Hur döda gräs

Centaur

Trådstartare
Många tråder här om hur man skall förbättra betet, men jag vill bli av med gräset! Drömmer om en hage som ser ut som en ÖKEN! :devil:

I mina försök på att besegra gräset så har jag grusat. Och visst, det gräset som fanns under gruset dog ju. Men så kom nya gräsfrön och slog rötter ovanpå gruset så nu har jag snart ännu en gräshage.... :crazy:

Hur kan man enklast och billigast möjligt bli av med all växtlighet?

Sv: Hur döda gräs

Vill inte använda Round-up eftersom det påvisats i marken i flera ÅR efter besprutningen. :crazy:

Funderar på ogräsättika, någon som provat det?

Salt tar väl död på det mesta om du lägger på rejält?
Ogräsättika har jag bara provat på ogräset vid vår uteplats och mellan stenplattor. Där funkade det inte alls, men det kan ju vara skillnad på gräs.

:idea: Släpp periodvis in en gräsätare som länsar grushagen på grönt, och sedan kan ordinarie fd färskgräsätare komma tillbaka och bo kvar lyckligt ?

Mer miljövänligt alternativ än roundup.

Vi körde bort ca 1,5 dm matjord och grusade sedan ovanpå. Nu minns jag inte grovleken på gruset men de brukar ha koll där man köper grus.
Jag tror att det är fem år sedan vi gjorde iordning hagen och den är fortfarande gräsfri. Eftersom min sambo lånade maskiner så kostade bara gruset så det blev inte så blodigt, 3-4000 kr tror jag att det gick på.
Att bara grusa utan att ta bort matjorden hjälper inte som du har märkt.

Salt skulle jag inte ha på. Dumt att riskera att förstöra marken och grundvattnet.
Ättika skulle jag också vara försiktig med, speciellt på stora ytor där du antagligen skulle använda ganska stora mängder.

Tack för alla svar. :)

Som sagt så kommer inte gräset upp genom gruset. Det är nya gräsfrön i topplagret, särskilt runt kanter och där hästen har fått hö. Och kostnaden stannar inte på 4000, strax över 10.000 gick den jag grusade i vintras på!

Denna hage grusades för ca ett år sen. Än är det inte så mkt gräs att min färskgräsätare (haha) lär besvära sig med att äta upp det, men det kommer! Och han äter ju inte rötterna...

Det är lite för mkt stubbar etc för att komma åt med harv men kanske kan testa med järnkrafsan! Där det är plant kan jag försöka med sladd eller harv. Men hur lång tid tar det innan det växer fram nytt?

Har salt kvar från vintern så kan testa på en tuva och se vad som händer. Måste vara bättre än round-up iaf!

Köp en gasolbrännare och sen bränner du med jämna mellanrum. Termisk bekämpning är relativt miljövänligt, enkelt, ogiftigt och enkelt.

Om det inte trampas runt på hela tiden så växer det rätt fort. Lady Vips förslag var bra! :) Så gjorde en granne till oss på sin grusplan! Fungerade fint! Salt är ju inte toppen för hovarna så jag hade absolut testat med den där brännaren där du inte kommer åt med sladden/harven. Skall du harva så sätt den bara på ca 2 centimeters djup och sladda sen av. Jag sladdade bara våra grushagar och det räckte. Efter ett år så kom jag på att bara fodra på ett ställe också... :D

Ättika är inte heller miljövänligt, så det bör man faktiskt också undvika, jag hade iaf unvikt det om jag skulle släppa djur på ytan.

Harva med en lättharv en gång i veckan så får hästen/hästarna motion också.

Ptr

Salt skulle jag inte ha på. Dumt att riskera att förstöra marken och grundvattnet.
.
Nu är jag inte så insatt (som du kanske är), men om saltet förstör grundvattnet så borde det bli lika förstört av att de saltar vägarna. Jag tänkte på salt eftersom många använder det för att ta bort ogräs i sina trädgårdar. Är det lika olämpligt det också, liksom att salta på vintern? (ja, jag är okunnig på det här området)

Ett ofelbart sätt som får bort allt som växer är att ha grisar frigående där i något år. Fast då försvinner grus och allt annat också men marken blir "steril" utan fröer ett tag fram åt. Grisarna bökar ju runt och vänder jorden samtidigt som de äter upp det mesta de hittar i form av växter och insekter.
Att hälla grus på gräs är ju annars ett klassiskt sätt att förbättra en gräsmatta. Så det var nog inte det bästa du kunde göra.

*kl*

Jag håller på att gräva fram grus under ett tjockt lager hästbajs (som det växer tätt med gräs på) runt stallet. Det som grävdes fram i dec har börjat växa lite igen ovanpå som du beskriver men jag hoppas kunna lösa det med att dra över med en kratta. Tror det är effektivast att göra hyfsat regelbundet så ogräset inte hinner rota sig å mycket.

Att hälla grus på gräs är ju annars ett klassiskt sätt att förbättra en gräsmatta. Så det var nog inte det bästa du kunde göra.

Fast det är ju för att förbättra dräneringen och kväva mossa, så har TS bara lagt på tillräckligt tjockt gruslager har hon kvävt gräset ändå.

Ja jag har definitivt dödat det gräs som fanns under gruset. Problemet är att det kommer nya gräsfrö!

Hade visst inte mer gasol, funkar det med värmepistol tro?

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Hästvård Erfarenheter om denna hemska sjukdom mottages tacksamt!! Min dotters äldsta häst,25-årige Max har fått denna diagnos tyvärr...
Svar
9
· Visningar
3 220
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
Trädgård & Växter Jag behöver lite tips och ideér om våran gräsmatta. Första april flyttade vi in i våran nya lägenhet och då var det fortfarande snö...
Svar
7
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka