Hur broddar ni vid hoppning på gräs?

Maadiiee

Trådstartare
Jag undrar hur ni broddar när ni tävlar HOPPNING på GRÄS... Vill ha svar från er som vet var ni pratar om!!
* Hur många broddar har ni i varje sko?
* Vilka hål använder ni?
* Föredrar ni 2 eller 4 håls skor?
* Hur långa broddar använder ni?
* Hur ser broddningen ut på en stummare torr gräsbana jämfört med en mjuk, hal och blöt?
* Om ni kombinerar korta och långa, hur sätter ni de och varför?

Kom gärna med andra tips också som vad gäller broddning.
Väldigt tacksam för svar av er som har erfarenhet!! :)

Sv: Hur broddar ni vid hoppning på gräs?

Jag har enbart traktbrodd. Låga (ungefär som höga vinterbrodd) om det är torrt och kanske lite högre på utsidan om det är lerigt/väldigt mjukt. Dock är det viktigare att anpassa farten och svängarna än att ha höga/breda broddar.

Det blir rätt stora påfrestningar m brodd så ju lägre man kan ha, desto bättre.

Rider fälttävlan och hoppning och broddar flitigt under sommarhalvåret. Använder mig av 2 brodd/sko och sätter dem i trakterna.

Vid ridning på något hårdare och torr bana sätter i kortare fyrkantiga "minibroddar". Vid blötare, halare underlag eller annat som kräver extra så sätter jag i längre (upp till dubbelt så långa), ev något spetsiga. Har lite olika modeller liggande i lådan hemma.

Efter att ha sett lite klipp på hopphästars ben filmat med höghastighetskamera så kommer jag testa att endast ha låga vinterbrodd i trakterna hela denna säsongen, oavsett underlag.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om tråden ligger fel, moderator får gärna flytta isåfall :) Dottern har precis fått sin första egna tävlingsponny, hon satsar...
Svar
7
· Visningar
3 210
Senast: Muninna
·
Hästvård Hittade i och för sig många trådar om ämnet, men inte de svaren som jag letar efter. Bakgrund: Rider ett sto sedan två år tillbaka som...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Reville
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 887
Körning Jag var iväg på körträning i går och samtidigt va det ett till gäng där och körde en shettis. Shettisen hade en alldeles för liten sele...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 082
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol