Hur bryta?

nyponros

Trådstartare
Nu lägger jag ut en rådtråd;)
Jag har ju haft en femårig rottistik i tre månader ungefär nu, och trivs jättebra med henne.
Hon är snällheten själv.

Jag hade som mål redan när jag köpte henne att kunna ta med henne i stallet och ut på ridturer, hon har bott på samma gård som hästar i förra hemmet, men aldrig umgåtts med dem.

I början trodde jag att det skulle vara omöjligt, eftersom hon blev otroligt uppspelt så fort hon såg en häst, gjorde utfall och skällde om de dök upp för hastigt eller kom för nära.

Det har jag jobbat jättemkt med, och nu är hon med i stallet nästan varje dag, går lös i stallet och är med på ridturer, och hon tycker numera att det är JÄTTEKUL att vara med hästarna.
Har inte ställt så stora krav på henne bland dem än, eftersom hon tyckt det vart så jobbigt bland dem innan, jag vill inte att hon ska förknippa det med ngt annat än "lugnt, avslappnat och kravlöst" än.
Hon kan fortfarande bli stressad bland dem inne i stallet, men då sätter jag henne bara i "knät" och lugnar henne en stund.

MEN, en grej vill jag att hon slutar med, och det är att hon kan, om hon får chansen, hoppa upp och pussa hästarna på mulen.
Varför gör hon så?

Visst, det ser kankse gulligt ut, men den dagen hästarna int euppskattar det blir det inte lika gulligt.

Hittils har jag bara tagit ner henne och sagt ett bestämt "NEJ".
Funkar så långt att hon inte gör det när jag är brevid:smirk:


HUR ska jag göra för att få henne att sluta med det här?
Vet ngn varför hon gör så?
Har det med stress att göra?
 
Sv: Hur bryta?

Nu spekulerar jag bara, men hundar visar ju underlägsenhet gentemot varandra när dom gör så, kan det vara de att hon försöker visa hästen att hon har fattat att den är ledaren? Har ju inte sett exakt hur hon gör, så detta är vida spekulationer;)
 
Sv: Hur bryta?

MEN, en grej vill jag att hon slutar med, och det är att hon kan, om hon får chansen, hoppa upp och pussa hästarna på mulen.
Varför gör hon så?

Min gör exakt likadant med sambon hästar!

Jag har kollat på han tror det är lite stress med i bilden han vet inte riktigt hur han ska bete sig i situationen, han är något osäker dessutom ser jag på kroppshållningen, då blir det att när han är nära o blir exalterad o hästen blir för nära då vill han ha hästen lite längre bort o då hoppar upp mot mulen.

Så tror jag iaf för annars går det bra när dom är några m ifrån varann. Men nyfikenheten tar över men sen märker han att Fan den är stor bäst o passa sig lite grann.

Han är fruktansvärt nyfiken på hästarna han är ju snart 5år o aldrig fått hälsa på några innan, men en 3månaders valp är det ju bara o tillrätta visa så ska väl det lösa sig värre med en äldre hund. Sen syns det på han för dom har både får o hästar brevidd varann i olika hagar han ska valla o åter valla när han är där ute och han lyckas få dom dit han vill. Så det kanske också har med saken o göra hans gammla arbete som kofösare att det blir en konflikt i huvudet på dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bryta?

Sådär gör min schäfer också, men bara i samband med att jag ska rida/köra ut...han blir så laddad och överglad så han vet inte riktigt vad han ska göra....
Hästarna bryr sig inte, det går kanske 10 meter sen är det beteendet över.

För min del så tror jag det är samma beteende som när två goda hundvänner träffas...glädje helt enkelt över situationen.
 
Sv: Hur bryta?

Sådär gör min tax också (suck, vad gör han inte?) om han kommer åt dvs..dessutom försöker han hela tiden klättra upp på Samarias ben, för han tycker att det är jätteroligt att rida :rofl: , som tur är hon lugn som en ko och bryr sig inte om honom..Me en vacker dag får han en känga i huvudet och det vill man ju inte. Han tenderar även att gå två centimeter bakom hennes bakhovar om man är ute och promenerar. Han är bara dumstridig och tycker att det är skitkul med stora hästar. Måste dock säga att i dom lägena r det skönt med en andra hund som är en fegis och håller sig på säkert avstånd.
Du kan ju prova att föra bort henne en bit från hästen när hon ska pussas. Eller så handlar det bara om träning, än är hon ju valp och där kliar ju hela kroppen jämt och ständigt. Hur hårt är nejet?
 
Sv: Hur bryta?

Hmm..jag vet inte riktigt, *funderar*

Ska se hur hon uppför sig nästa gång och ha det i åtanke:)

Men om så är fallet, hur kan man få henne att förstå att hon inte behöver göra så?
 
Sv: Hur bryta?

Ett rottisfenomen kanske?;)

Men det låter som att min gör lite som din, hon laddar liksom upp innan och ser lite osäker ut i sin hållning, smyger sig fram och sen hopp upp mot mulen.
Såfort hon pussat dem på mulen hoppar hon därifrån eftersom hon vet att hon inte får,kanske.

Har du försökt korrigera det på ngt sätt?
Eller är det så sällan att det inte kännts nödvändigt?
För mig blir det ju nästan dagligen...
 
Sv: Hur bryta?

Min gör bara så inne i stallet, när hon vankar omkring och hästarna står på gången. När det börjar bli dags att ge sig iväg ut är hon så glad för det att hon glömmer bort hästarna lite, och svansar runt kring dörren istället.

Sen när vi väl börjat skritta gör hon aldrig ngt.

Jag tror inte det har att göra med glädje att träffa dem i hennes fall, det känns som att hon är uppspelt och bara inte vet vart hon ska göra av känslorna.
Vi tränar mkt på att ta det lugnt bland hästarna, jag brukar lägga henne en bit ifrån och så får hon ligga där kanske fem minuter i taget och bara titta på, så hon ska lära sig att vara passiv bland dem också.
Hmm...det kanske försvinner med tiden hon blir mer van vid dem?
Det har ju trots allt gått väldigt fort framåt på andra sätt med hästarna, man kanske inte ska kräva för mkt?
 
Sv: Hur bryta?

Min går också två centimeter bakom hästen ibland, och nosar dem i hasorna:crazy:

Då funkar dock oftast kommandot "vänster" eller "gå runt" :p

Det är tur att man har snälla hästar:angel:

nejet är..inte det hårdaste nejet jag har, men ändå tillräckligt för att hon ska förstå att det verkligen inte är ett önskvärt beteende.
Samtidigt som jag tar ner henne i halsbandet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bryta?

Ja jag använder "akta" till mina ;)
Eftersom att det int är ditt skarpaste nj är det kanske bäst att du blir riktigt arg en gång för alla och tar ner henne riktigt bestämt.
Annars kan man försöka "lurpassa" . Befinn er i en situation du vet att honom kommer att pussa hästen i och var hela tiden beredd på att agera. När hon är på väg och är millimeter på att ge kusen en puss så ska du vara där fort som attan och neja.En gång ska räcka.
Hoppas det funkar!
 
Sv: Hur bryta?

Ett rottisfenomen kanske?;)
Har du försökt korrigera det på ngt sätt?
Eller är det så sällan att det inte kännts nödvändigt?
För mig blir det ju nästan dagligen...

Jag måste hitta anledningen först innan jag vidtar åtgärder för det.
är han osäker måste jag bryta det o bygga upp självförtroendet och att hästen är helt okej.

Är han bara stöddig då kommer jag korrigera han.

Det är så sällan jag är ute i stallet och detta händer så det är svårt o jobba med problemet. Jag måste luska först åtkommer med besked hur ja gjorde. Problemet är att han är så fruktansvärt nyfiken på djur va det nu än är katter som marsvin men aldrig elak. Igelkottar springer han i kapp o lägger sig framför o tittar på, så han är ju inte elak o biter dom. Problemen blir när det blir nåt som orsakar smärta då blir han ju galen o går igång.
 
Sv: Hur bryta?

Ha! Jag skulle vilja se honom bita en igelkott ngn gång :D
Det gjorde Douglas och jävlar vad han tjöt och gnydde ett bra tag efter :rofl:
 
Sv: Hur bryta?

Inte en rottis till:p
Kunde ingen varnat mig om detta liksom:angel: :D

Tyvärr har vi en lite tjurig travare i stallet som inte verkar överförtjust... annars rycker hästarna bara till lite, ser förvånade ut.
Men han är inte så glad, så jag måste nog försöka få henne att sluta med detta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 198
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
988
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 662
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp