Hur f*n blir man säker på hästryggen???..

M

MissME

Behöver massa tips om hur man kan göra för att känna sig säker på hästryggen igen efter några års avbrott. Jag känner mig helt 100% "safe" på backen men är otroligt feg att sätt mig upp på min EGEN häst. Har haft honom i 2 mån nu och jag har inte änns suttit på han. :crazy::cry: Så nu ber jag alla som minsta lilla tips om vad jag kan hitta på för att klara mig upp på han, (oavsett hur dumt de låter) så ge mig alla tok ideer ni kan komma på.. Tack......:bow:

Sv: Hur f*n blir man säker på hästryggen???..

Skritta mycket, rid med sällskap, gör enkla saker som till sist helt enkelt blir för tråkiga så att du till sist vill göra svårare saker.:)

Ett stort plus är ju att du känner hästen, nåja, 2 mån. i alla fall, och att du då vet hur den "fungerar", alltså i vilka situationer den blir rädd osv...

Vill man så kan man!:bump:

Lycka till!

Men du provred den väll när du köpte den? Annars om den inte är riden på länge, så tycker jag du ska ta hjälp av ngn, tex en tränare eller annan hästkunnig.
Vad har hästen gjort tidigare?
Hur mycket har du ridit?

Du gör precis samma sak som om hästen vore rädd. Träna!

Börja om från början. Tillåt dig att sjunka tillbaka till nybörjarstadiet ÄVEN om du säger att allt är ok på marken, är det så?

Ok. Öva då på att tränsa och sadla.

Är allt där ok?

Ok

Då går du vidare till uppstinningsfasen. Är ALLT där ok? Förmodligen inte va?

Då vet du var du ska börja öva.

Är det uppsittningsfasen som spökar är det den du mentalt får jobba med.

Om det inte var så går du vidare..

Är det precis när du landat i sadeln och ska hitta din position?

Är det precis när hästen GUD FÖRBJUDE börjar röra på sig?

Hitta exakt vilken fas det är som är jobbig. Ta ut den ur själva händelseförloppet och se den från en mental och en fysisk aspekt.

Hur ska du jobba med det för att tycka att det är ok både fysiskt och mentalt?

För att du (Kropp själ, sinne) ska kunna acceptera en händelse måste du förstå den.

Om man inte förstår något kan det leda till rädsla.

Rädsla grundar sig på Instinkt.

Instinkt är mentalt-Fysiskt.

Alltså det börjar i huvudet.

Då tittar du på den mentala biten.

Vad är det för bilder du producerar i din fantasi? Hur förhåller du dig till precis denna delen av händelseförloppet?

Kan du tänka annorlunda? Kan du skapa bilder som är konstruktiva och som du tycker om?

Här tror jag du kan börja, här tror jag du har en grund att i alla fall börja fundera lite.

Hoppas det leder dig framåt!

:bow:

Tycke du fick ett jättebar svar av C_L!!

Jag hade en period när jag var rädd att rida min häst, jag hade själv varit med i olyckor och var inte i form, och hästen höll jag på att rida in och han hade en hel del porblem med det, så det resulterade i att vi var spända som fiolsträngar båda två och det var ingen bra grund;)

Men jag backade både hans o min utbildning, jobbade massor från marken och mentalt och fortsatte sedan med det som funkade för oss, red in honom barbacka;). Vi lärde oss lita på varandra och allt eftersom tiden går har vi blivit otroligt balanserade ihop, jag har ju utöver allt annat fått en fantastiskt balans (han är inte pållen som står stilla på alla fyra hela passet;)) och vi har en riktigt bra relation.

Tack för ett kanon svar..:D
Du har ju rätt i att de just att sitta upp som skrämmer skiten ur mig. Det har aldrig hänt nåt när jag gjort det tidigare ock jag har ridit till o från i 16 år. Har aldrig haft problemet förr i tiden men man blir väl osäker allt eftersom tiden går.

Tack alla andra oxå för svar ska ta o träna skallen på mig själv oxå o inte bara pållen... :bow: :rofl:

Behöver massa tips om hur man kan göra för att känna sig säker på hästryggen igen efter några års avbrott. Jag känner mig helt 100% "safe" på backen men är otroligt feg att sätt mig upp på min EGEN häst. Har haft honom i 2 mån nu och jag har inte änns suttit på han. :crazy::cry: Så nu ber jag alla som minsta lilla tips om vad jag kan hitta på för att klara mig upp på han, (oavsett hur dumt de låter) så ge mig alla tok ideer ni kan komma på.. Tack......:bow:

Vet ni vad??????!!!!!
Jag red häst fan för första ggn idag....:D
Lycklig som aldrig förr. Iofs bara i skritt men ändå...:bump:
Känns som det finns hopp även för en feg rackare som jag själv...
Tack för all hjälp o ska träna arslet av mig nu...
:banana: Kram

Tips på ett litet flåshurtigt stridsrop att ta till när modet sviker;

Det är inte farligt att rida, bara att ramla av!!!!:bump::banana::eek:

du kanske inte skulle ha köpt häst innan du kommit igång ordentligt... men det är ju lätt att vara efterklok.

mitt bästa tips är att rida snälla hästar! Den fetaste slöaste tunnan du kan hitta först och sedan avancera :D

Du kanske har en säker kompis som kan rida din häst åt dig lite så du får se hur den rör sig och beter sig under ryttare.
Annars kan du nästan be vilken tränare somhelst som håller lektioner om den kan sitta upp och rida men då kostar det ju lite penningar också...

Nej men som jag skrev innan jag tog mig upp på han idag..Det tar ett tag innan jag tar mig upp på hästen. Det kvittar hur snäll den än e. Vill lära känna från marken först. Eftersom det är där jag har min starka o trygga sida.
Har haft en kompis som har ridit han men nu kände jag att jag ville upp själv, men då blev osäkerheten för mycket. Därför bad jag om tips hur man kunde komma över de.
O idag så klarade jag de....:rofl:

I början var jag livrädd att rida min häst, han var galen och precis påbörjad inridning och jag var en rädd nybörjare med två Ufo föräldrar (men de är otorligt snälla)! JAg fick iaf tag på en bra tränare som lärde mig vad uttrycket blod, svett och tårar betydde, för dte har det inneburit!

Emn mitt tips till dig är att våga utmana dig själv, funkade på mig som är världens tävlingsmänniska! Vågar man utmana rädslan, och klarar att övervinna den så höjer man självsäkerheten till nästa moment!

Våga ta hjälp, rid i lina eller med ledare tills det känns bra! Ta hjälp av tränare om de så ska behövas varje dag till en början!

Jag hade ett uppehåll på flera år o va som du en riktig fegis när man va tebax i hästlivet.
Va helt skakis av att bara tänka på o rida i början=)
Jag började med o rida massor barbacka.. då kände jag att jag kunde hoppa av/glida av lätt om nått skulle skrämma mig på hästryggen.. vet inte hur många ggr jag hoppade av i början haha.. direkt jag trodde hästen skulle bli rädd för nått hoppa jag av o lede en stund för o sen hitta en sten eller nått o hoppa upp igen.. blev bara skritt i början o kortare turer men med de blev jag säkrare o säkrare o efter nån månad va vi ute i skogen o galoppa o levde livet=)
om du tror de funkar för dej så börja med o skritta barbacka en liten stund o fortsätta så till du känner dig säkrare.
Skritta runt i en paddock lugnt eller så till en början=)
Kanske nån till o med kan leda till en början om man känner sig fruktansvärt osäker.

Lycka till

Tips på ett litet flåshurtigt stridsrop att ta till när modet sviker;

Det är inte farligt att rida, bara att ramla av!!!!:bump::banana::eek:

Precis, och vad måste man göra för att kunna ramla av? Jo, rida :p
Och då blir det farligt att rida. Det är där min egen rädsla sitter om den kommer fram. Jag är rädd för själva avramlingsgrejen vilket gör att jag blir rädd för de saker som kan orsaka avsittningar. Som att hästen blir rädd för ngt och kastar sig hastigt, den snubblar, går omkull mm.

Det som krävs för mig är att lära känna hästen utan och innan. Gärna se någon annan rida flera gånger, i olika situationer, så jag vet hur hästen reagerar på olika saker. Jag vill ha en testpilot med andra ord. Och sen själv prova steg för steg och lära mig ungefär när, hur och på vad just den hästen reagerar.

Senast ändrad av en moderator:

Bara rid honom mycket. Det gäller at du och din häst "hittar" varandra. I början så rid korta rundor, sen kan du ta lite länger efter hand. Jag hade samma problem med mitt gamla varmblod. Efter att vi köpt ett yngre varmblod, och jag blev avkastad ett antal gånger. Då när jag skulle börja rida mitt gamla varmblod igen var jag inte säker alls. Men jag bara tog korta promenader i början. Och lixom att man "umgås" så mycket man kan med hästen. Rykta länge, sitt på honom i hagen (om du kan) rid gärna barbacka mycket. Fungerade för mig :) jag och min häst "hittade" varandra igen :)

åå va skönt de var att läsa detta se att jag inte är ensam om att känna sådär...

Jag har ny häst sedan en månad tillbakao ch är livrädd.... Jag blir sånn när jag haft ett för stort glapp från hästarna som nu... Men de går bättre och bättre och ska upp på henne nu om en timme igen är tanken!

Jag har haft nån som hållit i första 10 minuterarna när jag ridigt tidigare...

ta det i din egen takt, vill du bara skritta i två månader så gör det !! :), sen kan du ju försöka rida ut med andra eller ha med dej någon med ut och går bara. När jag fick min häst i sep som jag delar med min kompis, så brukade vi följa med varandra ut i skogen öfr ingen av oss var spec van att rida ut helt själv och var ju en ny häst oxå. Kan även nu följa med varandra ut även om det mer är för sällskapet då och inte för att man känner sej otrygg på hästen. du kan ju köra ledarskapsövningar med den från marken, och bara umgås med hästen så du lär känna den.
och jag hoppas det är en snäll häst du köpt, min häst försöker typ ta hand om en om han känner att man blir osäker har lite dålig balans, tex när man rider barbacka ute fjasntar han sej mindre än om du ruder med sadel, lika om du travar brabacka och han tkr du vinglar lite för mkt så saktar han av ;)
Sen är det väl igentligen bra att rida många olika snälla hästar iaf i början så man får upp säkerheten.
Jag blev själv förvånad hur säker jag kände mej när jag börajde hjälpa till på travet för någon månad sen och vi fick då rida travare (och som alla vet så springer de ju lite fortare och är ganska mkt starkare än vanliga ridhästar) och jag har alltid annars känt mej inte rädd när jag ska rida nya hästar men kanske varit lite på min vakt elelr vad man ska säga och gör väl inte saken bättre att första gg jag red en travare så ramlade jag av och bröt handleden (var för ca 2 år sedan).
Så nog går det att öva upp säkerheten men tror det är min nuvarande häst som gjort mej så säker :D

Har en gammal travare som har väldigt mycke tok för sig.
Men han är inte hoppig o studsig utan blir han rädd så rycker han bara till lite. Har nu kört markträning med han i dom 2 mån jag har haft han o försöker få han att tagga ner. Han var otroligt stressad o stress riden innan. O har enligt ägaren varit med om en del innan jag tog han. Så visst finns det en del att jobba på men det ska nog gå. Har ju inte tänkt att sälja honom så det får ta den tid det tar för oss båda att känna oss säkra o lära känna varann..:D

ja har ju själv ett varmblod och de brukar ju vara vana vid det mesta, min brukar bara fjanta sej lite och ska springa förbi det farliga stället, annars är han väl balnd de luganste i stallet.

Du är jätteduktig! :bump:

Ta det bara lugnt och i din takt. :)

Jag brukar sjunga på ballader :angel: Sitter och sjunger och nynnar hela ridpasset igenom (som brukar vara i 10 min ungefär ;) )
Funkar för mig iaf. hela jag blir avslappnad och lugn :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 825
Senast: Buck
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama