Hur bra skyddar den egentligen?

H

hopp_o_galopp

Ja, hoppgjorden alltså? Magplattegjord, sadelgjord med magplatta... kärt barn har många namn. ;)
Om man tittar på tex denna bild:

ircomena.jpg

Om han hade haft en magplatta hade det ju inte hjälpt, för den skyddar ju inte där hovarna slår i? :confused:
SÅ egentligen... Så är det bara de gjordar som är extra framskurna som verkligen gör ngn nytta... Eller?
Likadant på denna bild:

hels03-8.jpg

MEN! Hur blir det då så mkt märken på en del hästars magplattor? Har man sadlat för långt fram, eller lyfter hästen ej upp knäna tillräckligt, utan bara benen i övrigt... alltså från knät och ner...

cosmorex.jpg

*suck* Jag kanske bara borde gå och lägga mig istället... :rofl:

Sv: Hur bra skyddar den egentligen?

nejmen det var bra frågor men jag har tyvärr inga svar:angel:
kan bara stämma in i frågan!

Det hjälper vissa hästar andra inte... enligt mig. Alla hästar har olika teknik och man kan ju se på vissa hästar att deras magplattor är jätteslitna av skor och broddar.

Dock vet jag även hittils två hästar (vilka jag båda haft en nära relation till) av olika kapacitet och storlek som fastnat vid olika tillfällen med broddarna i den där lilla ringen som sitter i magplattan, ena gången slets ringen bort och andra gången störtade hästen... Så jag är lite kluven till deras varande eller icke varande...

Det beror väl ganska mycket på hur språnget blir också. Om man får ett konstigt språng och hästen slår i magen och man inte har magplatta kan den ju bli lite avskräckt. Bättre att ha magplatta och förebygga sånna händelser, anser jag.

Fast äsch, allt sånt här är ju så himla individuellt. Det gäller ju nästan all utrustning vi hänger på våra hästar ;)

På min hjälper det, men inte för hovarna. Jag har en känslig märr som sparkade av mig efter hindrena förr. Länge trodde jag att hon hade ont, men utan att hitta några fel. Blev tipsad om att prova att hoppa med magplattegjord då det fördelar trycket mer över magen. Vips så hade jag en helt annan häst att hoppa på! :D

min ponny skulle inte kunna hoppa utan! hans är hur repig som helst, är inne på den tredje nu tror jag! och hans frambensteknik är det inget fel på!
tycker det känns säkrast att hoppa med magplatta vilken häst det än rör sig om. speciellt om man rider med broddar.

Min är väldigt nött numer, men när jag bara hoppade småklasser (tom120) var det knappt några märken. Numer tycker jag att den slits mer och mer för varje gång jag hoppar. Använder den till en häst till nu och det kanske beror på den att den nöts så mycket nu, men jag skulle inte få för mig att hoppa utan i dagsläget.
Har för övrigt haft märke av en brodd mitt på magen efter ett tokigt språng.

Min lyckas ha knäna uppe i hakan och hovarna i magen- samtidigt.
Så att hoppa utan platta är inte att tänka på.
Dessutom så har hon haft lättare sadeltvång och med tryckfördelande platta så är det mycket bättre än innan.

*kl eftersom svaret är allmänt*

Som sagt, jag vet ju att det hjälper på många hästar och har sett en HEL DEL gjordar som är slitna efter märken. Men om man tittar på många andra bilder av hästar så är inte hovarna någonstans i närheten av själva gjorden, utan framför gjorden. Då hjälper ju ingen hoppgjord utom möjligen de som är extra framskurna... Som denna:

PTG35.JPG

Sen så är det ju svårt att avgöra ifrån kort också, ofta är de knäppt precis mittöver eller på väg ner, men visst jag håller med, det borde ju finnas kort på när de är i plattan.
Min rispar oftast plattan på väg upp över hindret.

Jag skrev ju att det självklart finns hästar som lämnar märken (ibland hur mkt som helst) på sina plattor = de måste ju då slå i den. Men det jag var nyfiken på var vilken teknik dessa isf har och hur ryttaren sadlat. I första inlägget har jag ju ett exempel (tredje bilden) på häst som inte drar upp knäna, men hovarna. Sådana hästar slår ju i magen. Men en häst med höga knälyft... Det har jag hittills inte sett någon som slår i magen, utan istället mellan frambenen.

intressant tråd somsagt, själv hoppar jag och rider jämt med magplatta. vid hoppning pga islag, och sen verkar det mycket skönare för hästen att ha en sån tryckfördelande gjord. men det verkar inte kul att hästen kan fastna i ringen? :crazy: den kanske går att knipsa bort? har ändå martingalen i den andra "fästningsanordningen" :p
borde väl gå med en tillräckligt stark tång, eller vad tror ni?

Jag hoppar också med hoppgjord/platta just för att vara på säkra sidan etc. Men tanken slog mig när jag ser alla dessa bilder på hästar med bra teknik som slår upp hovarna FRAMFÖR sadelgjorden.

Ang knipsa bort ringen så borde det säkert gå, men de brukar vara rätt kraftiga så frågan är om man har en så pass kraftig tång hemma som klarar det :confused:

På min ponny hjälper det jättemycket, om jag inte har gjort så får hon sår under magen. Men alla hästar har nog olika teknik = den skyddar olika bra :D

På de första bilderna ser det inte ut att göra någon skillnad om hästen skulle haft magplatta eller inte, men på sista går den fram en liten bit, den såg ut att skydda bättre :) Antar att det är beroende på hur och hur mkt hästen drar upp benen.

Jo jag la ju in sista bilden (på skimmeln) för att visa att hästen drar upp hovarna, men inte framknäna = då hamnar hovarna där magplattan är.

Gud, mina hästar har magplattor som sina slagpåsar. De är jätterepiga och fula. Kan ju bara undra för hur lång tid sen dem skulle ha slutat hoppa om dem inte fått ha magplatta...

Men jag håller med, på bilderna så ser den ju faktiskt inte ut att hjälpa!

Jag tror att många hästar slår i när de är på väg upp över hindret. Bilderna du visar är när hästen är mitt i språnget och då kan säkert platans funktion redan vara förbi. Många hästar lyfter inte sina framben rakt upp,frammåt utan de viker först in benen sen lyfter de uppåt. Svårt att förklara, hoppas någon fattar hur jag menar. Alltså de hästar som hoppar med knäna nästan i hakan lyfter inte dit dem direkt utan många lyfter inte den sista biten förän de är en bit in i språnget.

Du lyckades formulera det bättre än vad jag gjorde i mitt inlägg varje fall.

Liknande trådar

Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024