Hur f*n ska jag tolka detta och hur ska jag göra??

percival

Trådstartare
*suck* och åter *suck*
Min häst är oren "igen". Hon niger tom när man leder henne. Ser ut som att det sitter i höften hö. Var på klinik för ca 3 veckor sedan. Ser ingen förbättring, hela hästen verkar vara allmänt dep och tappat livsgnistan. Ringer vet som säger att jag ska rida på som vanligt. Prognosen ser bra ut. Bra?? hon är ju halt och har ont. Tar en stund innan han förstår det och säger att vila henne ett par dagar och rid sen på som vanligt innan åb.
Har haft kontakt med dom som sålde hästen till mig och förklarat läget eftersom detta är något hon gått med länge. Dom verkar inte helt omöjliga att gå med på att häva köpet men så säger dom så här: "kan du inte försöka få henne utdömd?". Visst så slipper dom gå igenom ett helvete och betala mig pengar.
Vet inte vad jag ska göra. Egentligen borde jag försöka få köpet hävt, ställa hårt mot hårt men samtidigt älskar jag ju den här hästen. Hon betyder så mkt och det skulle vara så tomt utan henne. Men inners inne så vet jag att det här håller inte.
Hur hade ni gjort? Försökt att behandla henne tills hon ev blir frisk eller tills det inte går mer eller vad? Ge mig en vink en hjälpande "hand" för nu är jag helt slut.

Sv: Hur f*n ska jag tolka detta och hur ska jag göra??

Jag har varit i ungefär samma situation som dig nyligen.

Jag hade två val, häva köpet (vilket inte hade blivit lätt!) eller göra allt vad vi kunde för att få hästen frisk.
Och jag valde det andra alternativet, och det har jag inte ångrat.
För jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag hade sett till att köpet hade blivit hävt, för då hade hästen fått ett helvete och jag hade mist min allra bästa vän utan att ens försöka rädda honom.

Det är inte bara en häst, det är en levande varelse, en trogen vän.
För mig så är valet självklart - att behålla hästen och göra vad som går.
Min historia slutade med att hästen blev utdömd och slaktad, och vi fick ut försäkringen.

Ska man gå efter "hjärnan" så borde man häva köpet, men jag har alltid gått efter hjärtat, oavsett om det egentligen är rätt eller fel.
Ingen kan ta det här beslutet åt dig, men kom ihåg, är du verkligen redo för att mista din vän? (Blir man någonsin redo?)

Hade jag varit du, så hade jag behandlat hästen tills det inte gick längre, tills man i hjärtat vet att det inte är rätt mot hästen att låta den lida längre.
Och varför försöka få en häst utdömd om det finns en bra chans att den blir frisk?

Ge inte upp hoppet, sluta inte kämpa.
Möt varje dag med ett leende, och tänk att du och din häst ska tillsammans klara er igenom det här!
Så länge som det finns kärlek så finns det hopp. :bow:
Mirakel kan ske.

Tilllägg: Har läst en tråd som du skrivit om den här hästen på hästvård nu.
Tycker att du har gjort i princip allt du kan göra för hästen.

En :bow: till dig som bryr sig så mycket om sin häst!

/ Loriey

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar