Hur få bebis att sluta äta på natten?

Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

hahaha, ja, då kanske vi får acceptera att han vill äta..

Mina svar till de som kommentera att han fortfarande nattäter är att: "Han verkar ju behöva det, eftersom han vill ha mat. För han är inte för tjock utan växer som han skall och följer sin kurva jättefint" så min son är kanske ett nattmåls barn.

Jag håller med..mitt i natten kan/orkar man inte ta alla envis-fajter som kan uppstå.

tack för ditt svar.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

knapplån...

det här med att sova "hela natten" som det propageras för full för - jag har för mig att jag läst någonstans (fin källhänvisning va :angel:) att när det gäller så där små barn så är hela natten ingalunda 10-12 timmar utan just 6-8 timmar eller nåt som menas av experter... och TS son sov ju i 7 timmar innan han ville ha mat... men eftersom han (till TS stora tur?) somnar såpass tidigt och sen sover såpass länge så tycker jag inte att det är konstigt att han vaknar och vill ha mat... om man vill komma ifrån det så får man nog hålla barnet vaken längre - mata sent - och vara nöjd att han sen sover 7-8 timmar till morgonen - sen finns det ju individuella undantag förstås...

(hukar mig för all påhopp)
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Du kan prova en sk dream feeding, dvs att du ger honom en flaska medan han sover innan du själv går och lägger dig. Det kan fungera.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

KL

Jag säger som många andra här att din son verkar sova fantastiskt bra och behöver säkert sitt nattmål. Även om barn "ska" kunna klara en hel natt utan mat från 4 månader så är det nog många som behöver mycket längre tid på sig. Och som Pallas skriver är definitionen på en hel natt inte alls så lång (5 timmar är vad jag har läst i min sömn-metod-bok No Cry Sleep Solution av Elisabeth Pantley).

Min dotter är 9 månader och har precis slutat ammas (gjordes i princip bara nattetid den senaste månaden och då mest snutt 3-6 ggr). Jag bestämde mig helt enkelt att det var slutammat och hon fick ligga mellan mig och min man de första nätterna och det var aldrig några problem matmässigt. Hon läggs 19 och vaknar för morgon vid 5-6 och får då välling (under natten vaknar hon fortfarande ca 3 gånger för att få lite närhet). Ibland ligger hon och sover lite oroligt vid 3-4 och då väljer jag att ge morgonvällingen då istället. Tycker faktiskt att det är en baggis att blanda lite välling och ge - har en färdig flaska vatten, häller i färdigdoserat pulver och hett vatten från termos. Färdigt på 15 sekunder!

Jag tycker du kan vänta 1-2 månader till och sedan spä ut vällingen mer och mer tills den enbart består av vatten, som någon annan skrev väljer många barn att inte vakna om de ändå bara får vatten (har jag läst alltså! ;-)

Lycka till!
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

En tanke om vatten. Med min äldsta gjorde vi så att vi gick över till vatten, och fick istället ett barn som vaknade av dyngblöt blöja istället...
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Det tror jag också kan funka om han verkligen är hungrig och det inte är en vana. Har flera kompisar som det funkar skitbra på, de dreamfeedar när de vuxna lägger sig och bebisen sover jättebra vidare. Hos oss funkade det inte alls.

KL
Hur lång en natt är för bebisar kan man tvista om. En del säger 5h, andra 8h, andra 12h. Man måste ju hitta något som funkar för en, och som jag skrev innan så tycker inte jag att ska ändra något bara för att andra tycker det. Våra bra nätter nu är ca 10h utan uppvak och jag har fått en helt annan kille som orkar vara glad på dagarna. Dåliga nätter vaknar han fortfarande 5 ggr per natt och då är han inte lika glad på dagarna. Förut vaknade han MINST 5 ggr och då var jag tvungen att ta upp honom för att få honom att somna om - vilket vi jobbat bort nu. Men barn vaknar ju ofta utan att det är mat de vill ha. Förut var jag uppe ett antal gånger per natt för enda sättet han kunde somna på var vaggandes i min famn. Han var inte hungrig men vaken iallafall. Så frågan är ju om barnet är hungrigt eller det är något annat? Ofta ger man mat på natten för man tycker det är bekvämt. Och vanan blir mer och mer etablerad.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

kl

har inte läst hela tråden men kan bara berätta att min lille son på 18 månader fortfarande klipper 2-3 flaskor välling per natt. Han har har inte napp och har istället sin flaska. Fyller man inte på den när den blir tom vaknar han och det blir ett himla liv, svårt att få honom att somna om sedan. Så han äter alltså fortfarande under natten -sovande.
Dag mamman tycker vi ska försöka få honom att sluta, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till... mig gör det inget att han äter på natten men jag är glad att jag inte ammade.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 907
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 224
Senast: fejko
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 890
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp