Hur broddar ni?

Sv: Hur broddar ni?

Jag har vanliga fyrkantiga gräsbrodd, 2 i varje hov. (Eller inga brodd alls :p)
I terrängen + om det är väldigt blött har jag större gräsbrodd som är lite spetsiga (med kärna) eller var iaf från början :D

Har sexkantiga fram, lite större o högre på ytter och konformade bak, också högre på ytter. Funkar perfekt :D

0926001.jpg

Använder fyrkantiga "vanliga" gräsbrodd runtom om det är bra underlag.

Är det torrt har jag de "vanliga" i fram och nr 15 på ytterkanterna i bakfötterna.
Är det blött har hon nr 7 i bak.

( lånar bilden)
0926001.jpg

Normalt underlag :

Fram : 6 kantiga
Bak inner: 8
Bak ytter: 3

Blött halt :

Fram : 8
Bak inner : 11
Bak ytter : 12 eller 13.

hej jag lånar tråden om det är ok?
Det är så att jag har alltid tävlat hästar utan skor så jag är inte så bra på broddar men jag ska tävla min kompis unghäst på gräs snart det är 1.00 och 1.10 så vad ska jag ha för broddar?
Han har Skor fram som man kan brodda men bak har han inga broddhål, är det ett måste eller kan man hoppa över att brodda bak?:crazy:

Allt beror på hur underlaget är. Men generellt har jag små broddar i fram. Det är sällan det släpper för hästen i fram, och slitaget blir väldigt stort om man har stora broddar i fram. I bak brukar jag brodda upp ordentligt då min häst har väldigt mycket aktion och är beroende av bra fäste. Jag brukar brodda med olika stora broddar på inner broddhål och ytter. Brukar ha längre spetsiga på ytterkanten och kortare fyrkantiga på innerkanten. Anledningen till att jag inte broddar med spetsiga på både inner- och ytterbroddhål är att jag vill minska risken för broddtramp med spetsig brodd. Hur stora/små bror ju självklart på underlaget! Ska till nästa säsong fixa skor med tre traktbrodd, dvs ett extra på yttersidan av skon (som sitter ungefär mitt på skon, mellan tåhålet och trakthålet). Min kompis som har varit och tränat för marcus ehning hade sina hästar skodda så, och det verkar superbra! Hoppas att min hovslagare fixar det bara.. :crazy:

Om jag har förstått det hela rätt så gäller:

Vid normalt underlag:

Lägre broddar fram än bak.
Spetsiga broddar på bara utsidan bak pga minska skaderisk..
Helst ej 4-kantiga då de kan få vridskador och fastna??
Alla broddar runt om är högre än vid blött underlag för att de ska fästa i marken?

Vidd blött underlag:

Lägre broddar fram än bak.
Använder ej lika spetsiga broddar som vid normalt underlag?
Man har ej helt runda broddar utan mer 4-kantiga?
Alla broddar runt om är kortare än vid normalt underlag

Tycker de är lite rörigt... Har nämligen inte sett så många olika varianter tidigare i vår hästbutik.

nu behöver jag lite rådgivning. hovslagaren ska komma ut i slutet av vecka 30 för att sko mazarin inför tävlingen och hon ska få skor med 4 broddhål, då det inte räcker med 2 broddar/hov för henne om det är halt för hon tycker det är väldigt obehaglit. vad ska man ha för brodd då?

Kör med lite olika brodd beroende på hur gräsunderlaget ser ut. Långa fyrkantiga gräsbrodd vid regn och risk för halka, då har även pållen tre broddar i varje hov. Två på utsidan(en fram och en bak) och en fram på insidan för bättre grepp i svängar.
Ibland rider jag med lite kortare runda bräsbrodd, dvs om underlaget tillåter

Jag kör samma brodd i varje hål, men man kan med fördel välja en lite "mjukare" brodd. Har en som är rundad upptill, som är lite snällare utifall att hästen skulle trampa sig.

Vad har ni för broddar när ni hoppar på gräs? Storlek? Har ni olika stora broddar i samma hov?

Är det tips inför Falsterbo nu ? ;)

Det beror på hur underkaget är. Men jag proddar för det mesta med två brodd i varje sko. När det är extra viktiga tövlingar och jag vet att vädretvarit lite sisådär, ber jag hovslagaren borra extra hål i skorna så broddar jag framtill oxå.

Men för det mesta har jag två prodd i varje sko. Jag vet inte vad de heter. Det är i alla fall några srån Skara, de är 8-kantiga och ganska långa typ, 3-3,5 centimeter. Brukar aldrig hitta den på något annat ställe än skara..

Har självklart kortare broddar oxå om underlaget tillåter det.. Men jag broddar ALLTID vid hoppning på gräs!

Två i varje fram och fyra i varje bak.

Korta sexkantiga fram och fram bak sen lite längre inner bak och lite längre än det ytter bak.

Min kompis som har varit och tränat för marcus ehning hade sina hästar skodda så, och det verkar superbra! Hoppas att min hovslagare fixar det bara.. :crazy:

Vad heter din kompis? PM:a gärna om du inte ville skriva ut namnet här. Vet nog kanske vem det är :idea:

bara 2 gräsbrodd i varje hov runt om. har ibland lite längre fram och lite kortare bak.

Jag broddar olika beroende på underlag använder 3 olika storlekar av gräsbrodd, 4-kantiga.

När lilla hjärtat gick lite större klasser så gick hon med 2 kortare fram och 3 bak. Den 3e brodden (något mindre än de andra) i 3e eller 4e sömhålet som min hovslagare borrat upp.

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
827
Senast: Shixle
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
4 049
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar