Hur få dom att äta?

Nussikan

Trådstartare
Jag har 4 st kattungar som är 4 veckor nu på torsdag. Jag har stödmatat dom med spruta hela tiden eftersom mamman inte har tillräckligt med mjölk. Igår va vi hos veterinären och då sa hon att jag inte skulle behöva spruta dom längre utan att dom utan problem skulle kunna börja äta själva nu, men hur får jag dom att göra det?? Jag har försökt med att "stoppa ner" nosen på dom i fatet med mjölk för att dom ska fatta att den är där (har även provat med god blötmat) men det går inte. Jag har tagit lite mjukmat och stoppat in i munnen på dom och sedan visat att den finns på fatet, men dom fattar verkligen inte! Har väntat med att mata dom för hand för att dom skulle bli riktigt hungriga, men inte heller det verkar funka, dom ska bara upp i knät på mig och sitter där och väntar på sin spruta :smirk:

Sv: Hur få dom att äta?

jag tror dom kommer själv prova på att äta själva senare.

Jo till slut gör dom säkert det, men det hade underlättat om jag kunde få dom att fatta lite tidigare eftersom det tar på krafterna att gå upp och mata dom var tredje timma... och enligt veterinären så ska dom ju kunna äta utan problem nu så jag tror bara dom är bekväma...

Sluta genast med att ge dom mjölk, utan ta och blöt upp lite bra torrfoder så det blir helt flytande.

Ge dom det sen med sprutan, dels så vänjer dom sej vid smaken och även så är det mycket mer näringsrikt så du slipper mata dom så ofta....

Men kattungar kan vara extremt envisa när dom blivit "bortskämda" ;)

Så det gäller för dej att ej ge efter utan fortsätta med att försöka få dom att äta själva.

Lycka till !!!

Jag brukar blanda maten med modermjölksersättning och det funkar varje gång.

Enligt veterinären ska jag vänta med torrfoder då detta fortfarande kunde vara lite för stark för dom och dom kunde få förstoppning, men jag köpte med mig mjukmat från hills som skulle vara bra för kattungar och det har jag matat dom med sprutan med, men det hjälper inte. Jag ska fortsätta med mjölkersättning tills dom är 5-6 veckor, men trappa ner på det mer och mer.

Jag har försökt det också, och att ge dom bara mjölkersättning på ett fat, men dom är inte intresserade, dom bara klättrar upp i mitt knä och skriker och väntar på att bli matade.

Gör då så att du skaffar en lite större spruta och blanda i lite burkmat eller lammfärs i mjölkersättningen och mata dem med det. Parallellt får du givetvis försöka få dem att äta från fat på alla möjliga sätt.

Jag har haft kattungar som ätit av mammas torrfoderredan när dom varit runt 3 veckor, medans andra har varit uppemot det dubbla....

Så det är lite olika när dom börjar med det.
Men har jag kattungar som måste stödmatas och dom är äldre än 2-3 veckor tar jag lite bra torrfoder för kattungar, typ Hills - Iams eller liknande, som jag blandar ut med vatten till en vällingliknande konstistens.
Den drar jag sen upp med en spruta och ger det direkt i kattungens mun.

Är dom yngre fungerar Specifics burkmat, köps hos vet, utblandat med vatten och ges med spruta allra bäst.

Kattmat köpt i vanlig matvaruaffär innehåller oftast både färgämnen och konserveringsmedel som kan ge svåra diarrer hos så pass små katter, och även ibland vuxna...

När jag har haft kattungar så har jag börjat med mannagrynsgröt med äggula iblandat och de har också fått rått oxkött med äggula och dessa anrättningar har de gladeligen satt i sig.

Jag har redan försökt allt detta, och jag har mat från hills, både torrt och blött men fick rekommendationer av vet att inte ge det torra (även om det är uppblött) än. Problemet är inte att få dom att äta ur spruta, det gör dom mer än gärna, utan problemet är att få dom att äta samma mat från fatet istället, så jag slipper mata dom med spruta.

Men det bästa sättet att lära en kattunge är ju genom en annan vuxen katt. Kan de inte lära sig att äta från fat om de får äta tillsammans med mamman?

Våra kattungar valde själva vid 4-5 veckor att börja äta från fat.

Testa att spruta ut mjölken på fatet sakta.
Så de måste slicka från fatet fast det kommer från sprutan.
Diskuterar lite här hemma, har en kattuppfödare här. :)

Tack för ditt svar. Jag har provat detta oxå, när mamman äter från faten sitter dom bara och tittar och undrar va f*n hon håller på med, varför äta från fat när man kan bli matad i mattes knä? Jag har pratat med flera uppfödarvänner runt om samt vet. och ingen verkar ha nån metod som funkar... Får väl sälja dom med tillhörande spruta vid 12 veckors ålder så dom nya ägarna kan mata dom ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 090
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama