Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Shaggy och Sjöberga satte ord på det hela!

Föräldrar jobbar som regel och har man fler barn med olika intressen blir det fullständigt ohållbart. Jag själv jobbar skift och har mycket långa arbetsdagar så min tid utanför jobbet går till skötsel av mina djur och gården. Samma när mina barn var små så det hade inte gått. Tack och lov var det inte aktuellt varken med ridklubben eller judoklubben.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Har ni förskt hålla föreläsningar/clinics?

Jag kan tycka det är lite trist när klubben håller möte och det enda de vill är att man skriver upp sig när man kan ställa upp som funktionär vid våra tävlingar.

Tycker många klubbar kan vara dåliga på avsuttna aktiviteter. Har ni någon koll på medlemmarna. Finns det någon medlem som skulle kunna hålla i någon typ av föreläsning t ex: mental träning, foderföreläsning, träningsfysiologi - både för häst och för ryttare. Avsutten balansträning med hjälp av sjukgymnast t ex. Veterinärförläsningar vi återkommande på vår klubb - alltid lika intressant tycker jag :). Man kan ha kurser i BE-körkort, tappskokompetens, sårvård, säker hästhantering. Bara en kurs hur man stängslar ett elstaket korrekt tror jag skulle uppskattas - ialla fall är man kan tycka det när man ser hur en del hagar ser ut :p

clinics kan man ju ha med dressyrtränare, hopptränare, men även med någon som kan lära ut tömkörning, eller med en ET som går igenom en häst etc.

Hur man ska nå ut till sina medlemmar - där kan det vara svårt. Att anslå på anläggningen räcker ju inte till. Men det kan funka med Facebook. Kanske ett nyhetsbrev som mailas ut till medlemmarna med inbjudan till klubbkvällar där det bjuds på till tilltugg och någon föreläsare.

/Lizzie

Bra förslag!

Det handlar dock alltid om att "någon" eller "några" ska organisera. Likadant med att ta hand om nya medlemmar. Skittrevligt! Men fortfarande måste ju klubben ta tag i det. Och klubben = medlemmarna.

Medlemskap tycker jag inte ska innebära en massa krav, även om det självklart beror på vad som ingår men om man tänker en vanlig ridklubb. Anläggningskort känner jag antingen kan vara dyra (klubben hyr in jobbet för att sköta underhåll) eller att man hjälper till. Licens tycker jag ska innebära krav på funktionärshjälp vid tävlingar (som man får leja bort om man inte anser sig hinna) eftersom klubben har kravet på sig att arrangera tävlingar för att kunna utfärda licenser och således behöver funktionärer på tävlingarna. Tycker man att man har tid att tävla på ideellt arrangerade tävlingar får man bidra med det som behövs och i de allra flesta klubbar är det just funktionärer. Tänk om de som arrangerar tävlingen sluppit lägga tid på att leta funktionärer - så himla mycket mindre (av deras ideella och inte ovanligt på uttagna semesterdagar) tid det sparat!
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Bra förslag!

Det handlar dock alltid om att "någon" eller "några" ska organisera. Likadant med att ta hand om nya medlemmar. Skittrevligt! Men fortfarande måste ju klubben ta tag i det. Och klubben = medlemmarna.

Samtidigt så har man en styrelse. De klubbar jag varit med i så har detta med ansvaret att ordna aktiviteter legat på styrelsen eller de sektioner som har funnits.

Man kan inte lägga över ansvaret för att organisera aktiviter på medlemmarna - men däremot försöka fånga upp medlemmar som kanske är intresserade utav att hjälpa till med praktiska kring att ordna en aktivitet. T ex så höll jag i arrangemanget av en clinic med en ET. Jag hade kontakt med en ET som är väldigt duktig. La fram förslaget om clinicen för styrelsen, som tyckte det var en bra idé. De tog ansvaret för att skicka ut info till medlemmar etc, medan jag (och ett par till) höll i det praktiska arrangemanget.

I alla föreningar finns det personer som brinner för att engagera sig i olika saker för klubben. Men man kan inte räkna med att alla ska göra det.

Däremot håller jag till fullo med dig när det gäller funktionärsbiten. De som löst licens borde ha krav på sig att hjälpa till som funktionär.

/Lizzie
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

på samma tema, men annan sport:

Tvingades sluta i min gymnastikgrupp som sex/sjuåring då min mamma jobbade länge och inte hade möjlighet att hjälpa till att plocka fram/bort plintar och mattor och whatnot. Avgiften betalades självklart, men jag fick inte längre delta trots att en kompis föräldrar ställde upp på mammas pass. Hon uteblev alltså inte utan tog hjälp av andra föräldrar. Det räckte inte. Jag tycker det är väldigt orättvist mot barn att utestänga dem från viss gemenskap/idrott på grunder de själva inte styr över.

Så fruktansvärt tragiskt.... Liten tår i ögat för dig.

Tänk så här... " det är aldrig för sent att börja igen", trots att jag vet att det blir ju aldrig samma förutsättningar.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Samtidigt så har man en styrelse. De klubbar jag varit med i så har detta med ansvaret att ordna aktiviteter legat på styrelsen eller de sektioner som har funnits.

Man kan inte lägga över ansvaret för att organisera aktiviter på medlemmarna - men däremot försöka fånga upp medlemmar som kanske är intresserade utav att hjälpa till med praktiska kring att ordna en aktivitet. T ex så höll jag i arrangemanget av en clinic med en ET. Jag hade kontakt med en ET som är väldigt duktig. La fram förslaget om clinicen för styrelsen, som tyckte det var en bra idé. De tog ansvaret för att skicka ut info till medlemmar etc, medan jag (och ett par till) höll i det praktiska arrangemanget.

I alla föreningar finns det personer som brinner för att engagera sig i olika saker för klubben. Men man kan inte räkna med att alla ska göra det.

Däremot håller jag till fullo med dig när det gäller funktionärsbiten. De som löst licens borde ha krav på sig att hjälpa till som funktionär.

/Lizzie

Som jag ser det gör styrelsen redan en hel del jobb (som dock inte syns så mycket kanske), att ordna aktiviter osv tycker jag personligen inte alls känns som deras uppgift också. Sektioner består ju av medlemmarna. Ofta känns det svårt att få medlemmar att vara med i styrelse och i sektioner helt enkelt för att mycket jobb och ansvar läggs på personerna som går med. Onödigt mycket tycker jag.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Som jag ser det gör styrelsen redan en hel del jobb (som dock inte syns så mycket kanske), att ordna aktiviter osv tycker jag personligen inte alls känns som deras uppgift också. Sektioner består ju av medlemmarna. Ofta känns det svårt att få medlemmar att vara med i styrelse och i sektioner helt enkelt för att mycket jobb och ansvar läggs på personerna som går med. Onödigt mycket tycker jag.

Styrelsen behöver inte ORDNA med allt - med de har ändå ANSVAR för aktivitetern som ska göras. Det är skillnad.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
693
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 238
Senast: Petruska
·
J
Hästmänniskan Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 076
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp