Hur bred är egentligen Griffin cob?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 064
T

Tjalfe

Har ställt min fråga på andra ställen men inte fått något svar så provar att göra en egen tråd.

Har ju som säkert alla vet redan Wintec Wide till mitt soffbord till ponny. Har i det mellersta av dom 3 järnen nu men kan säkert sätta i det bredaste också utan att den blir för bred. Vet inte hur många grader dom järnen ligger på tyvärr. Vet nån annan?
Tyvärr är jag inte helt nöjd med den till min ponny, på fjordingen ligger den bättre.
Gillar syntetsadlarna(speciellt priset:angel:) så jag har börjat kolla efter Griffin istället. Den här haflinger/cob modellen. Men när jag har läst så står det vid-xvid. Blir den för smal för min ponny ändå? Han måste väl typ behöva xxvid-xxxvid?:o:o

Sv: Hur bred är egentligen Griffin cob?

Järnen är ca 110, 115 och 125 grader. Du behöver ha Griffin Cob xxw det är den vidaste, den ligger på ca 120 grader på gamla modellen, stoppningen lägger sig fort i dem i bossarna så man får lite extra bredd. I den nya modellen så behövs det vidaste järnet som bara finns till några få modeller.

Jag förstår fortfarande inte varför du inte skickar efter en 16,5" eller tycker du inte om sadeln alls längre?

Tack! Men är det utbytbara järn i Griffin också? Trodde det var nått annat.

Nu har jag ju redan en 17". Har jag inte råd att köpa en till för 6000:- plus frakt från Tyskland eller England. Har dessutom aldrig beställt på det sättet så vet ej hur man gör.
Och nej, jag är inte nöjd med sadeln för övrigt heller. Tycker jag sitter riktigt illa i den. Men om det beror på min sitts eller sadeln vet jag inte.:o
Har hört en del bra om Griffin.

Psst...de är väldigt billiga där borta. Men tycker man inte om sadeln så är det ju skit samma.

Griffin har också utbytbara järn nu i de flesta modeller, men ex så finns inte nya cobmodellen med det xxw järnet som behövs. Griffin är även bredare i midjan än Wintecen.
Om du går inte på deras hemsida så hittar du alla modeller och dess vidder.

Nackdelen med Griffin är att de inte tagit fram nån cobmodell i 16,5, de är så stora och breda så jag fick mycket ont i länd och rygg när jag red i den. Jag plågade mig i år för inget annat passade hästen.

Är wintecen billigare i Tyskland?

Har hittat en annan begagnad sadel också(Piab, wide fit)... Men problemet är ju att det är svårt att få prova sadeln när det är en privatperson som säljer.:( den är dessutom bara 16".

16" i Piab är nog mini tyvärr.

Ja de är billigare, ännu billigare i England av nån anledning. Skillnaden är att i England så finns 16,5 men bara med korta stroppar. Vill man ha långa stroppar så är man hänvisad till Tyskland och 16 el. 17". Har lyckats hitta EN 16,5 med långa stroppar men de var ngt. dyrare.

Såg att även nya Griffin cob kommit med XX vida järn.

På våra två Nordsvenskar, den ena av det bastantare slaget och den andra ganska lätt i typen, passar Griffin Endurance väldigt bra. Vi hade Griffin Cob förut, men båda våra har växt ur den.
Den grova hästen kunde ha Wintec Wide mellersta järnet men sadeln i sig var för svängd och glappade när jag provred sadeln.
Griffin Endurance har jag dock bara hittat att kunna köpa i XXW från ett enda ställe. Tror den sadeln kostade ca 5000 kr inklusive frakt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 486
Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Ricco
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 678
Senast: Aleel
·
Utrustning Nu är sadelproblemen i gång igen. Kände mig ganska nöjd med min thorowgood youngrider men börjar inse att även den klämmer, har bankat...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: _Eulalia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka