Sv: Hur bra skyddar den egentligen?
Plattan är väl eg. till för att undvika rispor från gräsbroddar. Alltså precis som du beskriver att hästen drar benen efter magen på väg framåt. En del hästar har då fått saftiga revor på magen då den dragit gräsbroddarna där. Funkar ju då även när hästarna inte har brodd, skor är ju inte lika vassa men kan ju ibland också riva hästen i magen.
Jag tror att många hästar slår i när de är på väg upp över hindret. Bilderna du visar är när hästen är mitt i språnget och då kan säkert platans funktion redan vara förbi. Många hästar lyfter inte sina framben rakt upp,frammåt utan de viker först in benen sen lyfter de uppåt. Svårt att förklara, hoppas någon fattar hur jag menar. Alltså de hästar som hoppar med knäna nästan i hakan lyfter inte dit dem direkt utan många lyfter inte den sista biten förän de är en bit in i språnget.
Plattan är väl eg. till för att undvika rispor från gräsbroddar. Alltså precis som du beskriver att hästen drar benen efter magen på väg framåt. En del hästar har då fått saftiga revor på magen då den dragit gräsbroddarna där. Funkar ju då även när hästarna inte har brodd, skor är ju inte lika vassa men kan ju ibland också riva hästen i magen.