Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Rouise

Trådstartare
Jag är med i ett förbund med hästinriktning, för oss går det lite trögt just nu, rätt lågt medlemsantal och relativt lågt deltagarantal på aktiviteter.

Problemet tror jag är att vi inte syns och hörs, folk vet inte om att vi finns och inte heller vad och att vi gör saker.

Så har ni några tips att ge?

Hur kan man få fler deltagare på aktiviteter/tävlingar?

Hur lockar man fler till att bli medlem?

Vart och på vilket sätt nåt man bäst ut med information om kommande aktiviteter/tävlingar?
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Jag tror det ligger i tiden. Se bara på responsen i den här tråden, hade det handlat om något helt annat hade du troligen fått mängder av med svar vid det här laget. Idellet arbete och föreningsarbete är en utdöende artform.

Men för att få folk att engagera sig tror jag att man behöver känna en tillhörighet i gemenskapen och det kanske låter som helt givet men att skapa en gemenskap där folk känner sig välkomna och uppskattade är svårare än vad man kan tro.

Vad gäller medlemskap anser iallafall jag att ett medlemskap ska ge så pass många fördelar så ett icke medlemskap inte är något alternativ. Om det så är rabatter på träning, ridhustider etc spelar nog inte så stor roll så länge det ger något som lockar in folk. :)
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Kanske lite väl utanför ämnet kom jag på när jag redan postat..


Vi har i min ridklubb länge haft problem med att barnens föräldrar inte gör sina ideella timmar varje termin.
Det har blivit en stor förbättring sen vi började fakturera dem som inte fullgjort sina timmar samt hade ett obligatorisk möte innan terminstart där de blev informerade om läget och vikten av ideellt arbete för ridskolans fortlevnad. Kom de inte på mötet fick barnen inte rida. Tror aldrig det varit så många föräldrar på ett möte :-)

Tråkigt dock att det måste tas med hårdhandskarna..

Men information ut till medlemmarna om vikten av ideellt är viktigast. Problemet är dock att nå ut med informationen.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Jag tror det viktigaste är att bli sedd. Jag har själv flyttat en del och därmed bytt klubb några gånger. På en del ställen är det jättesvårt att komma in som ny och ingen verkar vara intresserad av vad man kan göra för klubben. Jag vet till och med personer som mailat styrelsen/tävlingsansvarig och sagt att de är intresserade av att vara funktionärer och inte fått något svar. Föreningarna måste göra det lätt och roligt för folk att engagera sig. Bara en sån enkel sak som att ha information på hemsidan till folk som är intresserade av att bli medlemmar brister hos många föreningar. Och så måste man skapa en kultur där medlemmar har ett värdskap och en välkomnande attityd till nya.
Personligen har jag lagt absolut mest ideell tid i föreningar där jag genast känt mig välkommen och efterfrågad.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Jag är med i ett förbund med hästinriktning, för oss går det lite trögt just nu, rätt lågt medlemsantal och relativt lågt deltagarantal på aktiviteter.

Problemet tror jag är att vi inte syns och hörs, folk vet inte om att vi finns och inte heller vad och att vi gör saker.

Så har ni några tips att ge?

Hur kan man få fler deltagare på aktiviteter/tävlingar?

Hur lockar man fler till att bli medlem?

Vart och på vilket sätt nåt man bäst ut med information om kommande aktiviteter/tävlingar?

Hur locka fler deltagare? Ja ha aktiviteter som de är intresserade av helt enkelt. De flesta har fullt upp, och man går inte på aktiviteter "bara för att".

Jag tror att en smart sak är att göra aktiviteter som lockar folk, om vi pratar stall/hästaktiviteter, reklam i stall, reklam på alla fb sidor, åtminstone här har alla stall egen sida. Och sen att aktiviteten är gratis för medlemmar, och kostar annars lika mycket som en medlemsavgift och man bli automatiskt medlem.

Då får ni medlemmarna, som ni sen har mailadresser osv till och kan maila information om kommande aktiviteter, i komplement till anslag i stall och fb.

Men bara för att ni i styrelsen tycker en aktivitet vore rolig, kanske inte andra tycker det.
Jag gör mig definitivt inte besväret att gå på ngt bara för att klubben anordnat det. Det ska vara intressant för mig.

Sen nästa steg, att få medlemmarna att jobba gratis... ja inte helt lätt. Men tex vår ridklubb har som krav att man är funktionär på hemmatävling. Bara gilla läget. Men i övrigt, skulle jag helst inte åka dit på en arbetsdag, bara för att de önskar det och bjuder på fika. Jag har ju fullt upp på egen gård.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Jag sitter i en styrelse för en hästförening och vi har haft lite samma problem som er. Vi har arbetat mkt med att få folk att se oss, men fortfarande kan vi ibland beskrivas som en "hemlig sekt" :meh:

Problemet för oss har varit att folk inte vet vad vi är och gör, men för att arbeta mot detta har vi;
- facebookgrupp
- hemsida
- kontaktat lokaltidning som skriver om aktiviteter vi ordnat.
- annonserat i lokaltidning inför aktiviteter
- satt upp affischer i hela kommunen inför aktiviteter

För att försöka värva fler medlemmar ska vi maila ut (har en del mailadresser efter tidigare aktiviteter) och berätta varför de ska bli medlemmar, på vilket sätt det gynnar dem!

Annars får jag säga att sedan vi började använda facebook har fler upptäckt oss och det är ett mkt bra redskap för att sprida information.

Lycka till!
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Personligen hade jag som förälder gått ur föreningen med omedelbar verkan och bytt till en där barnet fått rida, alternativt skaffat egen häst och anlitat privat tränare.

Fruktansvärt att som förälder bli tvingad till att jobba(!?!). Mitt riktiga jobb skulle inte tillåta det...Min dotter red på en större ridskola och det var hon, inte jag som förälder, som var medlem. Hon skötte sina åtaganden som medlem. Min son tränade judo och även där var han medlem, inte jag och samma sak där, han skötte sina uppgifter.

Jag själv är uppväxt på ridskola av större mått. Aldrig att det var föräldrarna som skulle hålla det flytande på nåt sätt. Nej, vi medlemmar jobbade och slet och det var nog med det.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Med risk för att låta extremt reklambyråskadad: jag tror anledningen att föreningar tappar mark är att de inte känns så exklusiva eller kul.

Folk vill ju känna sig personligt inbjudna och eftertraktade. Varenda liten butik numera har ju "medlemskvällar" där man får presenter, skumpa och komplimanger bara för att FUNDERA på att köpa något av dem. Dessutom får man kanske ett snyggt medlemskort med ens namn på, särskilda "personliga" erbjudanden och "vip-meddelanden". Fånigt kanske, men också lite trevligt, verkar folk tycka.

I en ridsportförening brukar det mer vara: krav på gratisarbete, jobbig intern hierarki/ovälkomnande stämning, och att tvingas frysa på nåt gnälligt medlemsmöte i en smutsig lokal en gång i halvåret. :p

Jag skulle säga: behandla medlemmar som kunder istället, det är vad folk är vana vid nuförtiden.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Kanske lite väl utanför ämnet kom jag på när jag redan postat..


Vi har i min ridklubb länge haft problem med att barnens föräldrar inte gör sina ideella timmar varje termin.
Det har blivit en stor förbättring sen vi började fakturera dem som inte fullgjort sina timmar samt hade ett obligatorisk möte innan terminstart där de blev informerade om läget och vikten av ideellt arbete för ridskolans fortlevnad. Kom de inte på mötet fick barnen inte rida. Tror aldrig det varit så många föräldrar på ett möte :-)

Tråkigt dock att det måste tas med hårdhandskarna..

Men information ut till medlemmarna om vikten av ideellt är viktigast. Problemet är dock att nå ut med informationen.
Haha, a propos stämningen i ridsportföreningar... :crazy:
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Det måste ge människor något att engagera sig. De behöver få känna att de är en del av en gemenskap.

Förutom att vara social, att prata med de nya, behöver de få möjlighet att känna sig delaktiga och att deras tankar och idéer är intressanta. Om bara några bestämmer och andra ska utföra det de bestämt blir det snabbt ointressant.

Bjud på god mat och fika, se till att det finns tid för att vara lite social. Man pratar inte bara med de man känner utan intresserar sig för de nya som dyker upp.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Personligen hade jag som förälder gått ur föreningen med omedelbar verkan och bytt till en där barnet fått rida, alternativt skaffat egen häst och anlitat privat tränare.

Fruktansvärt att som förälder bli tvingad till att jobba(!?!). Mitt riktiga jobb skulle inte tillåta det...Min dotter red på en större ridskola och det var hon, inte jag som förälder, som var medlem. Hon skötte sina åtaganden som medlem. Min son tränade judo och även där var han medlem, inte jag och samma sak där, han skötte sina uppgifter.

Jag själv är uppväxt på ridskola av större mått. Aldrig att det var föräldrarna som skulle hålla det flytande på nåt sätt. Nej, vi medlemmar jobbade och slet och det var nog med det.

Du hade nog inte ens gått med i föreningen :) , detta är krav som varje ny förälder förbinder sig till i och med att barnet börjar i verksamheten.

Det är sex timmar per termin det gäller för föräldrar med barn under 15 år, och jag skrev att vill man inte jobba så får man betala för att någon annan gör det. Så nej man är inte tvingad att arbeta om man hellre vill betala.
Timmarna får man välja att lägga på cafeteriaarbete, laga funktionärsmat, baka fikabröd etc

Det är verkligen ingen lätt grej att få föreningen att gå runt av sig själv med enbart ridintäkterna. Vi betalar 2½ heltidslöner själva, har ingen "gratis" arbetskraft genom kommun eller liknande.
Vi försöker hålla ridavgifterna så pressade som vi bara kan, detta genom att driva så mycket som möjligt med ideell arbetskraft. Hade du hellre haft en höjning av ridavgifterna för att slippa det ideella arbetet? (Ärligt intresserad av svaret).

Det är en helt annan sak med Judo (har själv varit rätt insatt i just den sporten) och liknande sporter, kostnaderna för att hålla en sådan förening igång är inte alls lika höga som exempelvis ishockey och ridklubbar. Judomattor behöver ingen veterinärvård, extra foder eller tillsyn årets alla dagar :)

Själv skulle jag gärna lägga sex timmar per termin för att mitt barn skulle få rida. Det är ju ingenting.

Detta gäller alltså en ridskola i en kommun på 10´000 invånare, strax över 100 ridande elever varav knappa hälften är barn
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

kl.

tack allihopa för tankar och inputs!

Det är inte helt enkelt att dels lista ut vad folk vill delta i för aktiviteter och så har vi svårigheten med att hålla priserna så låga som möjligt men ändå så pass att vi inte går back. Nu på aktiviteterna satsar vi på att gå plus/minus/noll för att hålla priserna så låga som möjligt.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Hade du hellre haft en höjning av ridavgifterna för att slippa det ideella arbetet? (Ärligt intresserad av svaret).

Svarar på frågan: Ja. Alltid.

Jag har arbetat ideellt under äldste sonens hockeyperiod och hade möjligheten att få betala istället funnits, hade jag aldrig ställt upp på allt det ideella arbete som krävdes. Föräldrarna gör arbete som andra skulle kunna gjort för sin egen försörjning. Det slår ut riktiga jobb och det är trist.

Det var extrema arbetsuppgifter både i frekvens och ansträngning i det fallet.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Själv skulle jag gärna lägga sex timmar per termin för att mitt barn skulle få rida. Det är ju ingenting.

6 timmar motsvarar ju nästan en hel arbetsdag. På en sån får många in 1000-2000 kr efter skatt, som skulle kunna användas till att betala någon som behöver jobb - och det finns ingen brist på folk som vill jobba på ridskolor bara de skulle få betalt!
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Det är inte helt enkelt att dels lista ut vad folk vill delta i för aktiviteter

Jag har varit med i flera olika ridklubbar men aldrig blivit tillfrågad om vad jag skulle kunna bidra med eller om jag har något tips eller önskemål vad gäller aktiviteter. En enkät, en förfrågan över nätet eller ett telefonsamtal till nya medlemmar tror jag hade kunnat vara en bra start. Jag håller med warg i det hon skrev ovan - en kultur av värdskap och välkomnande attityd är viktigt!

Om inte klubben är allt för stor kanske man även kan ha någon form av medlemspresentation för att underlätta nätverkande. Vidare tycker jag att man ska försöka skapa en sektion eller någon form av utrymme för de som inte tävlar, i alla fall när man besöker många klubbars hemsidor så får man en känsla av att det inte finns någon gemenskap att ta del av ifall man inte tävlar.

Själv har jag funderingar på att bli medlem i en ridklubb igen efter några års uppehåll, men det enbart för att jag skulle vilja nyttja klubbens ridhus. Jag har varken tid eller intresse av att delta i något föreningsliv som mitt häst- och familjeliv ser ut just nu, och jag håller som bäst på att försöka ta reda på ifall jag förbinder mig till något när jag tecknar medlemskap och om det i så fall t ex går att köpa sig fri ifrån...
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Personligen hade jag som förälder gått ur föreningen med omedelbar verkan och bytt till en där barnet fått rida, alternativt skaffat egen häst och anlitat privat tränare.

Fruktansvärt att som förälder bli tvingad till att jobba(!?!). .

Fast om villkoren innehåller viss insats?

Är det inte rimligt att man gör en insats som förälder också?

Jag har inga egna barn.

Mina arbetskamrater har barn. Barnen eller deras föräldrar förväntas sälja lotter, sälja platspåsar, underkläder, godis, kakor och en massa andra saker.
Några föräldrar skjutsar (i det här fallet) fotbollslaget till matcher. Föräldrar bakar fikabröd för försäljning.
Föräldrar står i kiosken.

Vad är skillnaden mellan fotbollsföräldern och ridföräldern?

Jag är med i ett par ridklubbar, har varit funktionär på tävling för två av föreningarna.
För ena föreningen var jag funktionär en halvdag en lördag (eller söndag, minns inte vilket). Normal ersättning för mig för ett sådant arbetspass på jobbet hade varit ca 2000kr (en halvdag helg) efter skatt. Men det är ju inte pengarna det handlar om?
Skälet till att jag är medlem är att jag vill rida tävlingar. Ska man tävla, måste man ha licens. Och då måste man vara medlem i en klubb...
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

KL
När jag och en kompis bestämde oss för att börja rida lektion på ridskola så åkte vi runt och tittade på några stycken. Den första vi besökte hade som krav att man skulle stå i cafeterian ett visst antal gånger/termin. Jg kände redan då att den inte var ett alternativ eftersom den tid som gick åt till det hade tagit hela min kväll och mina egna hästar behöver ett antal timmar av min tid varje dag de också. Den ridskolan blev aldrig aktuell eftersom de hade en halt häst med på lektion. Den vi valde hade mycket högre lektionspris men inga krav på den här typen av arbete. Att lektionerna även håller högre kvalitet ser jag som en stor bonus.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Fast om villkoren innehåller viss insats?

Är det inte rimligt att man gör en insats som förälder också?

Jag har inga egna barn.

Mina arbetskamrater har barn. Barnen eller deras föräldrar förväntas sälja lotter, sälja platspåsar, underkläder, godis, kakor och en massa andra saker.
Några föräldrar skjutsar (i det här fallet) fotbollslaget till matcher. Föräldrar bakar fikabröd för försäljning.
Föräldrar står i kiosken.

Vad är skillnaden mellan fotbollsföräldern och ridföräldern?

Jag är med i ett par ridklubbar, har varit funktionär på tävling för två av föreningarna.
För ena föreningen var jag funktionär en halvdag en lördag (eller söndag, minns inte vilket). Normal ersättning för mig för ett sådant arbetspass på jobbet hade varit ca 2000kr (en halvdag helg) efter skatt. Men det är ju inte pengarna det handlar om?
Skälet till att jag är medlem är att jag vill rida tävlingar. Ska man tävla, måste man ha licens. Och då måste man vara medlem i en klubb...

Det är ingen skillnad mellan olika idrotter - lika orimligt i båda fallen.

Jag tycker att det är orimligt att ett medlemskap kräver att barnet har föräldrar som har möjlighet att arbeta ideellt på helger och kvällar. Det är ju BARNET/UNGDOMEN som vill vara medlem.

Det är stor skillnad när det är du som vuxen som själv vill vara medlem, då är det bara att acceptera eller låta bli.
 
Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?

Delvis KL

Det är ju inte svart/vitt heller. Vi talar om ideella föreningar vilkas verksamhet bygger på ideellt arbete. Skulle man betala för att få allt gjort så skulle kostnaderna mångdubblas. Det är bara att räkna nedlagda ideella timmar och ta det gånger lön med sociala avgifter. Man måste alltså skilja på en vinstdrivande rörelse och ideell förening. I den ideell förening är vi alla medlemmar med samma rättigheter och skyldigheter oavsett om vi sitter i styrelser och/eller kommittéer.

Hur ser då verkligheten ut? Vi har föräldrar/medlemmar som kan betala sig fria för eget arbete i föreningen, men det finns många som inte har råd med detta. Ska vi ha en ridsport/ridmöjlighet för alla måste man hålla kostnaderna nere. Visst kan man göra så att de som inte har tid att hjälpa till och har råd, kan betala sig ur det men möjligheten för de som inte har råd att istället möjlighet att erbjuda egen insats i form av arbete för föreningen.

Med en dåres envishet hävdar jag som alltid: Fråga inte vad föreningen kan göra för dig, fråga vad du kan göra för föreningen. En förening är inte aktivare än vad sina medlemmar är.

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
693
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 238
Senast: Petruska
·
J
Hästmänniskan Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 076
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp