Hur det kan bli blandrasvalpar....

Welsh

Trådstartare
Vår gammeltik löper för fullt vilket inte bekymrat oss något alls då hon aldrig släppt till en hanhund. Vi har 3 tikar själva och så har vi 2 hanar som daghundar. Har bara sett att en tik har löpt , inga andra blodspår inget överdrivande kissande samt att någon hanhund varit intresserad. MEN nu på morgonen när jag sitter och äter frukost så passar "valpen" 9 mån på att sätta på vår 2 åriga tik som inte visat något tecken på löpning:mad: Hur stora är oddsen för att det blir valpar av detta? Hon har tidigare varit tydlig med sina löpningar och det är inte dags än på en månad. MEN släpper verkligen tiken till om hon inte löper????? Han i sin tur har precis börjat lyfta på benet och inte vågat nosa en tik i rumpan tidigare, speciellt inte denna damen.

Vad tror ni? Blir det valpar om några veckor? Berner Sennen x Entlebucher Sennen:crazy:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Det behöver det ju inte bli om ni tar tiken till veterinären, gör en undersökning och ev ger henne en abortspruta ifall hon visar sig vara dräktig.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Ja du...jag visste heller inget förrän min gammeltik var dräktig med 9 dagar kvar...hanen hade inte ens börjat lyfta på benet ordentligt,visade inte ens intresse för tiken, han var 10 månader och blev pappa på sin 1 årsdag..tiken blev bara "tjock" hon fick motionera mer med husse och vi drog ner maten :eek: men när magen började bli V formad så tog vi ett ultraljud och det enda som syndes var en stor bröstkorg :angel: 9 dagar senare valpade hon......
Så det kan mycket väl bli valpar...intressant blandning på dina :D ...det är ju sennenhundar båda två...JAG personligen skulle inte tycka det var fel att hon fick behålla, men jag får väl mobben på mig nu :D


( att sen husse tydligen SETT detta och inte "ville" ingripa samt att han var livrädd att berätta detta för mig är en annan tråd )
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Då får du stötta mig för vi sprutar inte tiken:smirk: Ska du ha en valp:angel:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

hihi, nej jag har redan 2 st älsklingar :love: Men tackar för förtroendet :D
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Gjorde de en ordentlig parning? Eller tror du att de kanske hunnit para sig tidigare när du inte varit med?
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Vad de har gjort på morgonen i trädgården när de lekte vet jag itne men mitt i min frukost så hängde han fast i 15 min:smirk:

Nåja, hon är ua AD/HD iallfall. Han är för ung än så länge. Som Martha skrev, de är iallfall inom samma rastyp.....
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Har ni frågat hanhundsägaren hur denne ställer sig till valpar?
Själv hade jag inte velat ha blandrasvalpar efter en hane som var min utan blivit rätt ilsk istället. I vilket fall hade jag aldrig "erkänt faderskapet" så att säga så valparna hade fått säljas med fader okänd och eventuella valpköpare hade inte varit välkomna att höra av sig till mig.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Fast äger hon inte hanen också?

Gjorde hon visst inte ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

"farmor" är informerad och hon visste inte om hon skulle tycka synd om mig som tikägare eller om hon skulle tycka att hanen varit duktig:smirk: Hon bekymrar sig itne om det alls, att hennes hane kanke får oäkta barn alltså. Han kommer att bli kasterad innan sommaren.
Valparna kommer ju inte att bli rasrena så då kommer nog knappast ev valpköpare att kontakta pappans ägare.

Vi känner varandra väldigt väl så det är inga problem om det skulle bli valpar av det hela. Hon upplyste mig däremot om att jag inte behöver betala för hanhundens inblandning;)
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Tikar som inte löper brukar inte tillåta parning, nej. När min tik löper syns knappt några blodfläckar då hon "droppar" lite och städar sig mkt. Hon gör dock ingen hemlighet av när hon höglöper utan är mkt lösaktig ;)
Det finns en stor risk att din tik kan ha blivit dräktig. Mitt tips är att att du ultraljudar om 3v för att ta reda på om hon är dräktig och i så fall ger en abortspruta. Varför är du tveksam till det?
Jag antar att det är Bernern som är tiken? Annars är det ju mkt stor risk att det blir problem vid valpningen pga för stora valpar..
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Det är Bernern som är hane men risken för stora valpar/tiken är nog inte så stor då vår tik är mkt för stor för sin ras. Hon är 55 cm hög och väger 40kg utan att vara fet.

Vi kommer att u-ljuda om 3 v men inte spruta bort valparna.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Tänk på att om du är medlem i SKK eller rasklubben att du informerar SKK om din blandraskull så fort du vet att tiken är dräktig.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Varför måste man det?
För att man skall visa dom vilken "usel" människa man är?
För att man ska bli utesluten?
Vad gör det bättre att informera dom?
Tror folk på att man "förstör" tiken genom att hon föder blandraser?
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Åh, då gäller det att hälsa på innan hon valpar då, för annars kan vi inte ses förrns de är sålda hela gänget.

Jag skulle inte heller ha sprutat bort dem, men så är jag ingen renodlad hundmänniska, bara djurmänniska.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Ska jag vara ärlig hade jag heller inte sprutat tiken.
Eftersom det blir de raserna i valparna och de ligger nära varandra, så tycker inte jag det är en helt fel korsning.
Jag tror t o m att det kanske blir lättsålda valpar, eller hur man nu ska säga.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Tänk sen när hon lägger ut en himla massa söta valpbilder, då kan du inte läsa här på hund ;) :angel:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Varför måste man det?
För att man skall visa dom vilken "usel" människa man är?
För att man ska bli utesluten?
Vad gör det bättre att informera dom?
Tror folk på att man "förstör" tiken genom att hon föder blandraser?

Som medlem får man inte föda upp blandraser, men kontaktar man SKK innan de föds och förklarar situationen brukar det inte vara något problem om det inte händer flera gånger..... Valparna som föds ska bara säljas för det pris det kostar att föda upp dom.
Kontaktar man inte SKK utan det senare kommer in en anmälan att man har blandrasvalpar är risken stor att man blir utesluten ur SKK-organisationen.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Åh, då gäller det att hälsa på innan hon valpar då, för annars kan vi inte ses förrns de är sålda hela gänget.

Jag skulle inte heller ha sprutat bort dem, men så är jag ingen renodlad hundmänniska, bara djurmänniska.

Jag vet vart du bor:devil: ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
2 025
Senast: Sablar22
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: KasperTim
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp