Hur få bebis att sluta äta på natten?

doris

Trådstartare
Hej alla kloka...

Jag har en son på snart 6 månader.
Vi har redan från när han var bara någon vecka gammal haft tydliga rutiner vid nattning. Väldigt lika de som Nevin beskrivit.

Nu har vi en längre tid fått honom att somna vid 19, då har han precis ätit välling, sedan sover han till ca 02-tiden då han vill ha mat igen. Efter matning somnar han om direkt och sedan kliver vi upp 06:45-07:00 ca. (Maten han får mitt i natten är ersättning/välling, då jag tyvärr inte kunde amma längre än 10 veckor.)

Många i min omgivning har reagerat på att han vaknar en gång mellan 19-07 för matning. "han är ju trots allt snart 6 månader".

Sååååå, hur gör man då för att få bebis att sluta vakna för att äta mitt i natten? Fram med alla kloka råd.

Tacksam för alla svar.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Hej alla kloka...

Jag har en son på snart 6 månader.
Vi har redan från när han var bara någon vecka gammal haft tydliga rutiner vid nattning. Väldigt lika de som Nevin beskrivit.

Nu har vi en längre tid fått honom att somna vid 19, då har han precis ätit välling, sedan sover han till ca 02-tiden då han vill ha mat igen. Efter matning somnar han om direkt och sedan kliver vi upp 06:45-07:00 ca. (Maten han får mitt i natten är ersättning/välling, då jag tyvärr inte kunde amma längre än 10 veckor.)

Många i min omgivning har reagerat på att han vaknar en gång mellan 19-07 för matning. "han är ju trots allt snart 6 månader".

Sååååå, hur gör man då för att få bebis att sluta vakna för att äta mitt i natten? Fram med alla kloka råd.

Tacksam för alla svar.

Ett barn i den åldern skall klara sig hela natten utan mat. Med mina pojkar har jag gjort så att jag gett vatten (i flaska) då de vaknat på natten, från ca 5 månaders ålder. Efter ett tag har de fattat att det kommer ingen mat utan börjat sova "över" matturen.

Med lillen, 15 mån, kan jag ännu ibland ge vatten om han vaknar till, det sker kanske ett par ggr i veckan, annars sover han ca 10-11 timmar per natt.

Dessutom är det inte bra för tänderna att ge mat på natten för salivbildningen lär vara sämre då => störe risk för hål.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Hej!

Först och främst så tycker jag inte att du ska sluta att amma på nätterna för att omgivningen tycker det, utan för att du vill sluta.

När vi vant av våra barn med nattamning har vi gjort så att pappan tagit hand om barnet, vyssat, sjungit och sövt i famnen. Tog kanske 1-2 veckor, sen var det (relativt) lugnt.
Kommer du med dina mjölkdoftande tuttar ;) och lyfter upp barnet, då blir det hopplöst svårt!

Rikta in er på en lite jobbig men övergående period, och låt pappan göra jobbet!

Lycka till!
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Skit i vad omgivningen säger. Vaddå "ska" klara sig. 6 timmar mellan målen när man är 6 mån låter helt rimligt. Jag skulle avvakta ett tag till, kanske det går bort av sig själv när hanä r mogen för det. Varför skapa problem när det inte finns?
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Hej alla kloka...

Jag har en son på snart 6 månader.
Vi har redan från när han var bara någon vecka gammal haft tydliga rutiner vid nattning. Väldigt lika de som Nevin beskrivit.

Nu har vi en längre tid fått honom att somna vid 19, då har han precis ätit välling, sedan sover han till ca 02-tiden då han vill ha mat igen. Efter matning somnar han om direkt och sedan kliver vi upp 06:45-07:00 ca. (Maten han får mitt i natten är ersättning/välling, då jag tyvärr inte kunde amma längre än 10 veckor.)

Många i min omgivning har reagerat på att han vaknar en gång mellan 19-07 för matning. "han är ju trots allt snart 6 månader".

Sååååå, hur gör man då för att få bebis att sluta vakna för att äta mitt i natten? Fram med alla kloka råd.

Tacksam för alla svar.

Jag kan inte alls förstå hur man kan förutsätta att en 6 månders bebis skulle kunna klara sig 12 h utan mat (19-07)?
Jag förstår gott och väl att han behöver en påfyllning och ser det inte som ett problem, han somnar ju dessutom om direkt. Vill du ta bort en matning får du troligtvis försöka fylla upp honom med gröt som sista mål och lägga honom senare (alternativt vara beredd på ett ännu tidigare morgonmål.
Lyssna inte på andra utan på ditt barn, jag tycker att ni redan verkar ha ett fungerande system.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Våra har velat äta på natten. Har därefter somnat om.
För vår del har de gärna fått göra det, men vi har ändrat lite.

Vi har också lagt precis som du, men när vi sedan själva går och lägger oss så har vi gjort en flaska till liten som vi då väckt och ätit med god aptit. Sedan har vi alla fått sova.
Detta har funkat på våra fyra!

Folk tycker ofta en massa. Det gjorde vår bvctant också. Men jag har prioriterat att få sova -även om det kanske inte skulle ta så många nätter att vänja av med ätandet. Jag sover väldigt lite och inte så bra pga av värk. Så att inte få sova i princip öht på någon veckas tid, funkar inte för mig. Mitt tips är, gör som din magkänsla säger! Är du/ni nöjda så är det rätt för er familj.



Gira :banana:
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Utan mat så länge skulle inte ens jag klara (jag blir vrålhungrig på natten om jag inte kvällsfikar sent) :o
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Skit i vad omgivningen säger. Vaddå "ska" klara sig. 6 timmar mellan målen när man är 6 mån låter helt rimligt. Jag skulle avvakta ett tag till, kanske det går bort av sig själv när hanä r mogen för det. Varför skapa problem när det inte finns?

Varför inte sova hela natten om det är möjligt?
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Många i min omgivning har reagerat på att han vaknar en gång mellan 19-07 för matning. "han är ju trots allt snart 6 månader".

Är det ett problem för ER att han vaknar och vill ha mat på natten? Att vakna en gång på den tiden räknas faktiskt som att sova hela natten för en så liten kille. Visst kan man vänja dem av med att äta när de vaknar, men det är inte säkert att man kan vänja dem av med att vakna... Mina vaknade 5-10 ggr/natt trots att de inte längre fick någon mat på natten, och det fortsatte de med i ungefär ett halvår (tills de var ca 18 månader). Dock räckte det med en liten klapp för att få dem att somna om och de låg i vår säng, så det var inget problem för vår familj. Alla runt omkring var dock lite "hysteriska" över detta och menade på att de aaaaaaaaldrig skulle sova hela natten om vi höll på sådär. Nu är de 2 och 3 år och sover hela nätterna utan minsta problem - utan att vi gjort ett smack. (Och vi har aldrig lidit av sömnbrist heller.)


Sååååå, hur gör man då för att få bebis att sluta vakna för att äta mitt i natten? Fram med alla kloka råd.

Det finns väldigt många sätt att avvänja från nattmål, men det är som sagt ingen garanti för en oavbruten nattsömn. Jag tycker att det viktiga för er är att ta ställning till om det är ett problem för er att er son får välling/ersättning en gång på natten. Är det inte det så är mitt bestämda råd att låta det vara som det är. Om man går in och börjar mickla är risken att man skapar problem man inte hade från början, till stor frustration för både föräldrar och barn. Vill du ändå ha tips på hur man slutar så kan jag lämna några lite senare.

Personligen tycker jag att han är alldeles för liten för att sova 12 timmar i sträck utan mat, om han inte gör det på eget bevåg.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Varför inte sova hela natten om det är möjligt?

Min åsikt är att barnen generellt, när det är möjligt, sover hela natten alldeles av sig själva. Sen att vi inte har tid att vänta på det är en annan sak...

Barn har ett annorlunda sömnmönster än vuxna och är därför inte i behov av sammanhängande sömn på det sätt som vuxna är. Att en bebis på 6 ynkliga månader bara vaknar en gång på natten för en tankning är ju helt fantastiskt i mina ögon, och det stör mig att barns helt naturliga sömnmönster ses som en "störning" per se.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Min åsikt är att barnen generellt, när det är möjligt, sover hela natten alldeles av sig själva. Sen att vi inte har tid att vänta på det är en annan sak...

Barn har ett annorlunda sömnmönster än vuxna och är därför inte i behov av sammanhängande sömn på det sätt som vuxna är. Att en bebis på 6 ynkliga månader bara vaknar en gång på natten för en tankning är ju helt fantastiskt i mina ögon, och det stör mig att barns helt naturliga sömnmönster ses som en "störning" per se.

Ja det är klart att barnen och deras sömn/sömnbehov är annorlunda än vuxnas. Men jag tror fullt och fast på att det är skönt även för barnen att ha en länge ihållande sömn.
Man kan också tänka sig att ätandet, som behövdes i början, småningom kan utvecklas till en ovana som egentligen inte behövs.

Om barnet äter bra på dagen behöver de inte äta på natten efter 6 månader. Så säger de på mitt bvc, och även andra tex Anna Wahlgren har denna åsikt.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Hola,

Ta det lugnt. Känns det bra och funkar för eran lilla familj så är allt frid och fröjd. Och normalt.

Min äldsta hade nog ett vällningmål under natten tills hon var två.

Den yngsa helammade till 9 månader (och då behövdes det tutte typ varje timma på slutet)
Sen fortsatte han med delammning och ca 2-3 ammningar per natt till han var 2 år och 8 månader.

Då ruttnade jag.......

Körde med T-shirt på under natten, det var ett himla dragande i två veckor men sen gav han med sig. JAg passade på när vi hade semester.

mvh Eva
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Min son som är ungefär lika gammal som din vaknar någon gång under natten. Ett tag vaknade han flera gånger per natt och enligt BVC så var han då i en tillväxtperiod och de sa att det är inget ovanligt att de vaknar och vill ha mat tills de är över året. Det är också något vanligare att de vaknar på natten när de ammas än när de får ersättning.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Varför inte sova hela natten om det är möjligt?
Varför tvinga fram något som kommer av sig självt?

Varför skapa problem som inte finns för att ANDRA anser att man ska göra på ett visst sätt?

Det är möjligt att göra i princip vad dom helst, det betyder inte att det alltid är rätt, rimligt eller nödvändigt.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Jag tycker inte heller att du ska ta bort maten för att andra tycker det. Däremot om du själv vill så behöver han rent fysiskt inte äta på natten - naturligtvis under förutsättning att han äter bra och mycket på dagen.

Min son sov väldigt dåligt på natten, vaknade varannan timme, åt ett par gånger osv vilket gav mig en gnällig och ständigt trött son. Jag tror fullt och fast att även barn behöver en mer sammanhängande sömn. Men vi har gjort det lite drastiskare och gjort en egen version av Anna Ws sova hela natten-kur och då försvann både nattmaten och nappen i det hela. Har tyvärr inget råd att ge för övrigt mer än att försöka ta ett par stökiga nätter innan det "går över". Många barn äter ju inte heller för att de är hungriga utan för att de vant sig. Däremot skulle jag inte börja ge flaska istället, känns som ett onödigt steg att ta emellan.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Varför tvinga fram något som kommer av sig självt?

Varför skapa problem som inte finns för att ANDRA anser att man ska göra på ett visst sätt?

Det är möjligt att göra i princip vad dom helst, det betyder inte att det alltid är rätt, rimligt eller nödvändigt.

Trådskaparen frågade visst efter råd för att få barnet att sluta vakna för att äta mitt i natten. Det har jag försökt ge :smirk:.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

*knapplån*

Tack alla som gett mig råd.
Och tack även till er som kommenterat vad som är bra och inte bra. Även om alla har sina olika uppfattningar av vad som är rätt och inte.

Ok, här finns väl egentligen inget problem... ÄN.
Det som är lite klurigt med nattmaten är att jag har väldigt svårt att somna om efter. Men än så länge är det inget problem eftersom jag är mammaledig och kan sova med honom sen på dagen.. Men efter jul skall jag börja jobba, och pappan vara hemma. Jag är otroligt lättväckt och vill inte komma till jobbet som ett vrak.

Jag skall prova Girasols råd om att mata lillen när vi går och lägger oss. Det tror jag kan funka!

Egentligen bryr jag mig inte ett skit i vad omgivningen säger. Men jag kom att fundera på det här med nattmat eftersom så många påpekat det samt att jag skall börja jobba..
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

ditt råd om vatten kan jag också prova.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Trådskaparen frågade visst efter råd för att få barnet att sluta vakna för att äta mitt i natten. Det har jag försökt ge :smirk:.

Och jag försökte "bromsa" då det lät som om hon ville göra det för att ANDRA sa att det borde vara så.
 
Sv: Hur få bebis att sluta äta på natten?

Haha, barn är inte alltid så lätta att styra! Mina son sov natten så länge jag ammade. När jag i 8-mån-åldern slutade så började han vakna vid två-tiden varje natt och ville ha välling. Det höll han på med tills han var fyra år!:eek: Och tro mig - jag försökte med allt! Vatten, vanlig mjölk, att ignorera, att sjunga och vyssja för att han skulle somna om. Han ville inte ha någon napp. Han skrek tills han fick sin välling. Och klockan två på natten med tre större barn i rummen bredvid klarar man inte gallskrik så länge. En flaska välling tog tre minuter att fixa, det var mycket enklare. Men jag försökte verkligen, för jag har alltid sagt "att är man bara envis och inte ger sig så lär de sig" Jo, pyttsan! Ibland ska man inte vara så kaxig...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 907
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 224
Senast: fejko
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 890
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp