Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Jag är med i en föreningen med relativt mycket aktiviteter och många som deltar i dem. Det vi har svårast för att hitta är funktionärer, alla förstår inte att man gemensamt måste hjälpa till för att skapa träningar och tävlingar. Än så länge har vi inget kravsystem för att få tävla (ex. visst antal timmar som funktionär) och den allmänna tanken är nog att inte ha något sådant heller. Vi har inte heller någon försäljning av kakor, underkläder eller annat för att dra in pengar.

Istället satsar vi rätt mycket på att ha försäljning vid våra arrangemang. Deltagare får köpa lunch och fika där förtjänsten går till föreningen.

För att locka fler att börja tävla har vi under året haft 2-3 små tävlingar som följer regelboken men har varit inofficiella, dess har lockat många startande. Många har varit helt nya ekipage som vill prova på men kanske inte har vågat sig ut på "riktiga" tävlingar (inte för att de skiljer sig åt särskilt mycket). Dessa tävlingar har alla gett inkomst till föreningen och kanske några av ekipagen tar ett steg upp på tävlingsstegen inför kommande säsong.

För att få folk att engagera sig så måste det som flera har skrivit vara en öppen och välkomnande stämning i klubben, inte vill jag gå med i något som verkar vara ett slutet sällskap om jag inte känner någon där. Jag tror även att det måste vara enkelt att vara med, inte allt för stora krav på den enskilde medlemmen. Det är ju hemskt att läsa om folk som tvekar över att gå med i en förening för att man förväntas ställa upp och arbeta väldigt mycket. Om arbete trots allt krävs är det nog viktigt att det framställs som ett trevligt gemenskapsarrangemang (om staketet ska målas så kanske man grillar gemensamt efteråt?).
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Hur ser då verkligheten ut? Vi har föräldrar/medlemmar som kan betala sig fria för eget arbete i föreningen, men det finns många som inte har råd med detta. Ska vi ha en ridsport/ridmöjlighet för alla måste man hålla kostnaderna nere. Visst kan man göra så att de som inte har tid att hjälpa till och har råd, kan betala sig ur det men möjligheten för de som inte har råd att istället möjlighet att erbjuda egen insats i form av arbete för föreningen.

Det jag menar är att det är stor skillnad att ställa krav på ideella arbetsinsatser på den som är medlem och vill vara det, jämfört med att ställa krav på att den aktiva medlemmens föräldrar ska ha möjlighet att arbeta ideellt.

Jag tror att det senare är ungefär lika sorterande och diskriminerande som att vissa inte har råd om man inte får arbeta ihop det ideellt.

Finns valmöjligheten att antingen betala eller arbeta för att lösa situationen är det en god ide.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Hej!

Nu är jag inte aktiv i ridklubb längre, men väl i ett community inom det jag jobbar med. För 2 år sen hade vi träffar ungefär 3 gånger/år- dessa var enormt populära och blev fulla på bara några minuter.

Sen flyttade det in en kille från USA som verkligen ville att fler saker skulle hända och nu har vi aktiviteter mer eller mindre varje vecka. Dessa aktiviteter anordnas av vem som helst som vill och läggs ut på nätet där alla kan komma åt och se dem.

Jag vet inte om våra tips är direkt överförbara, men det vi gjorde var iaf att börja anordna saker oftare (här behövs någon/några eldsjälar som verkligen lägger ner sin själ i det i början), göra återkommande aktiviteter och faktiskt kolla av vad som är så pass populärt att folk vill komma (om man är intresserad är det större chans att man vill hjälpa till). Vi har också gett alla som vill möjlighet att själva anordna aktiviteter, satt upp checklistor öppet över vad som behövs göra inför olika typer av aktiviteter.

Checklistorna visar hur lite jobb det faktiskt kan vara och minimerar också tiden man måste lägga på en aktivitet.

Jag tror man måste brinna ordentligt för aktiviteterna för att orka driva dom, själv ställer jag upp som mentor/coach så ofta jag kan (men hästan kommer ju ofta ivägen- hon har prio 1).

Vet som sagt inte om det hjälper något, hästaktiviteter orkar jag inte hjälpa till med just nu, jobbet och hästan tar för mycket av min tid.

/Lavinia
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Min kompis har döttrar som spelade fotboll framgångsrikt. I den klubben hade de ordnat det så att damlaget skötte kiosken på herrlagets matcher och damlagets föräldrar skötte den på damlagets matcher. Spelarna närmade sig alltså 20-årsåldern...

Jag arbetar gärna ideellt i föreningar där jag själv engagerar mig, men jag tycker det är knepigt att begära att andra ska det. Om mina föräldrar hade behövt engagera sig i ridklubben när jag var liten hade det inte blivit mycket ridning för mig skulle jag gissa.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Min kompis har döttrar som spelade fotboll framgångsrikt. I den klubben hade de ordnat det så att damlaget skötte kiosken på herrlagets matcher och damlagets föräldrar skötte den på damlagets matcher. Spelarna närmade sig alltså 20-årsåldern...

Jag arbetar gärna ideellt i föreningar där jag själv engagerar mig, men jag tycker det är knepigt att begära att andra ska det. Om mina föräldrar hade behövt engagera sig i ridklubben när jag var liten hade det inte blivit mycket ridning för mig skulle jag gissa.

Men varför skötte inte herrlaget kiosken på damlagets matcher?? Då behöver inte några föräldrar bli inblandade.
Jag tycker inte att man kan förvänta sig att föräldrarna ska ställa upp när barnen har blivit såpass stora. Gissar att det kanske fanns några 20+ i laget också, som kanske inte ens bodde hemma längre...?!
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Men asså. Det förstår du väl att herrlaget fick sponsorpengar ändå, och inte behövde befatta sig med kioskfinansiering. :mad:
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Kanske lite väl utanför ämnet kom jag på när jag redan postat..


Vi har i min ridklubb länge haft problem med att barnens föräldrar inte gör sina ideella timmar varje termin.
Det har blivit en stor förbättring sen vi började fakturera dem som inte fullgjort sina timmar samt hade ett obligatorisk möte innan terminstart där de blev informerade om läget och vikten av ideellt arbete för ridskolans fortlevnad. Kom de inte på mötet fick barnen inte rida. Tror aldrig det varit så många föräldrar på ett möte :-)

Tråkigt dock att det måste tas med hårdhandskarna..

Men information ut till medlemmarna om vikten av ideellt är viktigast. Problemet är dock att nå ut med informationen.
Påtvingat arbete som faktureras om det inte utförs är väl knappast inte att räkna som ideellt arbete utan kort och gott som tvång!
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Ja, om jag hade haft barn hade jag inte valt den ridskolan (jag hade inte valt den till mig själv heller).

En ridskola kan gå runt utan att man måste ha gratispersonal, och tvång gör ingen glad.

Men appropå huvudämnet, att få folk att engagera sig: det är en jättesvår fråga! Min egen engagemangslust just nu är absolut noll. Jag är superless på föreningslivet, det är bara gnabb och dåligt samvete för mig. Och det verkar som att jag inte är ensam om att tycka att föreningsliv är högst ointressant? Jag önskar att jag tyckte att det var roligt, att jag brann för det, att jag kunde kasta mig in i det helhjärtat. Men jag kan bara göra det halvhjärtat och då blir det pannkaka av det hela och jag undviker det hellre.

Så frågan är kanske: hur gör man föreningsliv intressant igen? Hur väcker man ett brinnande engagemang?
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Tydliga mål som engagerar just den gruppen människor.
Det svåra är att ladda om och behålla engagemang år efter år.

Tydligt mål kan vara pengar till en ny häst, nytt ridhus, uppvärmd cafeteria etc

I kris situationer kan de ideella krafterna helt plötsligt bli urstarka:D

Men för att hålla i sig behövs en bra ledare i tävlingssektionen som gör en positiv anda. Känslan ska ju vara att man missar något om man inte är med! Det ska vara så roligt att folk lockas att vara med... Tvång och mutor fungerar inte så bra tycker jag.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Så att jag inte svarade dig ;)

Håller fullständigt med om att man inte ska tvinga någon till att bidra, var själv irriterad för många år sedan då vi i ridklubben var tvungna att sälja bingolotter :mad:

Rolle
IpL
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

En ridskola kan gå runt utan att man måste ha gratispersonal, och tvång gör ingen glad.

Ge gärna exempel på det, hur drivs ridskolan? Är det en föreningsdriven eller kommundriven anläggning? Ägs anläggningen av förening eller kommun?

Det finns några stora utgiftsposter när det gäller ridskolor;
*Drift av anläggning
*Löner till personal
*Hästkostnader

Jag förstår att man inte behöver extrainsatser om man exempelvis får vaktmästare betald av kommunen.


Jämför man med hockey brukar även den sporten (iallafall häromkring) också kräva arbetsinsatser av föräldrarna.
Att Judo och andra mindre anläggningskrävande sporter inte behöver lika stora insatser beror ju på att omkostnaderna för att hålla föreningen igång inte är lika omfattande som med ishockey och ridning.

...och angående tvång. Eftersom det står i avtalet att föräldern binder upp sig på 6 timmar /termin anser jag det inte som ett tvång, det är helt fritt att skriva under. Vill man inte arbeta 6 timmar per termin så har man två val:
*Betala 900 kr (lite osäker på beloppet).
*Låta barnet rida någon annanstans.
*Vänta tills barnet är 15 år så barnet själv kan göra timmarna i form av stalltjänst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Ridskola där jag rider ägs av ridlärarens företag, 1-personsföretag. Lite gratisarbete får hon ibland från familjemedlemmar och några av oss elever tar hand om hästarna om hon ska på semester, men vi som hjälper till gör det av släktskap och vänskap, det är inte något föreningsengagemang eller så.

Det är hennes heltidsjobb och hon överlever på det :).

Men större ridskolor brukar ju ofta ha några år på nacken, och vara byggda på den tiden ideellt arbete var en självklarhet. Så det är ju inte konstigt att dom har svårt att gå runt numera, dom är ju byggda på ett koncept som inte fungerar längre.

Det ska bli oerhört spännande att se om Piteå Ridklubb får ekonomin att gå runt nu, dom fick pengar av kommunen för att renovera anläggningen och byggde då Active Stable. Känns som ett framtidskoncept, för det gäller att spara in på personalkostnader och driftkostnader (el etc) om man ska få det att gå runt numera. Nu när man inte kan räkna med att ha en armé av småtjejer som frivilligt gör stalltjänst.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

.................och angående tvång. Eftersom det står i avtalet att föräldern binder upp sig på 6 timmar /termin anser jag det inte som ett tvång, det är helt fritt att skriva under. Vill man inte arbeta 6 timmar per termin så har man två val:
*Betala 900 kr (lite osäker på beloppet).
*Låta barnet rida någon annanstans.
*Vänta tills barnet är 15 år så barnet själv kan göra timmarna i form av stalltjänst.


Lite lustigt hur kan du säga att det där inte är en fördyrning för en elev hos er oavsett om man har en möjlighet att arbeta av fördyrningen ? Det är en kostnadsökning. Det är ju som att diska av springnotan.

Angående Piteå ridklubb.... Active Stable måste ju vara bra ut hållbarhetssynpunkt och hästhälsosynpunkt dessutom. Skoj, det ska jag försöka att följa.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

kl

Regelbundenhet i återkommande arrangemang tror jag på! I Halland var det tex ett gäng klubbar som alltid hade P&J/P&R på sommarkvällarna. Det var onsdag eller torsdag under någon månad och samma upplägg varje gång. Super!

Så fort man ställer in ett arrangemang eller flyttar det så tappar man folk som inte orkar hålla reda på ändringar, så enkelt är det. Större grejer planerar man ju ofta lång tid i förväg. Titta på fälttävlan, typ alltid samma helger det är tävling hos många klubbar och det planerar folk med långt innan tävlingsterminen kommit ut. Är det sedan någon ändring/inställd tävling blir det helt rubbat och folk blir sura, haha.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

på samma tema, men annan sport:

Tvingades sluta i min gymnastikgrupp som sex/sjuåring då min mamma jobbade länge och inte hade möjlighet att hjälpa till att plocka fram/bort plintar och mattor och whatnot. Avgiften betalades självklart, men jag fick inte längre delta trots att en kompis föräldrar ställde upp på mammas pass. Hon uteblev alltså inte utan tog hjälp av andra föräldrar. Det räckte inte. Jag tycker det är väldigt orättvist mot barn att utestänga dem från viss gemenskap/idrott på grunder de själva inte styr över.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Ja precis, det finns många föräldrar som inte jobbar "vanliga" tider. Nattpass, skiftjobb, jobb på annan ort och bara 1 förälder kvar hemma....

Att räkna med att föräldrar måste närvara vid vissa tidpunkter håller liksom inte i dagens samhälle. Jag tror överhuvudtaget att ridskolor som inte börjar drivas med företagstänk löper en risk för att dö ut. En stor ridskola omsätter så mycket pengar, då är det viktigt att det drivs som ett företag som omsätter mycket pengar. En ridskolechef ska vara en företagschef, inte en föreningsordförande...

Och företag har dessutom ofta mindre dramakultur än föreningar :P.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Jag är med i ett förbund med hästinriktning, för oss går det lite trögt just nu, rätt lågt medlemsantal och relativt lågt deltagarantal på aktiviteter.

Problemet tror jag är att vi inte syns och hörs, folk vet inte om att vi finns och inte heller vad och att vi gör saker.

Så har ni några tips att ge?

Hur kan man få fler deltagare på aktiviteter/tävlingar?

Hur lockar man fler till att bli medlem?

Vart och på vilket sätt nåt man bäst ut med information om kommande aktiviteter/tävlingar?

Har ni förskt hålla föreläsningar/clinics?

Jag kan tycka det är lite trist när klubben håller möte och det enda de vill är att man skriver upp sig när man kan ställa upp som funktionär vid våra tävlingar.

Tycker många klubbar kan vara dåliga på avsuttna aktiviteter. Har ni någon koll på medlemmarna. Finns det någon medlem som skulle kunna hålla i någon typ av föreläsning t ex: mental träning, foderföreläsning, träningsfysiologi - både för häst och för ryttare. Avsutten balansträning med hjälp av sjukgymnast t ex. Veterinärförläsningar vi återkommande på vår klubb - alltid lika intressant tycker jag :). Man kan ha kurser i BE-körkort, tappskokompetens, sårvård, säker hästhantering. Bara en kurs hur man stängslar ett elstaket korrekt tror jag skulle uppskattas - ialla fall är man kan tycka det när man ser hur en del hagar ser ut :p

clinics kan man ju ha med dressyrtränare, hopptränare, men även med någon som kan lära ut tömkörning, eller med en ET som går igenom en häst etc.

Hur man ska nå ut till sina medlemmar - där kan det vara svårt. Att anslå på anläggningen räcker ju inte till. Men det kan funka med Facebook. Kanske ett nyhetsbrev som mailas ut till medlemmarna med inbjudan till klubbkvällar där det bjuds på till tilltugg och någon föreläsare.

/Lizzie
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Bra förslag! Man kan ju slå ihop föreläsningarna till en Skaffa-egen-häst-kurs!

Ett antal föreläsningar under terminen som tar upp första hjälpen, visitering, tappskor och allmänt om hovar, hur ett veterinärbesök fungerar och hur man känner igen sjukdomar/allmän hälsvård, foder, stängsling, djurskyddsregler etc :).
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Bra förslag! Man kan ju slå ihop föreläsningarna till en Skaffa-egen-häst-kurs!

Ett antal föreläsningar under terminen som tar upp första hjälpen, visitering, tappskor och allmänt om hovar, hur ett veterinärbesök fungerar och hur man känner igen sjukdomar/allmän hälsvård, foder, stängsling, djurskyddsregler etc :).

Precis! Jag tror det finns ett uppdämt behov av dylika kurser. Jag tror också det skulle vara bra för gemenskapen i en klubb - att man har lite trevlig avsutten verksamhet :)

/Lizzie
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Du hade nog inte ens gått med i föreningen :) , detta är krav som varje ny förälder förbinder sig till i och med att barnet börjar i verksamheten.

Det är sex timmar per termin det gäller för föräldrar med barn under 15 år, och jag skrev att vill man inte jobba så får man betala för att någon annan gör det. Så nej man är inte tvingad att arbeta om man hellre vill betala.
Timmarna får man välja att lägga på cafeteriaarbete, laga funktionärsmat, baka fikabröd etc

Det är verkligen ingen lätt grej att få föreningen att gå runt av sig själv med enbart ridintäkterna. Vi betalar 2½ heltidslöner själva, har ingen "gratis" arbetskraft genom kommun eller liknande.
Vi försöker hålla ridavgifterna så pressade som vi bara kan, detta genom att driva så mycket som möjligt med ideell arbetskraft. Hade du hellre haft en höjning av ridavgifterna för att slippa det ideella arbetet? (Ärligt intresserad av svaret).

Det är en helt annan sak med Judo (har själv varit rätt insatt i just den sporten) och liknande sporter, kostnaderna för att hålla en sådan förening igång är inte alls lika höga som exempelvis ishockey och ridklubbar. Judomattor behöver ingen veterinärvård, extra foder eller tillsyn årets alla dagar :)

Själv skulle jag gärna lägga sex timmar per termin för att mitt barn skulle få rida. Det är ju ingenting.

Detta gäller alltså en ridskola i en kommun på 10´000 invånare, strax över 100 ridande elever varav knappa hälften är barn

Personligen så ja, jag hade betalat mer. Likväl som jag skulle behöva betala för att inte behöva jobba kan jag utan att blinka betala mer. Det är inte så att jag inte skulle hjälpa till, tvärtom. Däremot är jag så emot att bli indragen i nåt som jag inte valt utan mina barn. Dessutom slår det hårt mot dom som inte har det så fett, har många barn o.s.v. Dessa skulle kanske inte ens ha råd, kunna ge sitt barn ett medlemskap.

Jag hör till kategorin som lagt ner både tid, själ och hjärta i ridklubbar men det har varit helt och hållet mitt val. Skulle någon andats "obligatoriskt" hade jag bytt klubb omgående!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 239
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
693
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 238
Senast: Petruska
·
J
Hästmänniskan Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 076
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp