Hur f_n gör man?? Ppid, ems, fång, nervös..

Muvo

Trådstartare
jag köpte min häst i maj 2015 av min kompis. Jag blev kompis med henne genom att jag var skötare åt hästen jag nu köpt.
Jag visste att det varit lite problem med hälta i ena bakbenet och att han haft en diffus hältdiagnos i ena frambenet. men han var symptomfri sedan flera månader tillbaks när jag köpte honom.
Men mot slutet av sommaren började hältan krypa fram igen. Efter att vi klarat av en hovböld i ena bakhoven och han återhämtat sig från den så gick det åter att kolla upp den andra hältan. Nu kunde vi konstatera fång. In i sjukhage igen, där han höll på att gå upp i molekyler av all stress. På med medicinkur och reglerad kost. Min veterinär gjorde en glukosbelastning och tog även övriga prover.
När provsvaren kom tillbaks visade det sig att han har både ppid och ems. Fången kommer han få som ett brev på posten om han skulle släppas gräs igen.

Nu till mitt dilemma.

Min ork är slut. Jag själv har fibromyalgi och ville ta upp hästintresset igen för att tillföra positiv träning i mitt liv. Jag vet mer än väl att man har ansvar för ett djur när man köper det och man ska se till att det får den vård den behöver (har en allergihund med massa problem).
Men som sagt, min ork och energi har tagit helt slut. Jag mår sämre och sämre och det ligger en otrolig stress i allt det här, framförallt ekonomiskt. Har inte ens vågat räkna ihop kostnader för behandlingar och mediciner..
Jag har kommit till det läget att jag känner att jag inte orkar ha kvar honom. Att hitta någon som vill ha en häst med ppid, ems och fångbenägenhet som dessutom väldigt lätt blir stressad och orolig och har svårt att vara själv, känns som ett mission imposdible.. Just nu är han lugn och till freds, inga symptom senaste månaderna. Kanske är det bäst att han får sluta sina dagar så? Istället för att flytta till ett nytt ställe, bli stressad av den nya miljön och stressen kanske även gör att han får nya symptom i hans sjukdomar. I dagsläget kostar bara hans mediciner minst 500 kr varje månad. Lägg till livslång extra tillsyn av veterinär pga hans sjukdomar och risken att fången dyker upp igen.. Jag skulle inte ta mig an en sån häst.
Känner mig helt villrådig i det här.. Han är en sån fin å gosig häst utöver detta, men har en stark och speciell personlighet. Hans förra ägare letade länge efter någon att köpa honom och då visste hon ju inte ens om de sjukdomar han nu fått diagnos på..
Hur f_n gör man..?
 
Jag är av den krassa typen och skulle garanterat ta bort hästen.

Visst finns det folk som kan ta hand om hästen minst lika bra som du men frågan i ett sådant här fall är; vem vill lägga energi och pengar på det när man kan ha en frisk häst för mycket mindre pengar?

Riskerna för att en häst med dessa problem ändå får fång är relativt stora. Det behövs så lite.

I ett sådant här fall är det inget fel att "ge upp". En häst behöver inte leva bara för att den har liv i kroppen. Usch, det låter så illa att säga det men jag tror du förstår vad jag menar.
Man behöver inte ha ett kvalitativt hästliv bara för att man lever.

Sedan måste man ju också se det lite som du gör, att ta bort när han mår som bäst, för det kommer han inte alltid att göra. När man också vet att det bara kommer att gå utför, nu eller om några månader eller år, så finns det liksom ingen anledning till att vänta tills det blir värre.
 
Jag är av den krassa typen och skulle garanterat ta bort hästen.

Visst finns det folk som kan ta hand om hästen minst lika bra som du men frågan i ett sådant här fall är; vem vill lägga energi och pengar på det när man kan ha en frisk häst för mycket mindre pengar?

Riskerna för att en häst med dessa problem ändå får fång är relativt stora. Det behövs så lite.

I ett sådant här fall är det inget fel att "ge upp". En häst behöver inte leva bara för att den har liv i kroppen. Usch, det låter så illa att säga det men jag tror du förstår vad jag menar.
Man behöver inte ha ett kvalitativt hästliv bara för att man lever.

Sedan måste man ju också se det lite som du gör, att ta bort när han mår som bäst, för det kommer han inte alltid att göra. När man också vet att det bara kommer att gå utför, nu eller om några månader eller år, så finns det liksom ingen anledning till att vänta tills det blir värre.

Det är väl det som du säger som börjar landa hos mig nu. Han kommer ju inte bli bättre och kommer alltid kräva tillsyn och mediciner. Att sälja en sån häst är nog näst intill omöjligt. För mig känns det fel att sälja iväg ett djur som har massa fel och då inte kunna garantera att den får den vård som behövs. Jag får ta diskussionen med min veterinär.. Är nog bara att bita i det sura äpplet..
 
@Muvo Du beskriver min häst på pricken, han är i Trapalanda nu. Jag hade inte ett dugg dåligt samvete när jag bad veterinären ta bort honom när fången blev värre. Och då är jag inte ens lika sjuk som du är.

Beklagar sorgen över din häst. Beslutet börjar kännas mer och mer riktigt, även om han just nu är symptomfri. Jag har inte satt igång honom ordentligt än, så jag vet ju inte vad som händer då i hans kropp.
Bävar inför våren då fången ligger och lurar.. Blir pratstund med veterinären..
 
Beklagar sorgen över din häst. Beslutet börjar kännas mer och mer riktigt, även om han just nu är symptomfri. Jag har inte satt igång honom ordentligt än, så jag vet ju inte vad som händer då i hans kropp.
Bävar inför våren då fången ligger och lurar.. Blir pratstund med veterinären..
Hoppas du har en klok veterinär. Jag hade det och hon ingav inte några falska förhoppningar alls. Hon läste mig som en öppen bok och sa bara Ska vi ta bort honom? Ja nu var mitt svar.
 
Jag förstår dig verkligen. Jag har haft en häst som fick PPID och därmed fång. Vi kämpade i flera år men han blev inte bättre utan bara sämre. Först när han var borta insåg jag hur enormt mycket energi hans sjukdom hade tagit. Jag sörjde honom djupt och jag saknar honom fortfarande snart tre år senare men jag vet att jag gjorde rätt. Han kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta.

Ha inte dåligt samvete för att du låter honom somna in. Se det som en sista kärleksgåva istället. Han slipper allt plågsamt och kan springa fritt och äta gräs igen i Trappalanda.

Att sälja ser jag inte som något alternativ. De som köper en så sjuk häst vet inte vad det innebär eller vad som krävs och kommer därmed inte att ge den bästa omvårdnaden. De som vet köper nämligen inte.
 
Ta bort honom för hans skull :heart

Med tanke på att du själv är sjuk så borde du kunna referera till din egen hälsa. Tänk på hur du själv mår när du är dålig, jag har inte fibro men en liknande sjukdom samt MS. Jag hade inte velat utsätta ett djur för att leva med smärta eller sjukdom eller för den del någon levande varelse.
 
jag köpte min häst i maj 2015 av min kompis. Jag blev kompis med henne genom att jag var skötare åt hästen jag nu köpt.
Jag visste att det varit lite problem med hälta i ena bakbenet och att han haft en diffus hältdiagnos i ena frambenet. men han var symptomfri sedan flera månader tillbaks när jag köpte honom.
Men mot slutet av sommaren började hältan krypa fram igen. Efter att vi klarat av en hovböld i ena bakhoven och han återhämtat sig från den så gick det åter att kolla upp den andra hältan. Nu kunde vi konstatera fång. In i sjukhage igen, där han höll på att gå upp i molekyler av all stress. På med medicinkur och reglerad kost. Min veterinär gjorde en glukosbelastning och tog även övriga prover.
När provsvaren kom tillbaks visade det sig att han har både ppid och ems. Fången kommer han få som ett brev på posten om han skulle släppas gräs igen.

Nu till mitt dilemma.

Min ork är slut. Jag själv har fibromyalgi och ville ta upp hästintresset igen för att tillföra positiv träning i mitt liv. Jag vet mer än väl att man har ansvar för ett djur när man köper det och man ska se till att det får den vård den behöver (har en allergihund med massa problem).
Men som sagt, min ork och energi har tagit helt slut. Jag mår sämre och sämre och det ligger en otrolig stress i allt det här, framförallt ekonomiskt. Har inte ens vågat räkna ihop kostnader för behandlingar och mediciner..
Jag har kommit till det läget att jag känner att jag inte orkar ha kvar honom. Att hitta någon som vill ha en häst med ppid, ems och fångbenägenhet som dessutom väldigt lätt blir stressad och orolig och har svårt att vara själv, känns som ett mission imposdible.. Just nu är han lugn och till freds, inga symptom senaste månaderna. Kanske är det bäst att han får sluta sina dagar så? Istället för att flytta till ett nytt ställe, bli stressad av den nya miljön och stressen kanske även gör att han får nya symptom i hans sjukdomar. I dagsläget kostar bara hans mediciner minst 500 kr varje månad. Lägg till livslång extra tillsyn av veterinär pga hans sjukdomar och risken att fången dyker upp igen.. Jag skulle inte ta mig an en sån häst.
Känner mig helt villrådig i det här.. Han är en sån fin å gosig häst utöver detta, men har en stark och speciell personlighet. Hans förra ägare letade länge efter någon att köpa honom och då visste hon ju inte ens om de sjukdomar han nu fått diagnos på..
Hur f_n gör man..?
Tråkigt med din häst.
Jag håller med de övriga. Vänta inte för länge med att ta bort honom.
Det är ett ganska så jobbigt "bara" med en ems häst och dessutom kostar det en hel del pengar. Du kan ju skaffa en annan häst sedan som du kan ha roligt tillsammans med.

Det låter kanske hårt men jag lever sedan 7 år tillbaka med en ems ponny som inte kan gå på vanligt bete eller utfodras som vanligt och med ständig rädsla för ett återanfall i fång. Jag har ett jobb som är hyfsat välbetalt och med en möjlighet att göra en del av arbetstiden hemma. Men jag har glömt hur det var när man kunde låta hästen gå i sommarhagen dygnet runt och man kunde åka bort ett par dagar utan att behöva skriva långa listor med instruktioner om hur hästen ska skötas........
 
Är på semester just nu, så det har varit lite lättare att släppa fram alla dom här tankarna.
Jag har sån tur att ha två vettiga stallägare som båda är hästveterinärer och som även har egen klinik på gården. Har ventlierat med den ena via mail idag och hon lutar åt samma håll som mig, att låta honom somna in. Han har även under dessa dagar visat på hälta på ett framben, så nu känns beslutet ännu närmare.. :(
 
jag köpte min häst i maj 2015 av min kompis. Jag blev kompis med henne genom att jag var skötare åt hästen jag nu köpt.
Jag visste att det varit lite problem med hälta i ena bakbenet och att han haft en diffus hältdiagnos i ena frambenet. men han var symptomfri sedan flera månader tillbaks när jag köpte honom.
Men mot slutet av sommaren började hältan krypa fram igen. Efter att vi klarat av en hovböld i ena bakhoven och han återhämtat sig från den så gick det åter att kolla upp den andra hältan. Nu kunde vi konstatera fång. In i sjukhage igen, där han höll på att gå upp i molekyler av all stress. På med medicinkur och reglerad kost. Min veterinär gjorde en glukosbelastning och tog även övriga prover.
När provsvaren kom tillbaks visade det sig att han har både ppid och ems. Fången kommer han få som ett brev på posten om han skulle släppas gräs igen.

Nu till mitt dilemma.

Min ork är slut. Jag själv har fibromyalgi och ville ta upp hästintresset igen för att tillföra positiv träning i mitt liv. Jag vet mer än väl att man har ansvar för ett djur när man köper det och man ska se till att det får den vård den behöver (har en allergihund med massa problem).
Men som sagt, min ork och energi har tagit helt slut. Jag mår sämre och sämre och det ligger en otrolig stress i allt det här, framförallt ekonomiskt. Har inte ens vågat räkna ihop kostnader för behandlingar och mediciner..
Jag har kommit till det läget att jag känner att jag inte orkar ha kvar honom. Att hitta någon som vill ha en häst med ppid, ems och fångbenägenhet som dessutom väldigt lätt blir stressad och orolig och har svårt att vara själv, känns som ett mission imposdible.. Just nu är han lugn och till freds, inga symptom senaste månaderna. Kanske är det bäst att han får sluta sina dagar så? Istället för att flytta till ett nytt ställe, bli stressad av den nya miljön och stressen kanske även gör att han får nya symptom i hans sjukdomar. I dagsläget kostar bara hans mediciner minst 500 kr varje månad. Lägg till livslång extra tillsyn av veterinär pga hans sjukdomar och risken att fången dyker upp igen.. Jag skulle inte ta mig an en sån häst.
Känner mig helt villrådig i det här.. Han är en sån fin å gosig häst utöver detta, men har en stark och speciell personlighet. Hans förra ägare letade länge efter någon att köpa honom och då visste hon ju inte ens om de sjukdomar han nu fått diagnos på..
Hur f_n gör man..?
Ta bort! Alt fråga förra ägaren om hon vill ha tillbaka honom för känslomässiga skäl kan du ju göra. Men sol du säger, inte lämna till okänd.
 
Vad otroligt tråkigt att hästen visat sig vara så sjuk. Jag tycker att du resonerar väldigt klokt, tar du bort dennuär det lika mycket för hästens skull som för din. Det är alltid ett svårt och tungt beslut att ta, men att tankarna finns där betyder ofta att det är dags. Att ta bort nu medan den fortfarande mår ok känns ju shysstare än att vänta på att den ska bli sämre och kanske avsluta sitt liv i plågor. Styrkekram! ♡
 
Vad tråkigt, men det värmer i mitt hjärta att du har ett sådant förnuft och kan se klart trots att situationen är så svår.
Jag tycker att du skall låta honom somna in för er bägges skull.
Eftersom alla i denna tråden står bakom ditt beslut och tycker att du är stark och förnuftig så kan du tänka på det om någon ifrågasätter ditt beslut.

Jag lät mitt förra sto få somna in efter att hon också diagnostiserats med ett liv fullt med reservationer och mediciner. Hon var hetlevrad och mådde inte bra av att få leva ett "halvt" hästliv.
Jag har aldrig ångrat mitt beslut. :heart
 
Sitter och ska boka hämtning av min häst.. Han ska få somna in nästa vecka.. Bröt ihop totalt och grät å grät.. Har inte kunnat trycka på knappen än för beställning av hämtbil.. Det är liksom point of no return. Känns så hemskt att bestämma över ett annat liv på det viset. Nu mår han ju dessutom okej och har det gott i hagen (hältan syns inte nu, men nåt ligger och spökar). Men det är ju bara en tidsfråga nu innan nåt brakar igen. Veterinären säger att det bara kommer gå åt ett håll.. Å sen oron för fånganfall när våren kommer.. Han har haft tillräckligt ont och jag vill inte att han ska lida mer än han gjort hittills.
Men det känns som att nån sliter ur mitt hjärta ur kroppen när jag sitter med beställningen av hämtbilen och ska klicka nästa steg..
Min veterinär är det iaf som kommer göra det. Känns skönt, för det är någon han känner igen. Vill vara där med honom till slutet, men jag tror inte att jag klarar det.. Usch.. Måste fixa beställningen nu så jag får det gjort. Det blir det mys å gos resten av tiden med honom och massa morötter..:cry::cry:

Tack igen för fina och omtänksamma svar!
 
Självklart är det skitjobbigt. Jag lider med dig.

Men, jag tror du tagit rätt beslut, speciellt om veterinären uttalat sig på det sättet. När du någon gång ser en häst där ägaren inte tagit rätt beslut kommer du troligen bli ganska stolt över att du inte lät din häst lida för mycket.

Tänker på dig.
 
Nu är allt bokat.. På onsdag kl 11. Känns så hemskt och jag ifrågasätter beslutet hela tiden nu. Är det verkligen det rätta? Tänk om han kan bli bättre? Gör jag verkligen rätt? Tänk om.. Sliter sönder mig på insidan känns det som.. :cry:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min gammelhäst fick fång för drygt 4 veckor sedan. Efter att hon inte svarade på medicinen som hon borde eller blev direkt bättre, bara...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 003
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp