen
så börjar hästen så småningom bo in sig på sitt nya stall, med sina nya hästvänner....

Problemet löst!

Lycka till!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama