Hur få bort stöv?

Zolimita

Trådstartare
Nu när pålla satt vinterpäls blir hon så stövig,främst på halsen.Eftersom hon är mörkbrun ser hon ju så dammig ut:crazy: Jag borstar/ ryktar men tycker stövet kommer tillbaka fort.Hon ska ev spårklippas så det blir väl lite bättre sedan.
Någon som har nåt bra tips hur man får bort stöv(för kallt att schamponera nu)?

Sv: Hur få bort stöv?

tex. torka av med ett fuktat lammskinn

För mig funkar det bra att bara fukta ner en handduk och ta bort dammet med (:

Jag har skaffat en putsvante i microfiber från eskadron. Drar åt sig stövet som lägger sig på ytan. Funkar kanon. Enklare än de i fårskinn för denna är ju bara att hiva in i tvättmaskin när den blir för skitig.

Jag ryktar med en bra ryktborste + skrapa. Är det en tjock vinterpäls kanske du kan prova att komplettera med en ryktsten?
Nu vet jag inte hur länge du ryktar, men du kanske kan prova att lägga ned lite mer tid varje dag?
Om du inte har ljummet eller varmt vatten och solarium efteråt till hästen tycker jag att det är alldelles för kallt att duscha/bada dom nu.

Har min häst varit utan täcke, och rullat sig i leran så gör jag så här:
Efter att jag borstat bort leran med piggborsten, hämtar jag torv från boxen (aldrig provat med spån, tror inte det funkar lika bra...) och gnuggar in t ex rumpan (där det brukar vara svårast att få bort allt stöv på min)
med torv. Sen borstar jag bort det med rotviska, sen ryktar jag lr använder en mjuk "dammvippeborste". Låter konstigt kanske, men det är kanon. Torven är ju lite fuktig och drar åt sig stövet/lerdamm kanon.

Annars, även om hästen inte rullat sig, så borstar jag först hela honom med en piggborste. Kliar skönt, och man kommer åt på djupet. Sen rotviska, sen rykt och åter rykt. Sen min så kallade "dammvippeborste", och efter det putsvanten i lammskinn. Min kille vill inte ha vanten i ansiktet, så då använder jag en sån där sprutflaska (blomflaska?) o sprutar vatten på en handduk och använder den i ansiktet. Detta gör jag varje dag.
Spec nu på vintern, när min kille har täcke många dagar, så blir han så "instängd" och stövig, så då funkar piggborsten kanon, så jag kommer åt på djupet. Blir ju annars väldigt stövig och kliar sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 503
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 146
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka