Sv: Hur få bort stöv?
Har min häst varit utan täcke, och rullat sig i leran så gör jag så här:
Efter att jag borstat bort leran med piggborsten, hämtar jag torv från boxen (aldrig provat med spån, tror inte det funkar lika bra...) och gnuggar in t ex rumpan (där det brukar vara svårast att få bort allt stöv på min)
med torv. Sen borstar jag bort det med rotviska, sen ryktar jag lr använder en mjuk "dammvippeborste". Låter konstigt kanske, men det är kanon. Torven är ju lite fuktig och drar åt sig stövet/lerdamm kanon.
Annars, även om hästen inte rullat sig, så borstar jag först hela honom med en piggborste. Kliar skönt, och man kommer åt på djupet. Sen rotviska, sen rykt och åter rykt. Sen min så kallade "dammvippeborste", och efter det putsvanten i lammskinn. Min kille vill inte ha vanten i ansiktet, så då använder jag en sån där sprutflaska (blomflaska?) o sprutar vatten på en handduk och använder den i ansiktet. Detta gör jag varje dag.
Spec nu på vintern, när min kille har täcke många dagar, så blir han så "instängd" och stövig, så då funkar piggborsten kanon, så jag kommer åt på djupet. Blir ju annars väldigt stövig och kliar sig.