Hur bra skyddar den egentligen?

Sv: Hur bra skyddar den egentligen?

Jag tror att många hästar slår i när de är på väg upp över hindret. Bilderna du visar är när hästen är mitt i språnget och då kan säkert platans funktion redan vara förbi. Många hästar lyfter inte sina framben rakt upp,frammåt utan de viker först in benen sen lyfter de uppåt. Svårt att förklara, hoppas någon fattar hur jag menar. Alltså de hästar som hoppar med knäna nästan i hakan lyfter inte dit dem direkt utan många lyfter inte den sista biten förän de är en bit in i språnget.

Plattan är väl eg. till för att undvika rispor från gräsbroddar. Alltså precis som du beskriver att hästen drar benen efter magen på väg framåt. En del hästar har då fått saftiga revor på magen då den dragit gräsbroddarna där. Funkar ju då även när hästarna inte har brodd, skor är ju inte lika vassa men kan ju ibland också riva hästen i magen.

Ang knipsa bort ringen så borde det säkert gå, men de brukar vara rätt kraftiga så frågan är om man har en så pass kraftig tång hemma som klarar det :confused:

Besök närmsta verkstad eller liknande och be dem knipsa bort den, om du/man inte har tillräckligt stark avbitare hemma..

Min häst behöver magplatta, men naturligtvis behöver inte alla hästar detta. Dock kan många hästar känna sig hindrade av att inte ha nån platta då de kan vara rädda för att slå i, och tar då inte i ordentligt.
Och ang. att de fastnar så är nog risken att de fastnar i martingalen ännu större, så då måste man nog sluta med de oxå...

Själv har jag alltid magplatta när jag hoppar och rider markarbete. Ser iaf att min häst har slått i plattan tydligt så på henne är det ett måste, men jag hade nog haft den på typ alla hästar ifall att...;)

det är som sagt helt olika från häst till häst. min ponny har en lite bredare sadelgjord, som har märken efter hans hovar på. man han har aldrig haft några skador på magen, så det räcker alltså med den.

Jag tror att många hästar slår i när de är på väg upp över hindret. Bilderna du visar är när hästen är mitt i språnget och då kan säkert platans funktion redan vara förbi. Många hästar lyfter inte sina framben rakt upp,frammåt utan de viker först in benen sen lyfter de uppåt. Svårt att förklara, hoppas någon fattar hur jag menar. Alltså de hästar som hoppar med knäna nästan i hakan lyfter inte dit dem direkt utan många lyfter inte den sista biten förän de är en bit in i språnget.

Förstår precis hur du menar, och kan bara hålla med!

Min häst har god frambensteknik med höga knän och väl uppdragna skenor och hovar, men det är ändå nästan alltid stora mäsken efter skor och broddar på plattan iaf!

Utan den hade det val varit stora märken på magen istället..:eek:

Tror inte att jag sadlar för långt fram. Plattan är dock något framskuren för att jag ville ha lite extra skydd.

Den här ponnyn har inte vi någon platta på, här syns ju oxå att han inte är bakom sadelgjorden utan framför, och på andra kort syns det han drar upp knäna o hovarna så mycket så han slår inte i magen ngnting alls:p

fullview~3.html

Liknande trådar

Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024