hur få hästarna att äta foderjäst

annaa

Trådstartare
Mina totalvägrar att äta sitt foder (betfor för den ena, betfor + lusern till den andra) när det är blandat med foderjäst. Är det så äckligt?! Hur får ni i era hästar jästen?

Sv: hur få hästarna att äta foderjäst

Jag smular jästen ovanpå i hinken så det hamnar först i krubban vid fodring. Min häst äter det utan problem. Fast jag ger bakjäst, det kanske är godare?
Har låtit hästen lukta på min hand efter att jag smulat med jästen och då försökte hon äta mina fingar så det är uppenbart smakligt :D

Eftersom olika sorter luktar olika så antar jag att de även smakar olika? Jag köpte en liten påse av nåt som luktade förjävligt rent ut sagt...
Har du provat olika sorter? Bakjäst brukar iaf oftast gå hem även hos kräsna hästar :)

Eftersom olika sorter luktar olika så antar jag att de även smakar olika? Jag köpte en liten påse av nåt som luktade förjävligt rent ut sagt...
Har du provat olika sorter? Bakjäst brukar iaf oftast gå hem även hos kräsna hästar :)

Jag hoppar in här och säger att min matglada ungnordis vägrade bakjäst och blev nästan rädd (eller kanske mycket förvånad då det normalt är morötter jag ahr i handen o ger honom ;) ) när jag försökte ge honom det från handen! Jag försökte med en bakjäst till både sötdeg och bröddeg - i de där kubformade, fasta formerna. Inte pulver (hittade inte ens det i butiken då jag letade).
Han vill dock inte äta ens betfor eller havre blandat med shyfeeder... Det han äter gärna är morötter o äpplen! (jag tror inte han är så van vid kraftfoder)

Min häst hör också till dem som gillar vanlig bakjäst. Slickade gärna på händerna efter jag smulat jästen :laugh: Däremot hade en stallkamrat problem att få i sina hästar foderjäst, så kan nog ligga något i att bakjästen är smakligare.

Jag ger ponnyn som äter allt bakjäst. KRÄSNA fullblodet som skyr allt som luktar/smakar 'annorlunda' skulle hellre falla död ner dock. Har provat 'vanlig' foderjäst förr, med matstrejk som följd.

MEN, idag köpte jag en hink Diamond V. Tveksam till om han skulle äta men jag var desperat. Till min förvåning luktade/smakade det knappt - och han åt det. Så värt att testa kanske?

Enligt mina så är 'vanlig' foderjäst precis så äckligt som dina tycker - ja. INGEN av mina har faktiskt gillat vanlig foderjäst, ens 'äter allt och lite till' hästarna.

Jag började ge mina hästar bakjäst igår.

Tog bara varmt vatten och lät jästen lösas upp, sen hällde jag det över pelletsen så att det till slut blev en soppa.

De verkade inte tycka att det var det godaste de ätit i sitt liv, men de åt till slut upp allt. jag hoppas de vänjer sig :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka