Hur få av broddar?

M

Madeleine Nilsson

Jag vet inte hur jag har lyckats dra åt dem så hårt, men nu får jag i alla fall inte av broddarna! Någon som har nåt bra tips som funkar? De har suttit i praktiskt taget hela vintern från det att första snön kom.
Hon har tappat en på bakhoven. Nu är det ju rätt mjukt i markerna, men ändå, man vill ju inte att hon ska belasta benet snett. Hovslagaren kommer inte förrän i maj. Vad ska jag göra? Känns lite dumt att be henne komma bara för att få av broddarna... Men får väl göra det i värsta fall.
 
Sv: Hur få av broddar?

Hoppas du har skott mer än en gång i vinter. fast ni kanske har använt samma skor?

Har du ett spärrskaft eller kör du med vanlig skiftnyckel?

Lättast är med spärrsakft, fast då får man vara lite försiktig så man inte förstör gängorna på spärrskaftet.

Om du använder skiftnyckel är det bara att förlänga den med typ ett rör. För ju längre hävarm du har desto starkare blir du. Samma sak kan du göra med spärrskaftet, men har du ett billigt från typ Biltema, som det är plast på, passa så det inte går av.

Broddarna har säkert rostat fast lite också, händer ibland om de får sitta en hel vinter.
 
Sv: Hur få av broddar?

Har dom rostat fast så kan du prova att spruta på lite rostlösningsmedel typ 5-56. I nödfall kan det gå med Cocakola också fast då brukar det behövas att det ligger i ett tag. Kan ju vara svårt med hästhovarna, att ställa hästen i ett fotbad med Cola skulle ju se ganska kul ut.
 
Sv: Hur få av broddar?

Nej, självklart har hon blivit skodd ett antal gånger i vinter. Uttryckte mig lite dumt. Så här var det: Broddarna på de gamla skorna fick sitta kvar för jag fick inte loss dem, sen satte jag i nya direkt i de nya skorna och det är de jag inte får av...
Och de har hon ju haft ett tag nu och snön kom ju sent i år,så det känns väl som det var hela vintern - är lite trött så här på morgonen!

Ja du, ett spärrskaft vet jag inte vad det är:crazy: . Jag har en platt hovkrats med ett fyrkantigt hål i för att skruva av broddar... Vet inte om det kallas nåt speciellt. Ska se om det går att förlänga på nåt sätt.

Tack för svaret!
 
Sv: Hur få av broddar?

Spärrskaft med hylsa avsedd för hästbrodd, finns billigt på Biltema. Det är det enda som lyckats få bort elitbrodd som suttit en hel vinter. (Har haft skorna kvar ett år och försökt. Första gången med spärrskaftet funkade det)
 
Sv: Hur få av broddar?

Ehh...Såå gjorde jag första vintern jag hade hät. Dvs 7 år sedan sen lärde jag mig=)=). Jag fick inte av dem utan de fök av när hovis kom. Men jag hoppas att du får av dem. Tipsen du har fått tycker jag att du ska testa=).

Lycka till!!
 
Sv: Hur få av broddar?

Masse skrev:
Har dom rostat fast så kan du prova att spruta på lite rostlösningsmedel typ 5-56.

Okej, men det är inte farligt eller så? Att andas in menar jag. Eller brandfarligt? Fast man får ju tvätta sen efteråt iofs. Får se, kanske värt att prova.
 
Sv: Hur få av broddar?

Ska se om jag kan hitta ett sånt!
 
Sv: Hur få av broddar?

Förra vintern gjorde jag så att jag tog på och av dem före och efter ridturen, men det var, förutom att det var alldeles för jobbigt, lite dumt med tanke på att hon riskerar att halka i hagen.
Ska in till stan idag så jag ska se om jag hittar ett spärrskaft!
 
Sv: Hur få av broddar?

5-56 är inte farligt finns i en liten flaska på typ macken. Går att använda till allt. typ utlösningshållare som inte är riktigt i topptrimm.

En sådan hovkrats som du har är tyvärr helt värdelös! Går att tillfälligt skruva fast lösa brodd, men tyvärr inte så mkt. mer. Praktisk att ha, ja kanske. Men ett spärrskaft är 1000 gånger bättre!

Så här ser biltemas billigaste spärrskaft ut, kan användas både till att dra i och ur broddar!

10-391_l.jpg


Du måste dock komplettera med en hylsa.
 
Sv: Hur få av broddar?

Så här ser hylsan ut:

10-188_l.jpg


Kostar 9.90:-
Spärrskaftet 69,90:-
 
Sv: Hur få av broddar?

Madeleine Nilsson skrev:
Förra vintern gjorde jag så att jag tog på och av dem före och efter ridturen, men det var, förutom att det var alldeles för jobbigt, lite dumt med tanke på att hon riskerar att halka i hagen.
Ska in till stan idag så jag ska se om jag hittar ett spärrskaft!


HeHe. Jag broddade på mina varje morgon om det var för mycket is i hagen och innan varje ridtur. Jag har fått lära mig att inte vara lat. Det går ju på 5-10 min per häst. (har bara två skodda på vintern)
 
Sv: Hur få av broddar?

Håller med de andra, du måste ha bättre grejer för att få loss broddarna efter såpass lång tid. Jag använder en rejäl skiftnyckel. Så brukar jag be någon hålla ett stadigt tag med båda händerna om själva hoven så man inte böjer den helt åt helsike, man får ju ta i ganska duktigt. Det blir ju gärna ett ryck oxå när brodden väl lossnar. Inte så dumt heller med lite 5-56.
 
Sv: Hur få av broddar?

Tack alla för alla bra svar! Om jag provar alla tips jag fått borde det ju faktiskt gå till slut!
 
Sv: Hur få av broddar?

Det är ingen fara att ha broddarna kvar om du inte får loss dem, det är mjukt i markerna ett bra tag till, det är nästan värre att försöka ta loss dem för hästens ben då man får ta i så och ändå kanske inte får loss dem. Brukar ta hem skon efter att hovis har tagit av vinterskorna och sätter dem i skruvstycket och drar sen med polygripen om det är så mycket kvar av brodden att man får tag. Sparar sen skorna till reserv om de får tappskor.
 
Sv: Hur få av broddar?

Du har fått bra svar.

Jag har spärr skaft och de fungerar bra på alla broddarna utom på hb s innersida.

Min häst vrider lite på hoven vid rörelse och de broddarna sitter som sementerade.

Om man tar i för allt vad man är värd så måste någon hålla i hoven...

Numer har jag för vana att hellre tappa brodden och byta ofta, än att dra åt dem då det blir omöjliga att få bort på det benet.
 
Sv: Hur få av broddar?

när jag skulle ta fram skorna till min häst fick vi ta en rondell o skära av brodden för det gick inte på annat sätt.vi provade allt.
 
Sv: Hur få av broddar?

Att låta henne gå med broddarna på, som nån skrev, vet jag att det går, men nu hade hon ju tappat en av broddarna. Men idag i stallet undrade en kompis "varför sätter du inte i en ny brodd i det hålet?"
Hjälp! Hur korkad får man bli egentligen? Att jag inte har tänkt på det själv! Så nu är det fixat och hon får ha dem på tills hovslagaren kommer. Det är ändå bara ca 3 veckor dit.
Men tack för alla bra tips i alla fall. De kommer garanterat att komma till nytta!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp